۰ نفر

۲۰طرح اشتغال برای ایجاد یک‌میلیون و۹۰هزار شغل

۲۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۹
کد خبر: 359334
۲۰طرح اشتغال برای ایجاد یک‌میلیون و۹۰هزار شغل

ایجاد یک میلیون و ۹۰ هزار فرصت شغلی با اجرای ۱۸ طرح و اقدام اشتغال زایی و کارآفراینی برای سال ۹۸ از سوی دولت هدف گذاری شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، بر اساس تکلیف قانون برنامه ششم توسعه، ایجاد سالانه حدود یک میلیون فرصت شغلی پیش بینی شده است تا نرخ بیکاری هر سال ۰.۸ درصد کاهش یابد.

هر چند برنامه‌های توسعه‌ای در پیش بینی اهداف و شاخص‌های بازار کار دقیق نبوده و در تحقق این اعداد توفیقی نداشته‌اند اما دولت در راستای اجرای تکلیف قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ایجاد سالانه حدود یک میلیون شغل، برای ایجاد همین میزان فرصت شغلی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ برنامه ریزی کرده است.

در سال گذشته البته به رغم پیش بینی ایجاد یک میلیون شغل، اما میزان اشتغال ایجاد شده حدود ۴۶۴ هزار نفر بود و حدود ۵۵۰ هزار فرصت شغلی کمتر از هدف برنامه ششم ایجاد شد.

با وجود عدم تحقق هدف مذکور، دولت برای سال ۹۸ نیز ایجاد یک میلیون و ۹۰ هزار فرصت شغلی را هدف گذاری کرده که برای تحقق این میزان تعهد، ۲۰ طرح و اقدام اشتغال زا و کارآفرین را در قالب ۷ محور و برنامه کلی پیش بینی کرده که در این گزارش به جزئیات این برنامه‌ها به همراه تعداد اشتغال جدید و منابع مالی مورد نیاز پرداخته‌ایم.

جزئیات ۷ محور و برنامه کلی اشتغال زایی و کارآفرینی

در قالب برنامه «توسعه کسب و کارهای پراشتغال» سه برنامه نهادسازی برای توسعه رسته‌های منتخب در بخش‌های مختلف اقتصادی، حمایت از ایجاد و توسعه طرح‌های پر اشتغال و توسعه کسب و کارهای پراشتغال مناطق روستایی و عشایری تعریف شده است.

در بخش «برنامه‌های فعال بازار کار» در ادامه طرح‌های سال گذشته ۴ طرح کارورزی ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی برای آموزش مهارتی ۵۰ هزار نفر، طرح مشوق‌های بیمه‌ای کارفرمایی با هدف جذب ۸۰ هزار فرصت شغلی جدید، طرح یارانه دستمزد برای ایجاد ۴۶ هزار و ۵۰۰ شغل و طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی با هدف آموزش مهارت‌های بازار کار به ۱۰۰ هزار نفر در دستور کار قرار دارد.

برنامه «ساماندهی و تثبیت اشتغال موجود» نیز یکی دیگر از ۷ محور و برنامه کلی برای سال جاری است که در قالب این برنامه حفظ و تثبیت حداقل ۳۱۵ هزار شغل با حمایت از بنگاه‌های خصوصی و تعاونی مشکل دار و پوشش بیمه بیکاری ۳۳ هزار و ۶۰۰ نفر در مناطق سیل زده هدف گذاری شده است.

محور برنامه‌های «اصلاح نظام آموزشی و مهارتی و توسعه کارآفرینی» در برگیرنده سه طرح ملی شتابدهی کسب و کارهای نوآورانه با هدف ایجاد ۴۶۵۰ شغل، طرح ملی باشگاه کارآفرینان نوجوان برای ایجاد ۳۵۰۰ فرصت شغلی و مهارت آموزی دوگانه کارآفرینی مهارت بنیان شبکه ملی کارگاه‌های آموزشی تعریف شده است.

در قالب برنامه «اشتغال حمایتی و خرد» نیز ۵ طرح تأمین مالی خرد گروه‌های خودیار با پیش بینی ۶ هزار فرصت شغلی، طرح ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد ۲۰ هزار شغل، طرح پیاده سازی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی برای اشتغالزایی ۴۰ هزار نفر و اشتغال خرد حمایتی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی با هدف جذب ۱۰۶ نفر به بازار کار در دستور کار دولت برای سال ۹۸ قرار دارد.

همچنین برنامه «استفاده از ظرفیت‌های خارجی برای سال ۹۸» شامل طرح جایگزینی ۲۱ هزار نیروی آماده به کار ایرانی با نیروی کار خارجی و طرح ساماندهی و اعزام ۸ هزار نیروی کار است.

راه اندازی سامانه ملی اطلاعات شغلی ایرانیان نیز در قالب برنامه «نهادسازی و اطلاعات بازار کار و نظارت بر طرح‌ها و برنامه ها» پیش بینی شده است.