۰ نفر

امسال مُد کارت عروسی مخملی است

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۵:۲۰
کد خبر: 352137
امسال مُد کارت عروسی مخملی است

«فعلا سفارش نمی‌گیریم»... «تغییر کاربری دادیم» ... به هر شماره‌ای که زنگ می‌زنم تا درباره سفارش کارت عروسی اطلاعات بگیرم، این جملات را می‌شنوم و به ناچار راهی خیابان جمهوری نرسیده به بهارستان می‌شوم.

 جایی که راسته فروشندگان کارت ویزیت و کارت عروسی است. حالا با وجود آن‌که نیمه نخست سال است و جشن‌ها رونق می‌گیرد، بازار پرازدحام بهارستان سوت‌وکورتر از همیشه است. یکی گرانی قیمت کاغذ را دلیل این موضوع می‌داند و دیگری می‌گوید در این اوضاع اقتصادی چه کسی عروسی و بریزوبپاش می‌کند؟ بیشترشان اما می‌گویند که عرضه کاغذ به بازار به کمتر از نصف‌ سال گذشته رسیده و قیمت‌ها بشدت بالاست. برای همین مغازه‌دارها بسیاری از کارت‌های لوکس‌تر و پرهزینه‌تر را حذف کرده‌ و کارت‌های ارزان‌تر را درون ویترین‌ها گذاشته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، برخی دیگر از مغازه‌دارها هم می‌گویند که آلبوم کارت‌ها و قیمت‌هایشان را آگهی کرده‌اند و تلفنی سفارش می‌گیرند. آنها توضیح می‌دهند که مشتریان‌شان بشدت ریزش داشته‌اند و دلیلی برای حضور در مغازه نمی‌بینند. پدیده جالب این روزهای بازار اما کارت‌های عروسی الکترونیک است. فروشندگان می‌گویند با این‌که کارت‌های الکترونیک بسیار ارزان تمام می‌شوند، اما هنوز مشتریان زیادی نتوانسته‌اند با آن ارتباط برقرار کنند و از رسمیت چندانی برخوردار نیستند.

دعوت به عروسی با خطاطی اختصاصی

برای سفارش یک کارت عروسی معمولی دست‌کم باید  ٢هزار تومان هزینه کرد، درحالی‌که کارت‌های لوکس و شیک چندین و چند برابر قیمت دارد، به‌طوری که قیمت کارت‌های لوکس تا ٢٠‌هزار تومان هم می‌رسد. برخی از مغازه‌های طراحی و فروش کارت عروسی در خیابان بهارستان می‌گویند این قیمت‌ها برای خرید‌های  قبلی است و باید در انتظار موج جدید قیمت‌ها بود. البته کارت‌های خیلی ساده و بسیار ارزان تنها ٤٠٠ تا ٥٠٠ تومان قیمت دارند. مهمترین مقوله برای قیمت‌گذاری کارت‌های عروسی  کیفیت کاغذ و پس از آن  طرح‌هایی است که مشتریان سفارش می‌دهند.

در واقع قیمت‌های گفته شده تنها برای بدنه خام کارت‌هاست و اگر مشتریان بخواهند متن‌های دلخواه‌شان و طرح‌های خاصی به کارت عروسی اضافه کنند، ممکن است قیمت هر کارت به دو برابر برسد. کارت‌های گرانقیمت‌تر به جز کاغذ در طراحی‌شان تور و پارچه، چوب، چرم و مخمل هم استفاده می‌شود و البته جالب است بدانید کیفیت چاپ متن در کارت عروسی هم هزینه جداگانه دارد، البته لاکچری‌ترین شیوه برای سفارش کارت‌های عروسی این است که متن‌هایتان توسط یک خطاط دستنویس شود که این آیتم هزینه بسیار بالایی برای سفارش‌دهنده ایجاد می‌کند، به‌طوری که اگر قیمت بدنه کارت دعوت برای ١٠٠ نفر تنها ٢٠٠ تا ٤٠٠‌هزار تومان تمام شود، کارت‌های دست‌نویس می‌توانند این رقم را بین ٢ تا ٣‌میلیون تومان افزایش دهند.

حراج دمده‌ها

کارت‌های حراجی پدیده دیگر بازار کارت عروسی هستند. کارت‌هایی که بیشتر دمده‌شده‌ها و کارت‌های کم‌طرفدارتر را دربرمی‌گیرد. به‌عنوان مثال  کارت‌های ٥٠٠ تومانی را ٤٠٠ تومان برای فروش گذاشته‌اند، البته در توضیح آن آمده؛ قیمت کارت‌ها بسته به تعداد سفارش تخفیف خواهد خورد، هرچه تعداد سفارش بیشتر باشد، قیمت ارزان‌تر خواهد شد، البته در کارت‌فروشی‌های حضوری گزینه  دیگری را پیش‌روی شما قرار می‌دهند، آنها کارت‌های قدیمی که سفارشی نداشته‌اند و روی دست‌شان مانده است با چک‌وچانه  معرفی کرده و می‌گویند  «از مد  رفته است، برای همین زیر قیمت می‌گویم.» فروشندگان می‌گویند هر سال مدهای خاصی برای کارت عروسی رایج می‌شود. یک روز کارت عروسی قاجاری، یک روز کارت عروسی با فونت انگلیسی و یک روز کارت عروسی طرح روزنامه‌ای و... امسال مد کارت عروسی، کارت‌های مخملی است که گران‌ترین کارت‌ها هستند و کارت‌های دمده تخفیف حراج می‌خورند.

کارت‌های عروسی، ارسالی از ترکیه!

جالب است که بدانید در بازار کارت عروسی ایران، کارت‌های ترکیه‌ای و کمتر لبنانی به چشم می‌آید. کارت‌های عروسی خارجی به‌صورت کاملا آماده به ایران وارد می‌شود و فروشنده‌ها حالا می‌گویند کارت‌های وارداتی بیشتر از آن‌که تحت‌تأثیر افزایش قیمت کاغذ در ایران باشند، تحت‌تأثیر افزایش قیمت دلار هستند و حالا  کارت عروسی خارجی در بازار ایران کمتر شده است. البته آنها توضیح می‌دهند که واردات کارت عروسی بسیار ساده است و نیازی به ثبت سفارش نیست چون حجم زیادی از این کارت‌ها را می‌توان به‌صورت چمدانی به ایران آورد. وقتی می‌پرسم کارت‌های عروسی خارجی را از خرده‌فروشی‌های کشورها سفارش می‌دهید؟ پاسخ می‌دهند که خارجی‌ها در زمینه تولید و طراحی کارت عروسی صاحب برندهای جهانی هستند و این کارت‌ها به برندهای جهانی سفارش داده می‌شود. برند erdem ترکیه یکی از این برندهای بین‌المللی است که می‌گویند به ٣٦ کشور جهان کارت‌های دعوت جشن و مراسم صادر می‌کند. جالب است که بدانید در میان برندهای خارجی، کارت‌های نسبتا ارزان‌قیمتی هم وجود دارد که مواد سازنده آن تنها کاغذ است. به‌عنوان مثال در میان کارت‌های برند   erddem کارت‌های ارزان و ساده ٧ تا ١٠‌هزار تومانی زیاد است.

کارت عروسی دیجیتال  

این روزها خرید یا ساخت کارت‌های آنلاین به‌عنوان یک پدیده نو  و جذاب در حال جای گرفتن در میان  جوانان است. اگرچه این موضوع باب میل خانواده‌ها نیست، اما توانسته است خود را به‌عنوان یک پدیده جدید در بازار ایران مطرح کند. طراحی کارت‌های دیجیتال ارزان است و تنها بین ١٠ تا ٥٠‌هزار تومان هزینه دارد و شما هر تعداد از این کارت‌ها را که بخواهید می‌توانید از طریق تلگرام، اینستاگرام، ‌ایمیل یا هر روش دیگری برای دوستان‌تان ارسال کنید بدون این‌که هزینه ارسال کارت‌های چاپی را به جان بخرید. البته فروشندگان می‌گویند کارت‌های آنلاین هنوز طرفدار آن‌چنانی ندارد و بیشتر از آن‌که برای عروسی‌ها استفاده شود برای مراسم تولد بچه‌ها کاربرد دارد.

قیمت کاغذ کارت عروسی دو برابر شد

کارت‌های عروسی معمولا روی کاغذهایی از جنس گلاسه، کتان و کرافت و با گرماژ ۱۷۰ تا ۳۰۰ گرم چاپ می‌شوند و روی این کارت‌ها پوششی از سلفون مات، براق یا مخملی کشیده می‌شود. درحال حاضر قیمت هر کیلوگرم کاغذ گلاسه با گرماژ ٢٥٠ تا ٣٠٠ گرم به حدود ٣٢٠ تا ٣٥٠‌هزار تومان رسیده است. فروشگاه‌های طراحی و چاپ کارت عروسی این قیمت‌ها را خنده‌دار می‌دانند و می‌گویند قیمت کاغذ در یک بازه یک‌ساله ١,٥ تا ٢ برابر شده است و اگر بخواهیم قیمت‌های جدید کاغذ را اعمال کنیم، نرخ کارت‌های عروسی به سه برابر قیمت می‌رسد. آنها می‌گویند پیش‌بینی کرده‌اند که با این هزینه‌ها مردم قید کارت‌های گران‌قیمت را بزنند و برای همین بسیاری از مدل‌های گران‌قیمت را در بسیاری از فروشگاه‌ها پیدا نمی‌کنید و بیشتر مدل‌هایی با قیمت متوسط  و ارزان در مغازه‌ها موجود است.

واردکنندگان کاغذ احتکار کرده‌اند

البته این تنها مشکل فروشندگان کارت‌های عروسی نیست. آنها می‌گویند که کاغذ در بازار کمیاب شده است و شرکت‌های وارد‌کننده کاغذ را احتکار کرده‌اند.

علی‌اصغر کیایی، مدیر چاپخانه کیاما هم درباره کمبود کاغذ و گرانی آن  می‌گوید: «قیمت شرکت‌های به‌اصطلاح داخلی که مواد اولیه خود را از کشور‌های دیگر تهیه می‌کنند، واقعی نیست.» او در ادامه با اشاره به نوسانات نرخ دلار و تاثیرگذاری آن بر قیمت کاغذ توضیح می‌دهد: «معمولا تولیدکننده‌های داخلی قیمت‌گذاری خود را بر اساس نرخ دلار انجام می‌دهند، به همین دلیل از اواخر ‌سال گذشته تا کنون ٣٥‌درصد دیگر افزایش قیمت کاغذ را پیش رو داشته‌ایم.» کیایی در ادامه توضیح داد: «اکنون با توجه به نوسان نرخ دلار  برخی از تولیدی‌ها فروش خود را کاهش داده‌اند، به‌طوری که عرضه به یک‌سوم ‌سال گذشته هم رسیده است. این موضوع درحالی اتفاق افتاده که مواد اولیه این شرکت‌ها از قبل تأمین شده است و آنها در حال کم‌فروشی و سوءاستفاده از شرایط بازار هستند.» کیایی توضیح می‌دهد که کاغذهای وارداتی معمولا از  آسیای شرقی، اروپا و شیلی  وارد می‌شود، برای همین طبیعی است که تحت‌تأثیر نوسانات دلار قرار گیرد.