۰ نفر

فارغ‌التحصیلان بیکار کشاورزی را دریابید!

۹ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۲۸
کد خبر: 356643
فارغ‌التحصیلان بیکار کشاورزی را دریابید!

یک فعال حوزه کار با اشاره به اشتغال بالای بخش کشاورزی، بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت و ایده‌های فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی اکبر سیارمه  برنامه‌ریزی دولت برای ساماندهی اشتغال فارغ‌التحصیلان را مورد تاکید قرار داد و گفت: با توجه به آمار روز افزون بیکاری جوانان به ویژه فارغ‌التحصیلان جویای کار، دولت باید برای این سرمایه عظیم برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی کند و تجربیات آنها را به کار گیرد.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر با کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی‌های پی در پی مواجه بودیم و این امر به کشاورزی و تولید محصولات باغی و زراعی آسیب زد ولی افزایش چشمگیر حجم بارش‌ها در ابتدای سال اگر چه خسارت‌هایی به دنبال داشت ولی به رشد و رونق بخش کشاورزی منجر خواهد شد.

تغییر الگوهای کشت و استفاده از ایده‌های کارآفرینان

سیارمه تصریح کرد: مسئولان کشاورزی باید از این فرصت پیش آمده به نحو شایسته استفاده کنند و تولید محصولات کشاورزی را مطابق الگوهای به روز و موفق افزایش دهند؛ این امر مستلزم بکارگیری ظرفیت دانش آموختگان بخش کشاورزی و عملی کردن ایده‌های کارآفرینان است.

این فعال حوزه کار متذکر شد: در حال حاضر برخی کشورها در بخش کشاورزی با تحقیق و پژوهش به سمت تغییر الگوهای کشت خود رفته‌اند از این رو باید از ایده‌های نخبگان بخش کشاورزی استفاده و شیوه‌های جدید را پیاده کنیم.

وی فراهم کردن زمینه جذب فارغ‌التحصیلان مرتبط با رشته‌های کشاورزی و هدایت پایان‌نامه‌های دانشجویان در این حوزه را خواستار شد و بر ضرورت بهره‌گیری از مشارکت فارغ‌التحصیلان در طرح‌های کشاورزی از جمله تولیدات گلخانه‌ای تاکید کرد.

نبود برنامه و مدیریت نادرست منابع، مشکل فارغ‌التحصیلان کشاورزی

سیارمه در پایان بخش اعظمی از مشکلات فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی را ناشی از عدم وجود برنامه جامع در بخش کشاورزی کشور و مدیریت غیرصحیح منابع عنوان کرد و گفت: لازم است از دانش و فناوری‌های روز در جهت نوسازی بخش کشاورزی و فراهم کردن بازار اشتغال دانش آموختگان این بخش استفاده شود.

بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در پاییز سال ۱۳۹۷، بخش کشاورزی با ۱۷.۲ درصد کمترین میزان اشتغال را پس از دو بخش خدمات و صنعت به خود اختصاص داده است. در برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده سالانه یک میلیون شغل ایجاد کند که با توجه به موقعیتی که به دلیل نزول بارش‌های آسمانی در کشور فراهم شده به نظر می‌رسد که باید در جهت افزایش اشتغال بخش کشاورزی و بکارگیری ظرفیت فارغ‌التحصیلان بیکار این بخش برنامه‌ریزی اساسی از سوی دولت را شاهد باشیم.