امروزه، با در نظر گرفتن گسترش قابل توجه تکنولوژی در سراسر جهان، نه تنها شاهد قرار گرفتن مشاغل کم‌درآمد در معرض خطر اتوماسیون هستیم، بلکه در آینده، این مسئله گریبان‌گیر مشاغل با مهارت‌های بالا نیز می شود.

اقتصادآنلاین – مهسا نجاتی؛ با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر تکنولوژی و اختراع هوش مصنوعی و ساخت ربات‌های متنوع، مشاغل بسیاری در سراسر جهان در خطر اتوماسیون قرار گرفته‌اند.

طبق برآوردهای  OECD(سازمان همکاری اقتصادی و توسعه)، بیش از یک شغل از هر پنج شغل کم درآمد در سراسر جهان، در معرض خطر اتوماسیون قرار دارند. اما، باید اشاره کرد که این مسئله تنها شامل شغل‌های ساده نمی‌شود. امروزه با مشاهده ورود هوش مصنوعی در زمینه قدرت بیان و تشخیص تصاویر و به طور کلی شناسایی بالا همانند یک انسان، در آینده نزدیک، شاهد در معرض اتوماسیون قرار گرفتن مشاغل با مهارت‌های بالا نیز هستیم. با این حال، سهم قرار گرفتن مشاغل با مهارت و درآمد بالا در معرض خطر اتوماسیون، هنوز هم به طور قابل توجهی پایین‌تر از مشاغل ساده و کم‌درآمد است.

OECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه)در آخرین اظهار نظر خود اذعان داشت که اعمال اتوماسیون بر مشاغل،الزاما سبب کاهش تقاضای کار نخواهد شد، بلکه مشاغل و وظایف جدیدی ایجاد خواهد شد که در راستای آن باید آموزش مهارت‌های جدید برای افراد در نظر گرفته شود تا اثرات نامطلوب اتوماسیون را در آینده کاهش دهد.

در نمودار ارائه شده، میزان قرار گرفتن مشاغل مختلف در خطر اتوماسیون، با توجه به میزان درآمد آنها، در کشورهای منتخب را مشاهده می‌کنید؛

 برای دیدن اندازه اصلی تصویر روی آن کلیک کنید

اینفوگرافیک