۰ نفر

چرا اقتصاد ژاپن موفق است؟

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۵:۰۳
کد خبر: 351367
چرا اقتصاد ژاپن موفق است؟

هفته جدید کاری در بیشتر کشورهای جهان از امروز آغاز می‌شود. به همین خاطر در سه نگاه کوتاه، به مهم‌ترین تحلیل‌ها درباره اقتصاد جهان در هفته‌ای که گذشت، پرداخته‌ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، پایانی برای درگیری تجاری دو قدرت بزرگ جهان که ماه هاست به طول انجامیده، ممکن است در راه باشد. دونالد ترامپ و رئیس جمهور چین شی جین پینگ، بعد از مذاکرات این هفته در واشنگتن برای پایان دادن به این درگیری‌ها تصمیم‌گیری خواهند کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که در روز سه‌شنبه احتمال ملاقاتی در امریکا وجود دارد. این دو قدرت تنها در صورتی به توافق می‌رسند که مسائل دشواری را در اختلافات و مذاکرات شان حل کنند. آنها باید به یک مکانیزمی برای سیاست‌گذاری توافقنامه و همچنین تصمیمی برای لغو یا عدم لغو تعرفه‌ها برسند.

چانگ شو، اقتصاددان آسیایی به بلومبرگ می‌گوید: «توافق این دو قدرت برای اقتصاد جهان مثبت خواهد بود؛ آن هم در زمانی که چشم اندازها برای رشد اقتصاد جهانی کاهش یافته و امریکا به افزایش تنش‌های تجاری با اروپا تهدید کرده است. رسیدن به توافق همچنین خطرهای کوتاه مدت پیش روی اقتصاد چین را رفع و اصلاحات ساختاری را تعدیل می‌کند.»

مردم و زیرساخت‌های سالم؛ عامل اول موفقیت اقتصادی ژاپن

امپراتور جدیدی در ژاپن به تاج و تخت رسیده و عصر جدیدی در ژاپن شروع شده است. مجمع جهانی اقتصاد به همین بهانه  به این مسأله پرداخته است که چرا ژاپن اقتصاد موفقی است؟ این سازمان بین‌المللی اولین عامل را «مردم و زیرساخت‌های سالم» دانسته است. مجمع در تشریح آن می‌نویسد: «ژاپن سلامت‌ترین کشور در گروه جی20 است. در شاخص رقابت پذیری، این کشور رتبه 100 را در بخش سلامت دارد. امید زندگی ژاپنی‌ها 72.3 سال است. همچنین نمره ژاپن در هر دو حوزه زیرساخت‌های فیزیکی و دیجیتالی بالاست. در بین کل جهان، خدمات ریلی ژاپن رتبه دوم را دارد. پیش از آن، سوئیس در رتبه اول است. در کل در سال 2018، ژاپن در جایگاه پنجم جهان از نظر رقابت پذیری بوده و این کشور نسبت به سال 2017، سه پله رشد کرده است.» در صحبت‌های مقامات ژاپنی، امید به آینده موج می‌زند. شینزوآبه، نخست‌وزیر این کشور در سخنرانی خوشامدگویی به امپراتور جدید گفت: «در شرایطی که موقعیت جهانی بشدت تغییر می‌کند، ما مصمم هستیم عصری بسازیم که در آن ژاپن آینده‌ای روشن داشته باشد. ژاپنی که در صلح است، پر از امید است و به آن افتخار می‌کنیم. جایی که مردم فرهنگ را در آن می‌سازند.»

شاخص اس.اند.پی 500 رکورد زد

افزایش ناگهانی بهای نفت پس از تجربه یک دوره رکود در سال 2014 سبب ایجاد تغییرات در وضع بازار جهانی بورس شده است. بر اساس گزارش رویترز، این شاخص فهرستی متشکل از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک (NASDAQ) است. از این فهرست جهت قیاس در معاملات و خرید و فروش سهام و نیز جهت ارزیابی عملکرد شرکت های بزرگ استفاده می‌شود. سال گذشته میلادی شرکت‌های انرژی تحت شاخص اس.اند.پی با رکود 13 درصدی مواجه شدند. این در حالیست که آمارهای فعلی از افزایش 10 درصدی این شاخص حکایت دارد. از آغاز سال جدید میلادی به سبب افزایش تقاضا، کاهش تولید سقف اوپک و اعمال تحریم امریکا بر ونزوئلا، افزایش 35 درصدی بهای نفت را فراهم آورد. به باور تحلیلگران اقتصادی بهای شاخص‌های نفت برنت و نفت سبک امریکا تا اواخر امسال به بالای 60 دلار در هر بشکه خواهد رسید.