۰ نفر

افزایش آمار بیکاری؛ عامل سوءاستفاده برخی از کارفرمایان

۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۵:۴۰
کد خبر: 365608
افزایش آمار بیکاری؛ عامل سوءاستفاده برخی از کارفرمایان

با استقبال هرچه بیشتر افراد به استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی شاهد این مهم هستیم که دیگر افراد جویای کار برای پیداکردن شغل مورد نظر خود به صفحات روزنامه‌ها مراجعه نمی‌کنند اما در مقابل بیشتر به برخی برنامه‌های موجود در فضای مجازی سر می‌زنند تا از این طریق در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانند شغل مورد نظر خود را پیدا کنند که این مهم متاسفانه در مواردی عاملی برای سوءاستفاده برخی از افراد شده است، چراکه با نگاهی گذرا به برخی از آگهی‌های استخدام در فضای مجازی به‌راحتی می‌توان به این مهم دست یافت که بعضی از این آگهی‌ها تم و مضمون استخدام ندارند و بیشتر دستمایه‌ای برای سوءاستفاده هرچه بیشتر از افراد است که این خود جای بسی تامل دارد، چرا که انتظار می‌رود در سایه فعالیت گسترده و مناسب پلیس فتا و قوه قضائیه شاهد برچیده‌شدن بساط افراد سوءاستفاده گر از فضای مجازی باشیم؛ مقوله‌ای که آسیب‌های بسیاری با خود به همراه داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، گفتنی است که برخی از این آگهی‌های استخدام گاهی اوقات بهانه‌ای برای اغفال زنان و یا دختران کم‌سن‌وسال است؛ افرادی که تنها به دلیل پیداکردن شغل مناسب به این آگهی‌ها اعتماد می‌کنند اما در مقابل متاسفانه در برخی از موارد مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند که این خود می‌تواند تبعات منفی بسیاری را هم برای فرد و جامعه در پی داشته باشد. به عبارت ساده‌تر در شرایطی که فرد بنا به هر دلیلی به یکی از این آگهی‌ها اعتماد می‌کند و برای پیداکردن شغل مناسب به آنجا می‌رود اما مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد دیگر نمی‌توان انتظار داشت که این فرد در جامعه بتواند به کسی اعتماد کند، چراکه از بین رفتن اعتماد خود می‌تواند عاملی برای افزایش آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی شود، هر چند در این مجال باید یادآور شد که افرادی که از این طریق مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند متاسفانه با مشکلات روحی، روانی و اقتصادی بسیاری مواجه خواهند شد.

عدم‌پرداخت حقوق به‌بهانه ارزیابی نیروی کار

آنچه مسلم است یکی دیگر از پیامدهای منفی آگهی‌های استخدام در شبکه‌های مجازی را می‌توان عدم پرداخت حقوق عنوان کرد، چراکه امروزه متاسفانه بسیاری از افراد با استفاده از بهانه‌های مختلفی مانند کارآموزی، ارزیابی نیروی کار و مواردی از این دست از پرداخت حقوق شانه خالی می‌کنند؛ افرادی که به‌طور متوسط در طول هفته و یا ماه بارها آگهی استخدام آنها را در اپلیکیشن‌های استخدام می‌توان دید که این خود می‌تواند به نیروی کار ضربات سخت و غیرقابل‌جبرانی را وارد کند، چراکه در شرایط موجود که فرد برای رسیدن به محل کار باید هزینه‌های به نسبت بالایی را پرداخت کند چگونه می‌توان انتظار داشت که به‌صورت رایگان مشغول به کار شود. هر چند در این فرصت باید متذکر شد که بسیاری از افراد آگهی‌دهنده تنها به بهانه یاددادن کار و یا ارزیابی فرد این کار را انجام می‌دهند، اما این در حالی است که موارد مذکور بهانه‌ای بیش نیست، چراکه طبق بررسی‌های به عمل آمده بسیاری از کارفرمایان از این طریق کارهای خود را پیش می‌برند بدون آنکه حقوقی را به فردی پرداخت کنند که البته این خود می‌تواند نشان از نخ‌نمابودن قانون کار داشته باشد.

شرایط عجیب‌ برخی از آگهی‌های استخدام

جالب است بدانیم که برخی از آگهی‌های استخدام شرایطی خاص و قابل‌تامل از نیروی کار خود می‌خواهند که این خود می‌تواند نشان از عدم‌نظارت کافی مسئولان را داشته باشد که هیچ‌یک در انجام کار نمی‌تواند تاثیرگذار باشد و بیشترین موارد خود می‌تواند تداعی‌گر سوال‌های بیجا باشد. بنابراین در شرایطی که با افزایش این‌گونه آگهی‌ها مواجه هستیم، چگونه می‌توان انتظار داشت که نیروی کار متخصص و آموزش‌دیده بتواند به‌راحتی شغل مورد نظر خود را پیدا کند. یکی دیگر از نکات جالب در برخی از آگهی‌های استخدام در شبکه‌های اجتماعی این مهم است که برای انجام منشی‌گری در مطب‌های متخصصان زیبایی انجام عمل‌های زیبایی بسیار ضروری است، به‌گونه‌ای که افرادی که خود چنین عمل‌های زیبایی روی صورت انجام نداده باشند به هیچ‌عنوان جذب این‌گونه شغل‌ها نخواهند شد تا جایی که طبق تحقیقات به عمل آمده از برخی منشی‌های مطب‌های زیبایی به این مهم دست یافتیم که بسیاری از این افراد تنها به دلیل پیدا‌کردن شغل به انجام جراحی‌های زیبایی روی آورده‌اند که این خود می‌تواند عاملی برای افزایش هرچه بیشتر آمار جراحی‌های زیبایی در کشور باشد.

آگهی استخدام برای انجام کارهای شخصی

یکی دیگر از آگهی‌های جلب‌توجه‌کننده در شبکه‌های اجتماعی آگهی استخدام برای انجام کارهای شخصی است که البته این فرد باید دارای تحصیلات و همچنین ویژگی‌های دیگر نیز باشد که این خود می‌تواند نشان از نبود شغل مناسب به اندازه کافی در جامعه باشد، چراکه امروزه متاسفانه شاهد افزایش بی‌رویه آمار بیکاران هستیم که البته در شرایط نامناسب اقتصادی برخی افراد تنها برای پیداکردن شغل با حقوق هرچند اندک به هر شرایطی تن می‌دهند که این خود جای بسی تاسف دارد.

پرداخت حقوق‌های پایین‌تر از حقوق وزارت کار

یکی دیگر از جنبه‌های منفی آگهی‌های استخدام در شبکه‌های اجتماعی را می‌توان پرداخت حقوق‌های بسیار ناچیز عنوان کرد؛ دستمزدهایی که حتی به‌موقع نیز پرداخت نمی‌شود اما فرد تنها به دلیل نبود شغل مناسب و همچنین نیاز مالی مجبور به قبول‌کردن این شرایط است؛ شرایطی که خود بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. از این‌رو انتظار می‌رود که با حذف برخی از آگهی‌ها و همچنین نظارت هرچه بیشتر شاهد کاهش این نوع آگهی‌های اشتغال باشیم. متاسفانه یکی دیگر از معایب آگهی‌های استخدام در شبکه‌های اجتماعی را می‌توان آگهی‌های جعلی عنوان کرد؛ آگهی‌هایی که بسیاری از افراد تنها برای انجام مصاحبه کاری به محل معرفی‌شده می‌روند اما متاسفانه مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. از این رو توصیه می‌شود افرادی که به دنبال کار هستند هیچ‌گاه به‌تنهایی به محل معرفی‌شده از سوی کارفرما مراجعه نکنند و یا در صورت امکان فردی را از رفتن خود مطلع کنند تا از این طریق شاهد کاهش آمار سوءاستفاده باشیم. در پایان باید خاطر نشان کرد که اعمال نظارت هرچه بیشتر به اپلیکیشن‌های استخدام خود می‌تواند عاملی برای کاهش سوءاستفاده به بهانه اشتغال باشد.