۰ نفر

5500 پرستارفارغ التحصیل بیکارند

۲۰ تیر ۱۳۹۸، ۶:۴۵
کد خبر: 365821
5500 پرستارفارغ التحصیل بیکارند

آمارهای سازمان سنجش و آموزش کشور درباره انتخاب رشته‌های دانشگاهی داوطلبان علوم تجربی نشان می‌دهد پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی انتخاب‌های اول تا سوم داوطلبان این رشته است وعلاوه بر این سازمان سنجش اعلام کرده داوطلبان علوم تجربی اگر نتوانند در این سه رشته رتبه‌ای بیاورند می‌توانند رشته پرستاری را انتخاب کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  معاونت پرستاری وزارت بهداشت  با تأیید این موضوع، می‌گوید: با توجه به افزایش امید به زندگی و رشد جمعیت سالمندی در کشور، ظرفیت رشته پرستاری نسبت به سال‌های قبل دو برابر افزایش یافته است.

مریم حضرتی افزایش گرایش داوطلبان کنکور به رشته پرستاری را به فال نیک می‌گیرد و توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه جمعیت ایران به‌سمت سالمندی پیش می‌رود یکی از سیاست‌های دولت افزایش ظرفیت پذیرش رشته پرستاری است. ظرفیت این رشته در سال 95، 6096 پرستار بوده که این رقم در سال 96 به 11 هزار و 430 پرستار رسیده است. علاوه بر این ما تعداد دانشکده‌های پرستاری را به 194 دانشکده افزایش داده‌ایم چرا که پدیده سالمندی جمعیت و مراقبت از آنها مسأله بسیار جدی برای کشور محسوب می‌شود.

او می‌افزاید: در 10 سال آینده پرستاری جزو 10 شغل برتر دنیا خواهد شد و دلیل آن جهانی شدن سالمندی و پیری جمعیت است. سالمندان نیاز به مراقبت دارند و باید بحث ماندگاری پرستاران جدی گرفته شود چرا که هیچ کس در نظام مراقبت و نگهداری از بیمار به اندازه پرستار نمی‌تواند مؤثر باشد و چیزی که بیمار به آن نیاز دارد مراقبت‌های عاطفی است. پیشرفت تکنولوژی در چند سال آینده موجب خواهد شد روبات‌ها کار جراحی را در اتاق‌های عمل انجام دهند ولی هیچ جایگزینی برای ارائه مراقبت‌های عاطفی بیماران وجود ندارد از این‌رو قسمت عمده افزایش جذب پرستار به‌خاطر ابعاد مسائل عاطفی و روانی بیماران است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با رد آمار ارائه شده از وضعیت بیکاری و مهاجرت پرستاران می‌گوید: خروج پرستاران از کشور به اندازه دیگر رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی است با این حال به تازگی وزیر بهداشت دستور داده برای ایجاد رغبت و انگیزه پرستاران، فاصله پرداختی‌های بین پزشک و پرستار ترمیم شود و اصلاحاتی در سیستم نظام پرداختی پرستاران صورت بگیرد.او در ادامه می‌افزاید: آمار 30 هزار نفری از پرستاران بیکار که گاهی در رسانه‌ها مطرح می‌شود صحت ندارد. در حال حاضر آمار دقیق ثبت شده از تعداد کل پرستاران شاغل در بیمارستان‌های خیریه، دولتی و خصوصی 200 هزار نفر است. آخرین آمار مربوط به پرستاران فارغ التحصیل بیکار نیز 5 هزار و 500 نفر برآورد شده است که به‌دلیل گرایش به اشتغال بومی در لیست پرستاران بیکار قرار گرفته‌اند. در واقع مشکل اصلی در رابطه با بیکاری پرستاران به‌خاطر شیوه توزیع بوده است برای مثال در استان فارس نیروهای فارغ‌التحصیل این رشته بسیار زیاد است ولی آنها تمایلی به کار کردن در محلی که وزارت بهداشت به آنها پیشنهاد کرده، نیستند و به نوعی به اختیار خودشان وارد مراکز درمانی نشده‌اند. این در حالی است که در استان‌های سیستان و بلوچستان و استان هرمزگان نیاز مبرم به نیروی پرستاری وجود دارد اما به‌دلیل توزیع نیرو هنوز نتوانسته‌ایم پرستاران را از شهرهای دیگر جذب این مناطق کنیم.

دکتر حضرتی در پاسخ به اینکه با توجه به افزایش ظرفیت رشته پرستاری سالانه چه تعداد از فارغ‌التحصیلان وارد مراکز درمانی می‌شوند، می‌گوید: بزودی با دستور وزیر بهداشت قرار است 9 هزار پرستار جذب مراکز درمانی شوند. این افراد با آزمون استخدامی در مراکز درمانی کشور توزیع خواهند شد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر میانگین کشوری پرستار به تخت ۰.۷۳ است؛ اما استاندارد ما در این زمینه ۱.۸ است، می‌افزاید: با وجود کمبود نیروی پرستار در مراکز درمانی اما جذب پرستاران کم است و این چالشی جدی است اما نمی‌توان این را هم نادیده گرفت که در 5 سال گذشته 35 هزار پرستار جذب شده‌اند هر چند وضعیت استخدام پرستاران در مقایسه با دیگر رشته‌ها عدد خوبی است اما نسبت جذب ما کم بوده است.