۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

داستان مدارک تحصیلی مدیران صندوق بازنشستگی/ صلاحیت علمی، آخرین شرط عضویت در هیئت مدیره!

۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۴۳
کد خبر: 358620
داستان مدارک تحصیلی مدیران صندوق بازنشستگی/ صلاحیت علمی، آخرین شرط عضویت در هیئت مدیره!

با انتشار مدارک تحصیلی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری، مشخص شد این افراد با مدارک تحصیلی غیر مرتبط و در بعضی موارد نامعتبر مشغول اداره این مجموعه بزرگ هستند.

اقتصادآنلاین - صبانوبری؛ سید میعاد صالحی مدیرعامل جوان و جدید صندوق بازنشستگی کشوری که پس از جمشید تقی زاده در تاریخ 10 فروردین ماه امسال  کار خود را در این صندوق آغاز کرد، در تاریخ 15خردادماه با انتشار یک توییت در صفحه مجازی شخصی خود از راه اندازی سامانه شفافیت صندوق بازنشستگی همزمان با عید فطر خبر داد و در این باره نوشت:

"گام اول: انتشار مدارک تحصیلی مدیران‌عامل و هیات‌مدیره صندوق و هلدینگ‌ها

کیفیت و ارتباط برخی مدارک تحصیلی تعجب‌آورند! کارشناسی ادبیات، فلسفه، حقوق قضایی و...

پ.ن: طبیعیست برخی دکتری مکانیک شریف را با این مجموعه بیربط بدانند"

654

انتصاب این مدیر جوان که حدود دو ماه از فعالیتش در این مجموعه می‌گذرد هم حواشی زیادی به همراه داشت؛ او که مدیریت رادیو قران را در رزومه خود دارد بعد از انتصاب به این سمت اعلام کرد که سوابق قرآنی‌اش ربطی به سمت جدیدش در صندوق بازنشستگی ندارد که البته با راه‌اندازی این سامانه و انتشار مدارک تحصیلی مدیران این سازمان مشخص شد که مدرک تحصیلی وی نیز ربطی به سمتی که در آن قرار دارد ندارد.

اعضای هیئت مدیره صندوق بازنشستگی چه مدارک تحصیلی دارند؟

صالحی که سوابق علمی فراوانی در رزومه خود دارد دارای مدرک دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه شریف است که البته خود در پستی که در صفحه مجازی اش منتشر کرد اعلام کرد که "طبیعی است برخی دکتری مکانیک شریف را با این مجموعه بی ربط بدانند" ولی توضیح بیشتری در این رابطه نداده است.

جمشید تقی زاده، مدیرعامل سابق این صندوق نیز با مدرک کارشناسی حقوق قضایی از دانشگاه آزاد تبریز از دی ماه سال96 در این سمت مشغول فعالیت بوده است و پیش از آن نیز ریاست هیئت مدیره این سازمان را برعهده داشته است.

تقی زاده یک مدرک معادل کارشناسی ارشد با ارزش استخدامی از موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی نیز دارد که البته به نظر می‌رسد یک مدرک معادل در رشته مربوطه که صرفا برای ارتقا سطح تحصیل و پر کردن رزومه اخذ می‌شود برای تصدی این سمت ناکافی باشد.

بر اساس اطلاعاتی که در سامانه شفافیت صندوق بازنشستگی منتشر شده است از بین 5 اعضای هیئت مدیره این سازمان تنها یک نفر مدرکی قانونی  و متناسب با نیازهای این مجموعه دارد، علی اکبر عرب مازار یکی از اعضای هیات مدیره صندوق بازنشستگی است که دارای مدرک دکتری اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی است.

564544

نعمت الله ایزدی و علیرضا سیاسی راد، دو نفر دیگر از اعضای هیئت مدیره این مجموعه نیز با داشتن مدارک کارشناسی ارشد روابط بین الملل از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه امیرکبیر در حالی در این سمت ها مشغول فعالیت اند که بر اساس قانون نباید در این جایگاه قرار داشته باشند.

دو نفر دیگر از اعضای این مجموعه به نام‌های محمد مهدی انتشاری و کمال‌ الدین پیر مؤذن حتی مدرک دانشگاهی نیز ندارند و تنها مدارک معادلی از موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی با ارزش استخدامی در رشته‌های مدیریت بازرگانی و دولتی هستند.

قانون چه می‌گوید؟

در اساسنامه صندوق بازنشستگی کشوری آمده است که 5 نفر اعضای هیئت مدیره بر اساس تبصره یک ماده 17 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی انتخاب می‌شوند و این قانون نیز می‌گوید:

 "شرط عضویت در هیئت مدیره، داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد با پنج سال سابقه کار تخصصی در رشته های مدیریت، حسابداری، بیمه، مالی، اقتصاد، انفورماتیک و گروه پزشکی خواهد بود و انتصاب افراد مزبور پس از تایید احراز شرایط سمت از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نافذ می باشد."

این قانون در روز دوشنبه مورخ بیست و یکم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1383.3.9 به تایید شورای نگهبان رسیده است.

با وجود زیان دهی این صندوق و خطر ورشکستگی که بسیاری می‌گویند در انتظار آن است باید ریشه این مشکلات را در افرادی که در جایگاه اشتباهی قرار دارند و با مدیریت اشتباه به این مشکلات دامن بیشتری می‌زنند جستجو کرد.

در بین اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها و هلدینگ‌های زیرمجموعه این صندوق نیز به سختی می‌توان یک فرد با مدرکی مرتبط و مطابق با قانون عضویت در این شرکت‌ها را پیدا کرد.

نکته جالب در این بین اما اذعان مدیرعامل این صندوق به مشکل و تخلفی است که خود از آن مستثنی نیست و باید صبر کرد و دید که آیا این مجموعه برای سوال‌های فراوانی که در ذهن عموم مردم شکل گرفته است، پاسخی دارند؟