۰ نفر

تخت روانچی: آمریکا به حضور غیر قانونی در سوریه پایان دهد

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۶:۳۵
کد خبر: 353850
تخت روانچی: آمریکا به حضور غیر قانونی در سوریه پایان دهد

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار توقف فوری حضور نظامی آمریکا در سوریه شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، مجید تخت روانچی روز جمعه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع ادلب سوریه برگزار شد، افزود: همراه با دیگر ضامن‌های چارچوب آستانه، جمهوری اسلامی ایران از تداوم ادلب به عنوان منطقه کاهش تنش حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: این رویکرد بر اساس واقعیت و اصل بنیادین است که یک جمعیت زیادی از شهروندان غیر نظامی در آنجا زندگی می‌کنند و باید محافظت شوند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: در عین حال، سوالات اساسی در این زمینه وجود دارند که عبارتند از آیا این شرایط می‌تواند و باید به صورت نامحدود ادامه یابد؟ آیا دولت باید اجازه دهد گروه‌های تروریستی داخلی به کنترلشان بر این مناطق ادامه دهند؟ آیا جامعه بین المللی باید اجازه دهند که چنین گروه‌هایی تعداد زیادی از شهروندان را گروگان خودشان بگیرند؟

تخت روانچی پاسخ این سوالات را روشن دانست و اظهار کرد: ایجاد منطقه کاهش تنش تنها یک اقدام موقت با هدف منحصر به فرد حفاظت از غیرنظامیان بود نه ایجاد پناهگاهی برای گروه‌های تروریستی. این حق دولت سوریه را برای مبارزه با تروریست‌های به رسمیت شناخته شده شورای امنیت محدود نمی‌کند که البته باید مطابق با قوانین بین المللی انسان دوستانه انجام شود.

وی تصریح کرد: بنابر این هم شکست دادن تروریست‌ها و هم آزاد سازی غیرنظامیان ضروری است.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه در حال حاضر به تروریست‌های خطرناک اجازه داده است بیش از ۲ میلیون غیرنظامی را به عنوان سپر انسانی استفاده کنند، گفت: ادامه تسلط این تروریست‌ها بر منطقه وسیعی از قلمرو دولت مستقل سوریه و تداوم حملات علیه نیروهای نظامی و غیرنظامی در فراتر از این منطقه نمی‌تواند و نباید به طور نامحدود ادامه یابد.

تخت روانچی افزود: تداوم این وضعیت تروریست‌ها را قادر می‌سازد تا غیرنظامیان بیشتری را بکشند. این در تضاد با اهداف ایجاد منطقه کاهش تنش در ادلب است. ما باید به اندازه کافی مراقب باشیم تا حفاظت از غیرنظامیان را با حمایت از تروریست‌ها اشتباه نگیریم.

از حق تعیین سرنوشت سوری‌ها حمایت می‌کنیم

وی تاکید کرد: ادامه وضعیت فعلی در ادلب بیشتر بازگرداندن کنترل دولت بر تمام قلمرو خود و تضمین ایمنی و امنیت همه شهروندان خود را مختل می‌کند و باعث ممانعت از بازگشت پناهندگان و افراد آواره داخلی، تأخیر در بازسازی کشور و مانع از اجرای راه حل های سیاسی می‌شود که هر یک به طور ذاتی به هم مرتبط هستند.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد بار دیگر بر ضرورت احترام کامل به حاکمیت، استقلال سیاسی، اتحاد و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد و گفت: همانطور که در بیانیه مشترک نشست اخیر ضامن‌های آستانه در شهر نورسلطان در ۲۵-۲۶ آوریل ۲۰۱۹ بیان شده است، هیچ اقدامی بدون توجه به عامل آن، نباید این اصول را تضعیف کند.

تخت روانچی افزود: در این زمینه، ضامن‌های فرمت آستانه همچنین تمام تلاش‌ها برای ایجاد واقعیت‌های جدید در صحنه را به بهانه مبارزه با تروریسم رد کردند. بنابراین، ایالات متحده باید به سرعت به حضور نظامی غیرقانونی خود در بخشی از سوریه پایان دهد.

وی تصریح کرد: با در نظر داشتن این موضوع، دولت سوریه باید در تشکیل کمیته قانون اساسی توسط جیر پدرسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه که حمایت ما را با خود دارد، پشتیبانی شود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: ما او را تشویق می‌کنیم تا بیشتر رایزنی مستقیم خود را با دولت سوریه تقویت کند.

تخت روانچی با اشاره به بیانیه مشترک ضامن‌های توافق آستانه، خاطرنشان کرد: هیچ راه حل نظامی برای درگیری‌های سوریه وجود ندارد و تنها گزینه، پیش بردن فرایند سیاسی با هدایت سوری‌ها و سوری-سوری تحت تسهیلگری سازمان ملل متحد است.

وی تصریح کرد: حق تعیین آینده سوریه تنها به سوری‌ها تعلق دارد و باید از تحقق این هدف حمایت کنیم.