۰ نفر

تغییر مسیر قیمت‌ها

۸ خرداد ۱۳۹۸، ۵:۰۰
کد خبر: 356346
تغییر مسیر قیمت‌ها

در ماه‌های اخیر وقتی تیتر خبر رسانه‌ها را از نظر می‌گذراندیم، افزاش قیمت در بازارهای مختلف را شاهد بودیم. اما این‌ روزها بازارهای اقتصادی حال دیگری را تجربه می‌کنند و از بازار خودرو گرفته تا میوه و تره‌بار روند نزولی را در پیش گرفته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ابتکار، طی هفته گذشته با کاهش قیمت در برخی از بازارها روبه‌رو بودیم و همین مسئله نور امیدی از سامان یافتن بازارهای اقتصادی را در دل مصرف‌کنندگان روشن می‌کند. در این بین صاحب‌نظران در بخش‌های مختلف دلایل کاهش قیمت‌ها را بررسی کرده و پایدار بودن و نبودن وضعیت کنونی را پیش‌بینی می‌کنند. برخی از کارشناسان وضع موجود را زمینه‌‌ای برای کاهش‌های بیشتر می‌دانند اما در مقابل عده‌ای دیگر پایداری این کاهش‌ها را وابسته به تصمیمات سیاسی دانسته و شرایط کنونی را حاصل جو روانی حاکم بر اقتصاد می‌دانند که نباید زیاد به آن امیدوار بود. هادی‌ حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی بازارهای مختلف را متاثر از کنش‌های سیاسی دانسته و در‌این‌باره گفت: بخشی از افزایش قیمت‌ در بازارهای مختلف اقتصادی طی چند ماه اخیر ناشی از افزایش قیمت ارز بوده است. از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد بازار ارز سیر سعودی پیدا کرد و قیمت دلار به مرز 20 هزار تومان رسید. باید توجه داشته باشیم که هرگاه یک شوک خارجی به اقتصاد ایران وارد می‌شود، نوسان شدید در قیمت ارز را خواهیم داشت که بعد از مدتی به ثبات می‌رسد.

وی در ادامه افزود: دلار در چند ماه گذشته تقریبا در مرز 14 و 15 هزار تومان بود و نوسان اندکی داشت اما ملاقات هفته جاری رئیس ایالات متحده آمریکا از ژاپن و اظهار این نکته که تمایل به مذاکره با ایران دارد و انتخاب ژاپن به عنوان میانجی، دلیلی شد که دلار در روند کاهش قیمت قرار گیرد و هربار که ما کاهش نرخ ارز را داریم قطعا کالاهایی که وابستگی ارزی دارند مانند خودرو هم سیر کاهشی را در پیش خواهند گرفت. البته در این میان باید بگویم که بخشی از کاهش قیمت خودرو متاثر از مصوبه هفته گذشته مجلس مبنی بر ورود ماشین‌های هیبردی بدون پرداخت سود بازرگانی است. در مجموع بخشی از افت قیمت در بازار ارز و به تبع آن سایر بازارها می‌تواند نوعی رفتار آشتی‌جویانه آمریکا با ایران باشد.

حق‌شناس با اشاره به تاثیرپذیری نرخ ارز از متغیرهای سیاسی ادامه داد: ما باید بدانیم که بخشی از قیمت ارز متاثر از متغیرهای بنیادی اقتصاد است، به عبارتی دیگر اگر ما نرخ تورم، رشد نقدینگی و رشد اقتصادی را مبنا قرار دهیم، قیمت ارز باید کمتر از وضعیت فعلی باشد. اما در مقابل بخشی دیگر از قیمت ارز ناشی از متغیرهای سیاسی است. اگر این متغیرها از بین برود به‌عنوان مثال تحریم‌ها به‌طور کامل برداشته شود ما می‌توانیم انتظار کاهش نرخ ارز را داشته باشیم، در غیر این صورت خیر.

کاهش قیمت‌ها روانی است

هوشیار رستمی، کارشناس مسائل اقتصادی نیز دلایل نزولی شدن قیمت در برخی از بازارهای اقتصادی را بررسی کرد و  گفت: قیمت کالاهای اساسی و خودرو تحت تاثیر نرخ ارز است. البته باید بدانیم که خودرو چسبندگی قیمت دارد و با سرعت کمتری نزولی بودن را تجربه می‌کند. بازار خودرو پیش از هر مسئله‌ای تحت تاثیر رفتار خودروسازان قرار می‌گیرد زیرا در این بازار انحصارگر داریم و همان انحصارگر اگر بخواهد در زمانی کالایی را عرضه کنند می‌تواند قیمت را کاهش و یا افزایش دهد. البته باید بگوییم که در این جریان تنها خودروسازان مقصر نیستند و آنها مشکلات بسیاری در تامین قطعا‌ت‌شان دارند و چون وارد کردن قطعات با مشکل روبه‌رو است پس نمی‌توانند به تعهدات‌شان عمل کنند.

وی در ادامه افزاد: اینکه این روزها صحبت کاهش قیمت در خودروهای داخلی مطرح می‌شود شاید نتیجه تدابیری است که وزارت صمت داشته است. اما همانطور که اشاره کردم بازار کالاهای اساسی مرتبط با نرخ دلار است و از آن تاثیر می‌پذیرد.

این کارشناس اقتصادی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به دلیل کاهش نرخ ارز گفت: این روزها در حوزه ارز هم کاهش قیمت را داشته‌ایم. من معتقدم که این کاهش به دلیل صحبت‌هایی است که از طرف ایران و آمریکا شنیده شده است و می‌توان گفت که این دو کشور با لحن آرام‌تر با یکدیگر صحبت می‌کنند. این مسائل می‌تواند نشانه‌هایی از ایجاد فضای آرام باشد. در این میان باید بدانیم که کاهش قیمت در برخی از بازارهای اقتصادی در روزهای اخیر روانی بوده است چراکه بازارها بر اساس جو روانی افزایش و یا کاهش قیمت را تجربه می‌کنند. با توجه به مسائل اخیر معتقدم که این کاهش قیمت‌ها خیلی ادامه‌دار نیست و تنها به دلایل جو روانی اتفاق افتاده است.

اقتصاد به دنبال اخبار منتشر شده رسانه‌ها

علی مزیکی، اقتصاددان نیز با اشاره به متاثر بودن اقتصاد ایران از اخبار منتشر شده گفت: تحولاتی که اکنون بازارهای اقتصادی تجربه می‌کنند تنها به دلیل اخبار منتشر شده است. افراد ممکن است که بر اساس اخبار منتشر شده فکر کنند قرار است یک توافق سیاسی صورت گیرد یا اینکه شاید نرخ ارز پایین بیاید، در صورتی که ممکن است چنین اتفاقی هم رخ ندهد اما طبق همان تصور در بازار واکنش نشان می‌دهند. به عنوان مثال وقتی این تصور برای افراد به وجود می‌آید که ممکن است قیمت خودرو کاهش پیدا کند شروع به فروش اتومبیل‌هایی که خریداری کرده بودند می‌کنند. البته در این میان باید بدانیم که تاثیرپذیری بازارهای اقتصادی از خبر رسانه‌ها یک بخش از ماجرای کاهش و یا افزایش قیمت در بازارهای اقتصادی است.

این اقتصاددان روند نزولی قیمت‌ در بازارهای مختلف اقتصادی را پایدار ندانست و دراین‌باره گفت: اگر بخواهیم دلایل کاهش قیمت‌های اخیر در بازارهای مختلف را بررسی کنیم تا بتوانیم پیش‌بینی کنیم که آیا این روند کاهشی در بازارهای اقتصادی در روزهای آتی پایدار خواهد بود یا خیر باید بگویم که خیر. ما باید بدانیم آرامی و یا ناآرامی که در اقتصاد با یک خبر ایجاد می‌شود با یک خبر دیگر هم از بین می‌رود بنابراین نمی‌توان امیدی به این کاهش قیمت‌ها و پایداری آن در روزهای آتی داشت.

مزیکی تاثیرپذیری اقتصاد یک کشور از اخبار منتشر شده را یک ضعف دانست و گفت: متاسفانه این روزها اقتصاد تحت تاثیر جوهای روانی قرار می‌گیرد که این شرایط اصلا خوب نیست. در حقیقت یک اقتصاد نباید در این حد از شایعات، کنش‌ها و اخبار تاثیر بپذیرد.