۰ نفر

هما بورسی می‌شود؟

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۴۶
کد خبر: 351723
هما بورسی می‌شود؟

وزیر راه و شهرسازی بر ارزش‌گذاری و خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) از طریق بازار سرمایه تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد اسلامی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سابق و جدید ایران ایر (هما) گفت: خصوصی سازی ایران ایر باید از طریق بازار سرمایه انجام شود و باید از سیستم این بازار کارآیی هما را به حداکثر برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: باید فرآیند خصوصی سازی را از طریق بازار سرمایه دنبال کنیم نه اینکه مانند برخی از شرکت‌ها یک نفر را بیاید و ایران ایر را خریداری کند.

این گزارش می‌افزاید: در زمستان سال گذشته فرزانه شرفبافی، مدیرعامل وقت ایران ایر عرضه سهام این شرکت هواپیمایی در بورس را از جمله روش‌های قابل اجرا برای خصوصی کردن این ایرلاین دانست و درباره امکان واگذاری سهام ایران ایر در بازار سرمایه برای رفع بخشی از مشکلات اقتصادی هما گفت: امکان این کار وجود دارد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا شرکت‌های هواپیمایی تا کنون وارد بورس نشده اند، اظهار داشت: تا کنون سابقه واگذاری ایرلاین‌های ایرانی در بازار سرمایه وجود نداشته و خرید و فروش شرکت‌های هواپیمایی به‌صورت مزایده یا فروش یکجای سهام آنها انجام می شده است.

گفتنی است با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مصوبه‌ای در آخرین جلسه هیئت وزیران در سال گذشته و در تاریخ 28 اسفند 93 در مورد شرکت هواپیمایی هما به تصویب رسید که در آن قید شده شرکت هما به دلیل بازسازی ساختاری فعلا از لیست واگذاری‌ها خارج شود. بر اساس این مصوبه علاوه بر اینکه اساسنامه شرکت هواپیمایی هما باید اصلاح شود، شخصیت حقوقی شرکت نیز به سهامی عام تبدیل شود. همچنین موسسه صندوق بازنشستگی کارکنان این شرکت که هزینه زیادی برای هواپیمایی هما در بر دارد ساماندهی و تعیین تکلیف می‌شود و در نهایت بعد از سوددهی و فراهم شدن شرایط واگذاری، در جهت خصوصی سازی شرکت اقدام می‌شود.

بر این اساس باید منتظر ماند و دیدی وعده وزیر راه و شهرسازی در مورد واگذاری شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) با رعایت این موارد اتفاق خواهد افتاد؟ یا این که وعده واگذاری "هما" در حد حرف و آرزو از زبان وزیر راه عنوان شده است؟!