۰ نفر

تخت‌روانچی: ظاهرا ترامپ از اینکه ایران به دنبال سلاح اتمی نیست، آگاهی ندارد

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۴۷
کد خبر: 352368
تخت‌روانچی: ظاهرا ترامپ از اینکه ایران به دنبال سلاح اتمی نیست، آگاهی ندارد

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به ادعای رئیس جمهوری آمریکا برای مذاکره با ایران به منظور عدم دستیابی به سلاح اتمی گفت: ظاهرا ترامپ از اینکه ایران به دنبال سلاح اتمی نیست، آگاهی ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مجید تخت روانچی روز پنچ شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری ام اس ان بی سی آمریکا این مطلب را در پاسخ به این سوال مجری گفت که پرسید ترامپ گفته است آماده مذاکره با ایران است اما جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا به آنها گفته است که با من مذاکره نکنند.

وی افزود: این موضوع جدیدی برای ما است که جان کری گفته باشد با این رئیس جمهوری یا دولت او مذاکره نکنید. رئیس جمهوری ترامپ گفت که ایران تنها سلاح هسته ای نداشته باشد. ظاهرا او 14 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی را نخوانده است که می گوید ایران به تمام تعهدات خود تحت توافق هسته ای پایبند بوده است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه 'منافع ما در داشتن سلاح اتمی نیست'، ادامه داد: در واقع رهبر عالی ما فتوا دارد که می گوید سلاح اتمی در اسلام ممنوع است. بنابراین چیزی برای ما وجود ندارد که بخواهیم به دنبال دستیابی به سلاح اتمی باشیم. همانطور که گفتم ظاهرا او آگاهی ندارد که ایران به دنبال سلاح اتمی نیست.

تخت روانچی در پاسخ به اینکه ترامپ گفته است که ایرانی ها با من تماس بگیرند و در میز مذاکره بنشینند، گفت: نخستین سوالی که او باید جواب دهد این است که چرا از میز مذاکره خارج شد. ما که با همه طرف های این توافق از جمله آمریکا در چارچوب کمیسیون مشترک در حال مذاکره بودیم.

وی افزود: ترامپ بود که به طور ناگهانی تصمیم گرفت از میز مذاکره خارج شود. چرا او به این سوال پاسخ نداده است؟ او سابقه پاره کردن توافق هسته ای که نه فقط بین ایران و آمریکا بلکه بین ایران و قدرت های دیگر جهانی بود را دارد.

این مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: برجام، توافقی است مورد تایید شورای امنیت قرار دارد و بخشی از قانون بین المللی شده است اما ناگهان ترامپ گفت که این توافق را نمی خواهد و بیایید بنشینیم و دوباره مذاکره کنیم. چه تضمینی وجود دارد که او بار دیگر نخواهد مذاکره آتی ایران و آمریکا را تکرار کند؟

تخت روانچی درباره تصمیم روز چهارشنبه ایران برای پایان دادن به برخی محدودیت های برجامی در 60 روز آینده هم گفت: آنچه برای ما مهم است، منافع ملی ایران است. ما به عنوان یک طرف این قرارداد به تعهدات خود پایبند بودیم اما این توافق هسته ای یا برجام تقریبا یک متن متوازن است. وقتی که دولت آمریکا از این توافق خارج شد، این توازن به صورت خیلی بدی آسیب دید.

وی افزود: اروپایی ها به ما گفته اند که از این توافق خارج نشوید، ما این کار را کردیم. ما پیشنهاد آنها را پذیرفتیم و در سال گذشته برای هر پاسخ معتبر و عملی از سوی آنها صبر می کردیم. کلمات حامیانه خوب اما ناکافی است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که ترامپ همچنان، ایران را تهدید می نامد، گفت: این ادعاهای همان کسانی است که در گذشته آمریکا را به جنگ عراق هم کشاندند. بنابر این ما چنین ادعاهایی را نمی پذیریم و همه اینها اطلاعات جعلی است.