۰ نفر

آیا هزینه زندگی در خراسان‌شمالی بالاست؟

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۴۸
کد خبر: 352762
آیا هزینه زندگی در خراسان‌شمالی بالاست؟

یک کارشناس اقتصادی در خراسان شمالی گفت: اگر به آمار تورم طی چند دوره گذشته نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که خراسان شمالی جز ۱۰ استانی بوده که بالاترین نرخ تورم را داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مجید درخشانی  در رابطه با علل تأثیرگذار در این امر اظهار کرد: خراسان شمالی استانی تولید کننده نیست و در آن به جز تولید محصولات کشاورزی و آن نیز به صورت خام تولید خاص دیگری صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه این استان بیشتر وارد کننده کالاست، افزود: ورود کالا و تأثیر هزینه‌های جانبی همچون کرایه حمل و نقل و … نیز بر بالا رفتن قیمت کالاها در این استان مؤثر بوده است.

درخشانی ادامه داد: اگر به فروشگاه‌های شهرهایی همچون مشهد سری بزنیم به خوبی می‌بینیم که بیشتر کالاهای تولید شده همچون مواد غذایی، پوشاک و … در همان منطقه تولید شده و همین کالاها نیز با قیمت متعادل‌تری به فروش می رسند.

وی خاطرنشان کرد: کم بودن کالاها با برند خراسان شمالی در این استان یکی از معایبی است که سبب می‌شود تا هزینه زندگی در این استان بالا رود. از سوی دیگر بنکداران فعال در این استان افراد توانمند به لحاظ بنیه مالی نیستند و همین امر موجب می‌شود تا آنها نتوانند اجناس را به صورت نقد خریداری کنند و این امر نیز بر روی این موضوع تأثیر خواهد گذاشت.

وی بیان کرد: البته راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این استان سبب شده تا حدودی قیمت برخی از کالاها همانند سایر استان‌ها در این فروشگاه‌ها به فروش برسد.

کشاورزی یکی از مزیت‌های اقتصادی خراسان شمالی است اما متأسفانه صنایع تبدیلی و تکمیلی چندانی در این استان وجود ندارد. علاوه بر آن تولید صنایع دستی همچون فرش، پارچه بافی و … نیز در این استان از رونق خاصی برخوردار است اما حلقه‌های مفقوده در آن فراوان مشاهده می‌شود.

خراسان شمالی دارای پنج صنعت بزرگ همچون پتروشیمی خراسان، آلومینیای جاجر، فولاد و لوله گستر اسفراین و سیمان بجنورد است.