۰ نفر

«طلاق‌های صوری» جیب تامین‌اجتماعی را خالی‌تر‌ می‌کند

۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۶:۳۵
کد خبر: 358278
«طلاق‌های صوری» جیب تامین‌اجتماعی را خالی‌تر‌ می‌کند

متاسفانه طی چند سال اخیر شاهد افزایش طلاق‌های صوری به منظور دریافت حق بیمه بودیم که این خود می‌تواند نشان از عدم نظارت مسئولان و همچنین نامناسب‌بودن شرایط اقتصادی مردم داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، گفتنی است خانواده یکی از مقدس‌ترین و ارزشمندترین نهادهای موجود در جامعه می‌باشد اما متاسفانه برخی از افراد تنها به‌دلیل دور زدن قانون اقدام به طلاق می‌کنند که این خود می‌تواند تبعات منفی بسیاری را هم برای خانواده و هم برای بیمه‌گذار به همراه داشته باشد چراکه باید یادآور شد که انجام طلاق‌های صوری و پس از آن صیغه ۹۹‌ساله شدن با همسر سابق خود می‌تواند عاملی برای بروز بسیاری از مشکلات خانوادگی و یا حقوقی نیز شود. جالب است بدانیم که متاسفانه برخی از افراد برای دریافت حقوق بازنشستگی پدر فوت شده خود اقدام به انجام طلاق‌های صوری می‌کنند تا از این طریق بتواند حقوق بازنشستگی پدر خود را دریافت کند، چراکه در برخی از موارد دیده شده است که حقوق بازنشستگی پدر به مراتب بیشتر از دستمزد همسر می‌باشد که این خود می‌تواند عاملی برای انجام طلاق‌های صوری باشد اما این در حالی است که باید یادآور شد انجام این کار نه تنها خلاف قانون است بلکه می‌تواند تبعات منفی بسیاری را نیز به‌دنبال داشته باشد.

به طور کلی باید در نظر داشت انجام طلاق‌های صوری تنها به بهانه دریافت حق بیمه خود می‌تواند نشانه‌ای از نخ نما شدن قوانین موجود نیز باشد چراکه بنا به اظهارنظر کارشناسان اگر قوانین موجود اصلاح و بازنگری شده بود به تبع امروز شاهد انجام چنین رفتارهایی از سوی مردم نیز نبودیم.

مردم «طلاق‌های صوری» را گزارش دهند

نوعی از طلاق توافقی در میان برخی خانواده‌ها تحت عنوان«طلاق تامین اجتماعی» یا «طلاق صوری» رایج شده که هدف آن دریافت حقوق بازنشستگی پدران فوت شده از سوی فرزندان اناث است و به یکی از آسیب‌ها و معضلات تامین اجتماعی تبدیل شده است. مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران درباره طلاق‌های صوری اظهار کرد: فرزندان اناث بیمه شده متوفی به شرط تجرد و نداشتن شغل و فرزندان ذکور متوفی پس از رسیدن به سن ۲۰ سالگی، منحصراً در صورت اشتغال به تحصیل در مقاطع دانشگاهی می‌توانند از مزایای مستمری بازماندگان بهره‌مند شوند. ناهید حیدری افزود: در این میان افرادی از قانون سوءاستفاده می‌کنند. بیمه کارگران ساختمانی نیز همین گونه است و به علت جذابیت‌هایی که دارد و حق بیمه افراد آن هفت‌درصدی است، عده‌ای به فکر استفاده از آن می‌افتند. در سال‌های گذشته افرادی کارگرنما و حتی یقه سفید شناسایی شدند که به‌صورت غیرقانونی خود را مشمول بیمه کارگران ساختمانی کرده بودند. وی گفت: در صورتی که دختری ازدواج نکرده باشد می‌تواند از مستمری پدر متوفی خود استفاده کند، اما وقتی ازدواج کرد از شمول پدر و مادر خارج می‌شود. حیدری ادامه داد: به همین علت، عده‌ای مبادرت به طلاق صوری می‌کنند تا بتوانند از این مستمری استفاده کنند، در حالی که حق بیمه تامین اجتماعی و مستمری آن، حق بیمه‌شدگان و حق‌الناس است و بار معنوی دارد. به لحاظ وجدانی هم صحیح نیست. وی اظهارکرد: علاوه بر بازرسان تامین اجتماعی، مردم هم در حکم بازرسان ما هستند. مردم به ما اطلاع دهند، به محض آنکه به این جمع بندی برسیم که طلاق صوری انجام شده، مستمری را قطع می‌کنیم.

وضعیت نامناسب اقتصادی

باید در نظر داشت که بسیاری از جامعه‌شناسان بر این باور هستند که یکی از مهمترین دلایل افزایش طلاق‌های صوری می‌تواند نامناسب شدن وضعیت اقتصادی مردم باشد، چراکه در حال حاضر متاسفانه نرخ تورم در کشور افزایش یافته است و همچنین شاهد کاهش یافتن ارزش پول ملی کشور نیز هستیم که این خود می‌تواند تاثیر بسزایی برای افراد به انجام طلاق‌های صوری شود. پر واضح است که برخی از افراد طلاق‌های صوری را تنها به بهانه حمایت از خانواده انجام می‌دهند اما این در حالی است که این طلاق‌ها خود می‌تواند زنگ خطری جدی برای بنیان خانواده باشد همچنین بر اساس تحقیقات صورت گرفته طلاق‌های صوری خود می‌تواند عاملی برای بروز آسیب‌های بیشتر برای فرزندان نیز باشد. شایان ذکر است که طلاق‌های صوری خود می‌تواند عاملی برای فروپاشی خانواده باشد. به‌عنوان مثال زنی که صیغه ۹۹ ساله است پس از مرگ همسر خود نمی‌تواند از حق و حقوق چندانی برخوردار باشد که این خود می‌تواند یکی از مهم ترین تبعات منفی طلاق‌های صوری باشد.

طلاق صوری جرم است؟

همان‌گونه که اشاره شد متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد افزایش بی‌‌‌رویه تلاش‌های صوری بوده‌ایم که این مهم سبب شد تا برخی از بهارستان نشینان به این نتیجه برسند که طلاق‌های صوری یک رفتار مجرمانه است و باید با آن برخورد قانونی شود، به‌گونه‌ای که در صورت اثبات آن، فرد به پرداخت جریمه نقدی و حبس محکوم خواهد شد.

پیشی گرفتن آمار طلاق‌های صوری

با نگاهی گذرا به آمار موجود طلاق می‌توان به این مهم دست یافت که متاسفانه امروزه بخش قابل توجهی از آمار طلاق را طلاق‌های صوری به خود اختصاص داده‌اند که این خود می‌تواند عاملی برای افزایش آمار طلاق و همچنین عدم تاثیرگذاری برنامه‌ریزی‌های ارائه شده برای کاهش آمار طلاق باشد، به عبارت ساده‌تر هرگاه در جامعه آمار طلاق صوری بیشتر از طلاق واقعی باشد به راحتی می‌توان اذعان داشت که در آن جامعه آسیب‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی رو به افزایش و غیرقابل کنترل می‌باشد.

حذف طلاق‌های صوری شدنی نیست

آنچه مسلم است حذف کامل طلاق‌های صوری در عمل شدنی نیست، چراکه این مهم برخاسته از شرایط اقتصادی و اجتماعی می‌باشد، بنابراین تا زمانی که مشکلات به‌صورت بنیادی حل نشود نیز نمی‌توان انتظار داشت که شاهد حذف طلاق‌های صوری نیز باشیم‌. در پایان باید خاطر نشان کرد که اتخاذ تدابیر لازم برای از میان بردن دلایل انجام طلاق‌های صوری امروزه یک اصل انکارناپذیر تلقی می‌شود از این رو انجام اقدامات فرهنگی و اجتماعی لازم و همچنین مناسب کردن شرایط اقتصادی مردم خود می‌تواند عاملی اصلی برای کاهش انجام طلاق‌های صوری باشد.