۰ نفر

رئیس سازمان انرژی اتمی؛

ایران با درایت و صبوری دست آمریکا را رو کرد/ آمریکا قبلا ادعا می‌کرد ایران اهل مذاکره نیست

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۱
کد خبر: 351963
ایران با درایت و صبوری دست آمریکا را رو کرد/  آمریکا قبلا ادعا می‌کرد ایران اهل مذاکره نیست

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران با درایت، هوشمندی و صبوری توانست دست آمریکا را رو کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره تصمیم امروز شورای عالی امنیت ملی درباره توقف برخی تعهدات برجامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران با سیاست هوشمندانه خودش توانست به صورت بسیار موثری رفتار نفاق گونه دولت آمریکا را به خوبی در سطح افکار عمومی جهان نشان دهد.

* آمریکا قبلا ادعا می‌کرد ایران اهل مذاکره نیست

وی توضیح داد: آمریکا قبلا ادعا می‌کرد ایران اهل مذاکره نیست که با ورود به برجام این ادعا بی اساس بود و ایران وارد شد و مذاکره کرد و نتیجه آن برجام بود. بعداً ادعا کردند ایران ملتزم به تعهداتش نیست، ما 14 گزارش از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داریم مبنی بر اینکه ایران به تعهداتش پایبند بوده است. بعدا صحبت‌های دیگری را مطرح کردند، مبنی بر اینکه ایران در کشورهای مختلف دخالت می‌کند که می‌خواستند آن را به برجام ربط دهند که اصلا ربطی به برجام نداشت.

صالحی افزود: مسائل موشکی را مطرح کردند که برجام به خوبی تکلیف مسئله موشکی را روشن کرده بود، به خصوص براساس قطعنامه 2231 و پیوستی که آنجا درباره موشک دارد، این موضوع کاملا تبیین شده بود.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وقتی این مطالب را پشت سر هم می‌گذاریم، بعد از اینکه آمریکا از برجام خارج شد، آنها می‌خواستند ما را در دام خود بیندازند و ما را وارد زمین بازی خود کنند که رفتار ما را مدیریت کنند. با اقدامی که ایران انجام داد و صبر راهبردی که نشان داد، رفتار منافق گونه آنها بلااثر ماند.

وی افزود: ایران توانست در افکار عمومی جهان مظلومیت خود را نشان دهد و ظالمیت دولت آمریکا را به خوبی در افکار عمومی جا بیندازد و نفاق این دولت را نشان دهد.

صالحی اضافه کرد: دولت آمریکا مدعی است بنیانگذار سازمان ملل است و از آن طرف دائم اصرار می‌کرد که همه کشورها باید ملتزم به مصوبات شورای امنیت باشند، ولی خودش مصوبه 2231 را که مصوبه سازمان ملل است، از طریق خروج از برجام بلااثر می‌کند، همه اینها گویای این است که دولت آمریکا تلاش می‌کند جمهوری اسلامی ایران را تحریک کرده و به اتخاذ شیوه‌ای که موردنظر آنهاست وادار کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران با درایت، هوشمندی و صبوری توانست دست آمریکا را رو کند.

صالحی با اشاره به اظهارات روحانی و تصمیم ایران اضافه کرد: براساس بند 26 برجام هر زمان ایران تشخیص دهد طرف مقابل نسبت به تعهداتش درست عمل نکرده، می‌تواند بخشی از برجام را تعلیق کند تا اینکه رفتار طرف مقابل را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

 وی اظهار داشت: آقای روحانی امروز اعلام کرد که باید براساس این بند یک توازنی بین تکلیف‌ها و حقوق‌ باشد. نمی‌شود ما به تکالیف خود عمل کرده، ولی از حقوق مصرح در برجام استفاده نکنیم. آخرین اقدامی که آمریکا انجام داده بود، می‌خواست بخشی از حقوق ما را زیر سؤال ببرد، مثلا جلوی فروش اورانیوم غنی شده یا آب سنگین را گرفته، در حالی که این حقوق ماست.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: با این سیر تحولات و متاسفانه عدم پر کردن خلاء خروج آمریکا از برجام توسط بقیه اعضای 1+5 و به خصوص اتحادیه اروپا،‌ لاجرم ایران این قدم را برداشت و رئیس جمهور عدم فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین را اعلام کرد.

* اگر در 60 روز طرف مقابل توانست نظرات ایران را تامین کند، ایران هم راه را باز گذاشته

صالحی توضیح داد: ما دیگر ملتزم به رعایت سقف 300 کیلو برای اورانیوم غنی شده 3.67 و سقف 130 تن برای آب سنگین به مدت 60 روز نیستیم. یعنی ما التزامی به رعایت این سقف‌ها نداریم. اگر در 60 روز طرف مقابل توانست نظرات ایران را تامین کند، ایران هم راه را باز گذاشته که طبق برجام عمل کنیم، ولی اگر آنها کماکان بخواهند بر بدعهدی و عدم التزام به تکالیف خودشان، آنگونه که در برجام مصرح شده، عمل کنند، جمهوری اسلامی ایران قدم‌های بعدی را برخواهد داشت.

وی گفت: رئیس جمهور تأکید کرد که الان بحث خروج برجام برای ما مطرح نیست، بلکه در چارچوب برجام از حقوقی که برای ما مصرح شده چنانچه که طرف مقابل ملتزم به تکالیفش نباشد، ایران هم متناسب با شرایط و ارزیابی که می‌کند تصمیمات مقتضی را در زمان مناسب اتخاذ می‌کند.

شورای عالی امنیت ملی امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می کند و به کشورهای باقیمانده در توافق 60 روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و مالی فرصت داد.