۰ نفر

قیمت تمام‌شده یک ساعت ‌پرواز چقدر شد؟

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۳۸
کد خبر: 352568
قیمت تمام‌شده یک ساعت ‌پرواز چقدر شد؟

دبیر انجمن‌ شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه قیمت تمام‌شده یک ساعت صندلی پرواز در ایران ۴۵ تا ۵۵ دلار است، گفت: با توجه به آمار کاهش سفرهای هوایی داخلی و خارجی، به نظر می‌رسد، حمل و نقل هوایی از سبد خانوار حذف شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مقصود اسعدی سامانی اظهار داشت: طبق بررسی‌های آماری که به تازگی استخراج کرده‌ایم، در سال ۹۷ میزان جابه‌جایی مسافر هوایی نسبت به سال ۹۶ کاهش ۱۶ درصدی داشت.

دبیر انجمن‌ شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: در سال گذشته در بخش سفرهای هوایی خارجی، شاهد ۲۰ درصد کاهش و در بخش سفرهای هوایی داخلی شاهد ۱۵ درصد کاهش نسبت به سال ۹۶ بودیم.

‌وی اظهار داشت: طبق بررسی‌ها‌ی آماری همچنین‌ پروازهای عتبات نیز در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۱۷ درصد کاهش داشت.

* حمل و نقل هوایی در حال حذف از سبد خانوار ‌

اسعدی سامانی در پاسخ به این سؤال که دلایل عمده این کاهش سفرها چه بوده است؟ بیان کرد: دلیل کاهش سفرهای هوایی شرایط نامناسب اقتصادی مردم است و مشخص است که حمل و نقل هوایی از سبد خانوار حذف شده است.

دبیر انجمن‌ شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد: از سوی دیگر کاهش و قطع برخی پروازهای شرکت‌های هواپیمایی خارجی به ایران نیز در کاهش این آمار پروازی موثر بوده است.

* عوامل تعیین قیمت هر ساعت صندلی پرواز

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت‌های بالای بلیت هم موجب این کاهش استقبال شده است؟ توضیح داد: ‌‌قیمت بلیت هواپیما‌، از آن منظر که صندلی پرواز یک تولید به سرعت فاسدشدنی است، متغیر است؛ زمانی که هواپیما به نقطه زمان انجام پرواز‌ نزدیک می‌شود، ‌قیمت صندلی هر مقدار‌ هم ارزش داشته باشد، به صفر تبدیل می‌شود، بنابراین شرکت‌های هواپیمایی در دنیا‌ معمولاً براساس عرضه و تقاضا قیمت صندلی را تعیین می‌کنند؛ ساعت پرواز، زمان پرواز، روز پرواز، میزان استقبال مسافر، اقبال مسافر به شرکت‌ هواپیمایی، اقبال مسافر به نوع صندلی پرواز و نوع هواپیما همه در تعیین قیمت هر ساعت صندلی پرواز مؤثر است.

اسعدی سامانی گفت:‌ ممکن است به عنوان مثال در مسیر لندن - نیویورک یک شرکت هواپیمایی یک صندلی پرواز را تا ۲ هزار دلار بفروشد، اما در همان پرواز یک صندلی به قیمت ۱۰ دلار هم فروخته شود و این یک عرف جهانی است، وقتی پروازی باز می‌شود، به تدریج هر میزان اقبال به آن پرواز بیشتر باشد، طبیعتا قیمت آن صندلی افزایش می‌یابد.

* مسافران برای کاهش هزینه سفر هوایی مدیریت زمان داشته باشند

دبیر انجمن‌ شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: ضرورت دارد در این حوزه مسافران مدیریت زمان سفر داشته باشند، به عنوان مثال‌ در اواسط هفته، نرخ بلیت پروازها پایین‌تر است و هر چه به سمت آخر هفته نزدیک می‌شویم، قیمت‌ها افزایش می‌یابد، یا در تعطیلات، قیمت‌های بلیت بر اساس روال ‌عرضه و تقاضا افزایش می‌یابد، چون تقاضا افزایش می‌یابد، حال آنهایی که قصد دارند در تعطیلات به سفر بروند و می‌خواهند در دقیقه نود هم بلیت خریداری کنند، قطعا باید هزینه بیشتری بپردازند، اما پروازی که در شب تعطیلات در یک مسیر با رقم  بالایی فروخته می‌شود، همان شب در مسیر برگشت آن، با یک‌پنجم قیمت رفت عرضه می‌شود و این مواردی است که در بازار  حمل و نقل هوایی رایج است و همه دنیا اجرا می‌شود.

* قیمت تمام‌شده یک ساعت صندلی پرواز در ایران ۴۵ تا ۵۵ دلار

اسعدی سامانی گفت:‌ قیمت تمام شده یک ساعت صندلی پرواز در ایران بین ۴۵ تا ۵۵ دلار بسته به‌ موارد مختلف، متفاوت است، اما اقبال مشتری و تقاضا در این موضوع تأثیر دارد.

دبیر انجمن‌ شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد: ما نباید کشور را فقط تهران تصور کنیم، بلیتی که در مسیر تهران ‌به یک مقصد گردشگری یا زیارتی به عنوان مثال مشهد مقد‌س‌ با قیمت مثلا ۷۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود، ممکن است همان پرواز برای مشهدی‌ها از مشهد به تهران ۱۵۰ هزار تومان باشد، یعنی اگر به صورت مجموع قیمت‌های رفت و برگشت محاسبه شود، مشخص می‌شود که نرخ‌های بلیت اعداد بالایی نیست.