۰ نفر

ظریف: درباره برجام مجدداً وارد مذاکره نمی‌شویم

۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۷
کد خبر: 366815
ظریف: درباره برجام مجدداً وارد مذاکره نمی‌شویم

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه بی بی سی ضمن تأکید بر اینکه این آمریکا بود که میز مذاکره را ترک کرد، تأکید کرد که ایران وارد مذاکره مجدد نمی‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه انگلیسی «بی بی سی» گفت: «همانطور که رئیس‌جمهور ترامپ گفت، 10 دقیقه تا جنگ فاصله داشتیم زیرا به ترامپ گفته شده بود که اگر اقدامی علیه ایران انجام دهند، ایران نیز اقدامی را در دفاع از خود انجام می‌داد».

وی در پاسخ به مجری «بی بی سی» در خصوص اینکه ایران چه اقدامی را انجام می‌داد، گفت:‌ «من نظامی نیستم، این مسئله برعهده ارتش است».

ظریف در خصوص اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر اینکه اگر کشورهای همپیمان آمریکا همچون عربستان سعودی و امارات در جنگ علیه ایران مشارکت کنند، توسط ایران هدف قرار داده می‌شوند، گفت: «هرکسی که در جنگ علیه ایران، آمریکا را پشتیبانی می‌کند، (با پاسخ ایران روبرو خواهد شد). آمریکا در حال حاضر در جنگ اقتصادی با ایران است. آنها (عربستان و امارات و ...) با حمایت‌های لجستیکی و شناسایی از آمریکا پشتیبانی می کنند و این به مفهوم آن است که آنها در جنگ علیه ایران مشارکت دارند».

وی سپس با اشاره به این موارد ادامه داد: «اگر جنگی در منطقه صورت بگیرد، فکر نمی کنم هیچ‌کس در منطقه از آن در امان بماند پس بیایید از وقوع جنگ جلوگیری کنیم».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در بخش دیگر گفت‌وگوی خود که قرار است به صورت کامل روز چهارشنبه(26 تیرماه) در ساعت 08:30 به وقت گرینویچ (13:00 به وقت تهران) پخش شود، به بحث پیشنهاد آمریکا برای مذاکره مجدد اشاره کرد و در پاسخ به سؤال مجری بی بی سی مبنی بر اینکه به چه دلیل شما حاضر به مذاکره مجدد نیستید، گفت: «به چه دلیل باید مجدداً وارد مذاکره شویم؟»

ظریف تصریح کرد: «ما میز مذاکره را ترک نکردیم. این آمریکا بود که میز مذاکره را ترک کرد. آنها باید به میز مذاکره بازگردند. ما مجدداً وارد مذاکره نمی‌شویم».

وی در خصوص برجام ادامه داد: « این توافق (برجام)، نتیجه 12 سال مذاکره بود. دو سال آن، شامل مذاکرات فشرده‌ای می‌شود که من برای آن صرف کردم. روزها و ماهها مذاکرات انجام شد. ما زمان زیادی را برای مذاکره با آمریکا در خصوص این توافق صرف کردیم. بحث بده و بستان است».

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال بعد از یک سال صبر برای جبران آثار ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد که به دلیل عدم تحقق وعده‌های کشورهای اروپایی، گام‌هایی را برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای برمی‌دارد. در گام نخست تعهد ایران به سقف ذخایر اورانیوم و آب سنگین تعلیق شد و در گام دوم نیز ایران غنای اورانیوم تولیدی را از ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد افزایش داد.