۰ نفر

سود سهام عدالت عمده مشمولان غیر از ۲بانک واریز شد

۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 362597
سود سهام عدالت عمده مشمولان غیر از ۲بانک واریز شد

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: سود سهام عمده مشمولان سهام عدالت برای عملکرد سال‌های ۹۵ و ۹۶ واریز شده و فقط مشمولان عضو ۲ بانک ملت و رفاه هنوز سهام خود را دریافت نکرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سیدجعفر سبحانی گفت: سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال 95 و 96 مشمولان سهام عدالت که در 33 بانک و موسسه اعتباری حساب داشته‌اند، واریز شده و فقط مشمولانی که در دو بانک ملت و رفاه شماره شبا حساب خود را اعلام کرده‌اند، هنوز سود آنها واریز نشده است. 

به گفته وی از 100 درصد مشمولان سهام عدالت، 95 درصد سود دریافت کردند و 3-2 درصد مربوط به شاغلان و کارمندان دولت و نیز مشمولانی است که شماره شبا خود را از دو بانک ملت و رفاه اعلام کردند که هنوز سود سهام دریافت نکرده‌اند که آن هم بزودی واریز خواهد شد. 

وی در مورد اینکه اعلام شماره شبا به سازمان خصوصی‌سازی تا چه زمانی مهلت دارد گفت: افرادی که زمان ثبت‌نام دعوتنامه برایشان ارسال نشده بود، مشمول دریافت سهام عدالت بوده‌اند، باید شماره شبا حساب خود را به سامانه سهام عدالت اعلام کنند و این شماره شبا از سوی سامانه سازمان خصوصی‌سازی برای فرد احراز و تایید شود که در آن صورت سود سهام عدالت براساس همان شماره شبا برای مشمول واریز می‌شود. 

سبحانی افزود: همه سهامداران عدالت حتی کسانی که به سن قانونی هم نرسیده‌اند، باید شماره شبا خود فرد اعلام شود و مانند یارانه نیست که سود به حساب سرپرست واریز شود، بلکه از کودکان گرفته تا مشمولان 90 ساله باید همه شماره شبا خودشان را اعلام کنند. 

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد اینکه عده‌ای می‌گویند، تاکنون سود سهام عدالت نگرفته‌اند، گفت: ممکن است شماره شبا خود را به سامانه سهام عدالت اعلام نکرده باشند یا اینکه هنوز شماره شبا آنها تایید نشده و یا مسدود شده باشد که در سامانه اعلام خواهد شد که این شماره در دست بررسی است، اما کسانی که شمارهشبا آنها از سوی سازمان خصوصی‌سازی تایید شده باشد سود آنها واریز شده است. 

وی گفت: سامانه سهام عدالت به نشانی https://www.samanese.ir/ باز است و مشمولان می‌توانند شمارهشبا خود را در آن اعلام کنند. 

سبحانی در مورد سود سهام مشمولان متوفی در سهام عدالت گفت: برای این افراد هزار دفتر پیشخوان با سازمان خصوصی سازی قرارداد بستند که ورثه متوفیان به آنها مراجعه کنند و با ارائه مدارک رسمی و قانونی و احراز هویت نسبت به دریافت سود سهام افراد متوفی به طریق قانونی اقدام کنند که البته این امر منوط به انحصار وراثت و وکالت از طرف وراث و احراز هویت است که شاید به دلیل زمان‌بر بودن، عده‌ای مراجعه نکرده‌اند. 

وی گفت: از مشمولان سهام عدالت تاکنون 2.4 میلیون نفر فوت شده‌اند که تاکنون فقط 4 درصد ورثه آنها برای دریافت سود سهام عدالت مراجعه کرده و بقیه مراجعه نداشتند. سازمان خصوصی‌سازی یکسال هم مهلت داد که ورثه این افراد نسبت به تعیین تکلیف سود سهام متوفیان اقدام کنند. شاید شورای عالی اصل 44 در آینده تصویب کند ورثه افرادی که مراجعه نکنند سود سهام آنها سوخت بشود و این گونه نیست که برای مشمولان جا مانده الی‌الابد لیست سامانه باز باشد. 

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: تاکنون 5.5 میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت شماره شبا خود را به سامانه سازمان خصوصی‌سازی اعلام نکردند و در عوض 41.5 میلیون نفر شماره شبا خود را اعلام کرده و تاییدیه دریافت کردند و مشمول دریافت سود شد‌اند. 

به گفته مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی طبق مصوبه شورای عالی اصل 44 این 5.5 میلیون نفر که شمارهشبا ندادند، باید مراجعه کنند و اگر مراجعه نشد باید راهکاری اتخاذ کنند یا به نوعی طبق مصوبه آن شورا سود سهام این افراد در جایی سپرده‌گذاری شود.