۰ نفر

وزیر امور اقتصادی و دارایی:

جزییاتی جدید از فرایند واگذاری سهام دولت/ واگذاری‌ها به هیچ وجه برای جبران کسری بودجه نیست

۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۵:۴۲
کد خبر: 358956
جزییاتی جدید از فرایند واگذاری سهام دولت/ واگذاری‌ها به هیچ وجه برای جبران کسری بودجه نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به واگذاری سهام دولت در ۱۸ شرکت، گفت: این واگذاری ها به هیچ وجه برای جبران کسری بودجه نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، فرهاد دژپسند در نشست توجیهی واگذاری‌های بزرگ، اظهار داشت: واگذاری سهاممان در شرکت‌های دولتی که بورسی هستند را در اولویت گذاشتیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: از زمانی که اعلام شد قرار است سهاممان در ۱۸ شرکت واگذار شود، شائبه‌های زیادی حول محور «جبران کسری بودجه» و «اعتبارات هزینه ای» ایجاد شد.

وی ادامه داد: در حالی که به هیچ وجه این واگذاری‌ها برای جبران کسری بودجه و اعتبارات هزینه‌ای نیست؛ حتی یک ریال در این حوزه‌ها وارد نخواهد شد. سخنانی که در این خصوص گفته می‌شود فقط منجر به بروز مشکل و ممانعت در مسیر واگذاری‌ها می‌شود.

دژپسند تاکید کرد: قصد ما واگذاری باقی مانده سهام دولت در شرکت‌های بورسی است تا واقعاً هیچ سهمی برای دولت نماند و از سویی دیگر سهم بخش غیردولتی در اداره اقتصاد کشور افزایش یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه ما اصرار داریم این واگذاری‌ها در محیط شفاف و اتاق شیشه‌ای صورت گیرد، گفت: ما به دنبال واگذاری با روشی هستیم که منتهی به بهبود کارایی اقتصادی بدون شبهه و شائبه شود.

وی در ادامه اظهار داشت: همه کارشناسان متوجه مشکلات خصوصی‌سازی که از زمستان سال ۶۲ آغاز شد هستند؛ طی این دوره خصوصی‌سازی فراز و نشیب‌های زیادی داشته است اما بعد از ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی همه ما این احساس را داشتیم که دیگر با چالش و مشکل اساسی مواجه نیستیم.

دژپسند با بیان اینکه آن زمان انتظار بود که یک حاشیه امنی برای خصوصی‌سازی ایجاد شده است، گفت: این در حالی بود که فقط در همین یک سال اخیر موارد و نقدهای مختلفی درباره خصوصی‌سازی مطرح شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: حجم قابل توجهی از انتقادات در مورد خصوصی‌سازی‌ها مطرح شده است که حتی مقام معظم رهبری هم در جلسه اخیر خود با دانشجویان به این موضوع اشاره داشتند.

وی با بیان اینکه در مقام واگذاری‌ها باید با کمترین حواشی به بیشترین تحقق اهداف برسیم گفت: در خصوصی‌سازی با مقاومت‌های بخشی و دستگاهی مواجه هستیم اما باید بر این نکته تاکید کرد که برخی مقاومت‌ها ناشی از مشکلات و آسیب‌هاست. به همین دلیل اخیراً به معاونت اقتصادی ماموریت دادیم تا برای خصوصی‌هاسازی‌های چند سال اخیر یک گزارش آسیب‌شناسی آماده شود.

دژپسند با بیان اینکه در شرایط فعلی این سوال مطرح است که آیا فروش مطلق جواب می‌دهد؟ گفت: به نظر می‌رسد باید به سراغ روشهای دیگر مثل واگذاری مدیریت یا اداره به شرط تملیک برویم.

وی با بیان اینکه هدف از واگذاری‌ها تامین مالی دولت نیست گفت: باید در روشهای واگذاری تجدید نظر کنیم تا کارآیی اقتصادی به دست بیاید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در واگذاری ۱۸ شرکت بورسی بخش خصوصی می‌تواند به صورت منفرد و کنسرسیوم ورود کند.

دژپسند تاکید کرد: در دیدار فعالان اقتصادی با رئیس جمهور که در ماه رمضان تشکیل شده نیز به تشکیل کنسرسیوم برای خرید شرکتهای دولتی اشاره شد.