۰ نفر

سفره مردم رنگ‌و بوی کاهش نرخ ارز را حس کند

۲۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۲۷
کد خبر: 367736
سفره مردم رنگ‌و بوی کاهش نرخ ارز را حس کند

با توجه به سقوط چشمگیر نرخ دلار در چند روز گذشته، بهتر است نمود این شرایط مطلوب بازار، در معیشت مردم نیز نمایان شود.

در نیمه دوم سال گذشته وقتی نرخ دلار از کانال 13هزار تومان پا فراتر گذاشت شاهد صعود نجومی قیمت انواع کالاهای مصرفی از جمله خودرو و قطعات مربوطه، لوازم خانگی، اقلام خوراکی و ... بودیم، اما بعد از کاهش بهای این ارز پر سروصدا قیمت‌ها نه تنها سیر نزولی پیدا نکرد بلکه هر روز به بهانه‌ای گران‌تر نیز می‌شد.

اما در این روزها حضور دلار در کانال 11 هزار تومان، با توجه به شرایط تحریمی و تجربه التهابات گذشته وضعیت مناسبی محسوب می‌شود و همانطور که کاهش نرخ ارز منجر به بازگرداندن آرامش به فضای اقتصادی کشور شده، انتظار می‌رود این کاهش، نقش خود را در بازار کالاهای مصرفی و معیشت مردم نیز نشان دهد.

حالا اگر بخواهیم دلایل کاهش قیمت این ارز پرطرفدار را بررسی کنیم ابتدا باید به نقش پررنگ بانک مرکزی در بازار ارز اشاره کرد، چراکه این بانک در روزهای اخیر اقدامات مناسبی با همکاری صرافی‌ها انجام داده و از طرفی دیگر خبر راه اندازی بازار متشکل ارزی بالاخره در بازار تاثیر خود را گذاشته است.

همچنین خروج بازیگران بزرگ از بازار به دلیل ترس از ضرر بیشتر و بازگشت قابل توجه ارز حاصل از صادرات و در پی آن رسیدن نرخ نیما و آزاد به نقطه مشترک نیز، در کاهش نرخ ارز بی تاثیر نبوده است

در همین راستا بانک مرکزی اعلام کرد که ارز صادراتی جایگزین ارز نفتی شده و همچنین شوک ارزی تخلیه شده است؛ خبری که همان طور که پیش‌بینی می‌شد حاکی از بازگشت ثبات و آرامش به بازار ارز، و در پی آن، کاهش حباب نرخ ارز است.

با این حال، انتظار می‌رود تدابیر بانک مرکزی به گونه‌ای ادامه پیدا کند که ثبات در بازار ادامه داشته باشد و صرفا محدود به روزهای اخیر نماند چراکه یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت‌ها، علاوه بر کاهش نرخ، ثبات بازار ارز می‌باشد و از این رو نباید به روند کنونی، به چشم یک دوره کوتاه مدت یا گذرا نگاه شود.

*عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران