۰ نفر

واکنش شمخانی به اظهارات بولتون در نفی غنی‌سازی ایران

۲۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۶
کد خبر: 367710
واکنش شمخانی به اظهارات بولتون در نفی غنی‌سازی ایران

شمخانی گفت: اظهارات مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا که طی آن حقوق ایران برای غنی سازی اورانیوم را نفی کرده است، نمادی از بدعهدی، یکجانبه گرایی و نادیده گرفتن مجموعه هنجارهای بین المللی بوده و فاقد هرگونه ارزش و اعتبار حقوقی است‌.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز جمعه در یادداشتی کوتاه در واکنش به اظهارات بولتون در نفی حق غنی سازی ایران  نوشت:

۱-️ غنی سازی اورانیوم برای مصارف صلح آمیز ، حق همه کشورهایی است که عضو معاهدهNPT هستند و قابل سلب یا اعطا نیست.

۲-️ آمریکایی‌ها چنین تفسیری از NPT نداشتند و ایران در سال ۱۳۹۱ وادارشان کرد که به چنین حقی اعتراف کنند و بعد پای میز مذاکره بنشینند.

۳-️ پذیرش حق قانونی ایران برای غنی سازی اورانیوم از سوی آمریکا، شرط ورود این کشور به مذاکرات هسته ای بود و نه نتیجه آن.

۴-️ کشورهای ۱+۵ در موافقت نامه برجام بر حق قانونی ایران برای داشتن غنی سازی اورانیوم از سوی ۱+۵ صحه گذاردند و بر آن تاکید نمودند.

۵- قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، حق غنی سازی ایران را تبدیل به سندی بین المللی و الزام آور برای کشورهای جهان کرد.

۶-️ اظهارات مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا که طی آن حقوق ایران برای غنی سازی اورانیوم را نفی کرده است، نمادی از بدعهدی، یکجانبه گرایی و نادیده گرفتن مجموعه هنجارهای بین المللی بوده و فاقد هرگونه ارزش و اعتبار حقوقی است‌.

۷-️ اظهاراتی از این دست نشان‌می دهد که اقدام ایران برای کاهش پلکانی تعهدات برجامی تنها مسیر مواجهه با کشوری است که پذیرش هرگونه تعهد را برنمی‌تابد.