۰ نفر

ثبات قیمت‌ها و تنوع محصولات در بازار مواد خوراکی

۲۰ تیر ۱۳۹۸، ۶:۱۰
کد خبر: 365815
ثبات قیمت‌ها و تنوع محصولات در بازار مواد خوراکی

فقط لازم است به نزدیک‌ترین سوپر مارکت یا فروشگاه نزدیک منزلتان بروید تا از نزدیک گفته‌های گزارش ما را راستی آزمایی کنید. تمام قفسه‌ها پر است و هیچ کالایی با کمبود مواجه نیست، قیمت‌ها ثبات یافته و تنها در برخی از محصولات که به ارز نیما راه یافتند(به علت تغییراتی جزئی که در سامانه وجود دارد) شاهد نوسان بسیار کم قیمت‌ها هستیم و در برخی از کالاها که وارداتی بودند، تولیدات داخلی جایگزین شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  برخی از تولیدکنندگان داخلی می‌گویند از زمانی که دولت تصمیم گرفت واردات را محدود کند ما سراغ کالاهایی رفتیم که مردم دنبال برند خارجی آن بودند، سعی کردیم تولیدات را به نحوی جلو ببریم که با کیفیت مشابه خارجی برابری کند، بارزترین این کالاها دارو است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که قیمت برخی از کالاها چون مرغ، تخم مرغ، گوشت و... مسیر کاهشی خود را ادامه خواهد داد، البته این کاهش آهنگ کندی دارد و آن چیزی نیست که برخی‌ها امیدوار هستند. گفته می‌شود یکی از دلایلی که باعث شده بازار کنترل شود و دیگر خبری از گرانی و کمبود کالا نباشد حضور بخش خصوصی در بازار است. بخش خصوصی این روزها کارآیی خود را نشان داده و به دولت و مردم ثابت کرده که می‌تواند تکیه گاه خوبی باشد. از طرفی مردم هم با مدیریت خرید تقاضا را کنترل کردند. مسئولان دولتی هم بر این باورند که عرضه و تقاضا باید هماهنگ شود. ذخایر استراتژیک کشور هم طبق آخرین اطلاعات حداقل تا یک سال وضعیت بسیار مطلوبی دارد.

کسادی واسطه‌گران خرد

نازنین از خاطراتش با ما حرف می‌زند. می‌گوید: چند وقتی بود که در صف گوشت دولتی می‌ایستادم، گوشتی که با ارز 4200 تومانی وارد می‌شد. طی چند ماه اخیر ازطریق فروش گوشت دولتی به رستوران‌ها امرار معاش می‌کردم. ولی این روزها دیگر سراغ چنین واسطه گری نمی‌روم چرا که قیمت گوشت یکنواخت شده است و دیگر نمی‌توان از این راه کسب درآمد کرد. حالا در یک شرکت تولیدی مشغول کار هستم. برخی دیگر هم از خاطراتی می‌گویند که شاید خیلی از ما آن را تجربه کردیم. خرید کالا بیش از نیاز ماهانه و ایستادن در صف برای خرید گوشت، تن ماهی و... طی ماه‌های گذشته خانوارها رو به احتکار خانگی برده بودند و تصور می‌کردند که خرید انبوه به آنها آرامش می‌دهد و از نوسان بازار فاصله می‌گیرند، ولی ثبات قیمت‌ها و تنوع کالایی به‌صورت عملی نشان داد که احتکار خانگی مسیر اشتباهی است.

گمرک با بخش خصوصی کنار آمد

حمیدرضا قلمکاری، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره اینکه چگونه بازار کالای مصرف کشور کنترل شد، گفت: بازار کشور به‌ خاطر فعالیت بخش خصوصی کنترل شد، اگر این بخش فعالانه عمل نمی‌کرد اکنون شاهد تنش قیمتی بودیم. وی افزود: این روزها دولت به دستاوردهای خوبی در حوزه بازار کالایی دست یافته است به‌گونه‌ای که قیمت کالاها کنترل شده، تنوع قیمتی وجود دارد و تولیدات داخلی در حال جایگزینی با محصولات خارجی است. قلمکاری اذعان داشت: از آنجا که دولت در کنار بخش خصوصی قرار گرفته و حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد فعالان بخش خصوصی با سازوکار بهتری امکان تولید را پیدا کردند. در گذشته موانع مختلفی جلو پای فعالان اقتصادی و صنعتی بود اما به مرور زمان سدها در حال شکسته شدن است. عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مثبت دولت که منجر به افزایش تولید شد تسهیل شرایط واردات مواد اولیه است. در ماه‌های گذشته تا زمانی که تخصیص ارز صورت نمی‌گرفت، گمرک اجازه ترخیص کالا را نمی‌داد ولی اکنون تا قبل از تخصیص ارز، گمرک اجازه می‌دهد فعال اقتصادی 70 درصد مواد اولیه وارداتی خود را ترخیص کند. در چنین شرایطی دیگر کالا در بنادر معطل نمی‌شود و تولیدکننده هم بدون کاهش تولید به فعالیت خود ادامه می‌دهد.