۰ نفر

یک کارشناس بازار کار در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

کاهش نرخ بیکاری با واقعیت جامعه همخوانی ندارد/ افزایش منابع آبی فرصتی برای رونق اشتغال

۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۸
کد خبر: 365695
کاهش نرخ بیکاری با واقعیت جامعه همخوانی ندارد/ افزایش منابع آبی فرصتی برای رونق اشتغال

یک کارشناس بازار کار با بیان اینکه اعلام کاهش نرخ بیکاری توسط مرکز آمار با واقعیت‌های جامعه همخوانی ندارد رونق بخش کشاورزی، دامداری و پرورش آبزیان را از دلایل اصلی ادامه رونق اشتغال عنوان کرد.

اقتصادآنلاین - صبانوبری؛ حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه طی دو سه سال گذشته بازار کار شرایط خوبی نداشته است، گفت: علت آن این است که ما دچار محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های کشورهای غربی خصوصا آمریکا بودیم و در نتیجه بازار کار کشور روز به روز کوچک تر شد.

 وی افزود: به دنبال دلایل ذکر شده به صورت طبیعی باید شاهد ریزش نیروی کار و افزایش بیکاری باشیم؛ به علاوه به دلیل اینکه اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی است توسعه بازار کار بیش از حد منطقی و معقول امکان پذیر نیست و تجربه بین‌المللی می‌گوید که ما اگر بخواهیم ظرفیت‌های اشتغال را افزایش بدهیم باید بخش خصوصی مشکارت بیشتر در حوزه‌های اقتصادی داشته باشد و دولت رفته رفته کوچک تر شود. در عین حال ما باید شرایط کشور را برای کارهای تولیدی در ایران فراهیم کنیم تا بتوانیم بازار کار را توسعه دهیم.

حاج اسماعیلی ادامه داد: بنابراین در هر کدام از این قسمت ها ما دچار ضعف هایی هستیم و نباید انتظار داشته باشیم که در کنار افزایش کارجویان امکان توسعه بازار کار بر اثر شرایط منطقی وجود داشته باشد.

این کارشناس بازار کار در خصوص آمار منتشر شده توسط مرکز آمار و اعلام کاهش نرخ بیکاری گفت: متاسفانه این چالش در مواجه با آمار رسمی وجود دارد که به نظر می‌رسد این آمار گویای واقعیت‌های جامعه نیست بنابراین بدون اینکه بخواهیم به صورت جدی فعالیت‌های مرکز آمار را  زیر سوال ببریم تاکید می‌کنیم که در استخراج  آمار به دلیل اینکه بانک جامع اطلاعاتی بازار کار نداریم با نقص هایی مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در بهار امسال به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها تهدید‌های جدی را در بازار کار داشتیم و بی ثباتی و نرخ تورم هم بر این مشکلات اضافه شد و این درحالیست که دولت هنوز شرایط لازم را برای سامان دادن به بازار کار ندارد اما فرصتی در بهار ایجاد شد که آن را یک موقعیت خوب برای کشور می‌دانیم که هم می‌تواند جلوی ریزش نیروی کار را بگیرد و هم فرصت‌های شغلی ایجاد کند.

حاج اسماعیلی همچنین افزود: این فرصت منابع آبی است که بر اثر ریزش باران در کشور ایجاد شد و با توسعه بخش کشاورزی، دامپروری و پرورش آبزیان در تغییرات نرخ بیکاری نیز موثر بوده است.

این کارشناس بازار کار با بیان اینکه از ابتدای سال بخش صنعت و خدمات کارهای خاصی انجام نشده است، تاکید کرد: تغییرات همه در بخش کشاورزی و ناشی از بهبود وضعیت منابع آبی است که می‌تواند شرایط خوبی را برای کشور ایجاد کند و طی یک تا دوسال آینده می‌شود بین 250هزار تا 350هزار در بخش‌های کشاورزی شغل ایجاد کنیم.

وی در پایان با پیش‌بینی اینکه تغیراتی در نرخ بیکاری رخ خواهد داد، گفت: معمولا به صورت فصلی نوساناتی در حوزه بیکاری و اشتغال ایجاد می‌شود اما بستگی به شرایط مدیریت کشور دارد که دولت بتواند با حمایت از بنگاه‌های کشور ثبات را به بازار کار برگردانند و در بخش کشاورزی نیز با تغیرات کشت می‌شود تغییراتی در پاییز اجرا کرد و در بخش گردشگری نیز ظرفیت‌های خوبی برای ایجاد شغل وجود دارد و اعزام نیروی کار نیز باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.