۰ نفر

معاون اول رییس‌جمهور:

در مقطع فعلی سختی‌های زیادی را تجربه می‌کنیم/ دولت از دانشگاه انتظار دارد برای حل موضوع معیشت مردم راه حل ارایه کند

۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۰۷
کد خبر: 338161
در مقطع فعلی سختی‌های زیادی را تجربه می‌کنیم/ دولت از دانشگاه انتظار دارد برای حل موضوع معیشت مردم راه حل ارایه کند

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه در مقطع حساس کنونی هرکس در هر سطح، مسئولیت و نهادی باید ملی بیندیشد، گفت: باید با نگاه ملی به فکر امروز و فردای ایران عزیز و حل بنیادی مشکلاتی باشیم که موجب رنج و آزار مردم شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، اسحاق جهانگیری عصر امروز (دوشنبه) در دیدار با دانشجویان نمونه تصریح کرد: امروز زمان عافیت طلبی، مسئولیت گریزی و گله گذاری از یکدیگر نیست بلکه زمان همدلی، وحدت و سینه سپر کردن در برابر مشکلات به منظور برداشتن موانع از پیش روی مردم است.
وی با بیان اینکه هر سخن و تصمیمی بر مبنای اولویت های شخصی و فردی سخن و تصمیم ناصحیحی است، افزود: نمی توان در هنگام نیاز مردم و کشور لباس عافیت برتن کرد و از عافیت طلبی سخن به میان آورد. زیرا در مقطع حساس کنونی چشم امید ملت و جامعه به شما سرمایه های اصلی ایران است.
وی با اشاره به انتظار دولت از دانشگاهیان و صاحبنظران و نخبگان برای کمک به موضوع معیشت مردم اظهار داشت: با شروع تحریم برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم 14 میلیارد دلار تخصیص داده شد تا این کالاها با دلار 4200 تومان به وفور در جامعه توزیع شود. اجرای چنین سیاستی آن هم پس از سالها که از تجربه سهمیه بندی می گذشت و برخی اخلال ها برای جلوگیری از تحقق آن با کاستی هایی روبرو شد. امروز ما از شما می خواهیم که در موضوع افزایش یارانه نقدی، اجرای سیاست های دوران جنگ و توزیع کالابرگ و یا تداوم روند فعلی با اصلاح برخی نواقص مشورت دهید.
وی یکی از مهمترین شاخص های نظام مدیریت دانشگاه را چگونگی پرورش دانشجویان عنوان و خاطر نشان کرد: پرورش خلاقیت، مهارت و توانایی دانشجویان در دانشگاه ها باید به گونه ای باشد تا پس از فارغ التحصیلی آمادگی مواجهه با مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی چه در داخل و چه در عرصه بین المللی داشته باشند. 
جهانگیری با تاکید بر اینکه دانشگاه فقط محل آموزش نیست بلکه محلی برای کسب مهارت، درس زندگی، رشد خلاقیت و نوآوری و تربیت شهروندانی مسئول،‌ انگیزه مند و توانمند است، تصریح کرد: دانشگاه عرصه تمرین جامعه پذیری، مدارا و گفتگو است و بار سنگینی بر دوش کسانی است که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند تا بتوانند وظایف و انتظاراتی که در جامعه از آنان وجود دارد را بر عهده بگیرند. 
معاون اول رییس جمهور افزود: از دانشگاهی که چنین برون داد و محصولی دارد، انتظار می رود که توسعه علمی و نهایتاً توسعه پایدار و همه جانبه را در کشور رقم بزند و با علم اندوزی در جامعه تولید ثروت ملی کند. ثروتی که از این منظر به دست می آید می تواند در خدمت رشد و توسعه کشور، رفاه مردم و امنیت جامعه قرار گیرد. 
وی با اشاره به اینکه امروز در شرایط و مقطع خاصی قرار داریم، خاطر نشان کرد: قدرت تدبیر، استقامت، فکر و تصمیم گیری انسان های بزرگ در شرایط فشار و سختی باید افزایش پیدا کند تا زمینه برون رفت از مشکلات و شرایط پیش روی کشور فراهم شود. 
جهانگیری با اشاره به جهت گیری و رویکرد دولت تدبیر و امید در ارتباط صمیمانه با نخبگان و دانشگاهیان خاطر نشان کرد: این دولت از ابتدا از حمایت نخبگان و دانشگاهیان برخوردار بود و تلاش کرد تا با اتکا به این پشتوانه بتواند تنگناهای کشور را برطرف کند. 
معاون اول رییس جمهور با اشاره به ظرفیت های گسترده مادی و معنوی کشور، گفت: دستاوردهای بسیار خوبی در کشور حاصل شده است اما گاهی سیاه نمایی ها به قدری زیاد می شود که مسئولین تصور می کنند نباید دستاوردها را بازگو کنند. 
وی ادامه داد: کارها و اقدامات بسیار خوبی در زیرساخت ها و بخش های مختلف نفت،‌گاز، راه آهن و راه در بدترین شرایط تحریم انجام شده است به طوری که طرح های بزرگی در میادین پارس جنوبی در بخش پتروشیمی و پالایشگاهی به انجام رسیده و با اتکا به توانایی دانشمندان و متخصصین کشور، امروز بزرگترین کارخانه ها از ابتدا تا انتها توسط نیروهای داخلی احداث می شود. 
جهانگیری دستاوردهای کشور در بخش های بایو تکنولوژی، نانو تکنولوژی و هوافضا در پارک های علم و فناوری و دانشگاه های کشور را افتخار آمیز توصیف و خاطر نشان کرد: دانشگاه و دانشگاهیان امروز باید به حل چالش های کشور کمک کنند چرا که چالش ها در مقابل اراده نخبگان کشور ناچیز هستند و حتماً قادر خواهیم بود راهکارهایی برای برون رفت از شرایط پیش رو پیدا کنیم. 
معاون اول رییس جمهور با اشاره به تحریم آمریکا علیه ملت ایران و تصمیم جدی این کشور برای آسیب و فشار بر مردم کشور، گفت: در کتاب «هنر تحریم» تصریح شده که در تحریم باید کاری کنیم تا مردم ایران تحت فشار باشند و این یعنی که هدف آمریکا فشار بر ملت ایران است و اینکه در صحبت های خود می گویند مسائل انسانی، دارو و غذا شامل تحریم نیست سخنانی کذب و دروغ است. 
وی اضافه کرد: البته آمریکا در مرحله جدید تحریم ها از نظر سیاسی تنها مانده است و در مجامع و کشورهای مختلف نظیر شورای امنیت سازمان ملل، دادگاه لاهه، اجلاس ورشو و اجلاس مونیخ تلاش کرد تا جامعه بین الملل را علیه ملت ایران با خود همراه کند اما در همه این نشست ها با پاسخ منفی کشورهای مختلف روبرو شد و امروز تمرکز و فشار اصلی خود را بر شرکت های تجاری و اقتصادی معطوف کرده تا آنها را با تهدید از همکاری با ایران باز دارد. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انتخاب دانشجویان نمونه سنت پسندیده ای است که هم در حوزه سیاست گذاری و هم در حوزه اجرا و هم از لحاظ جهت دهی به زندگی و فعالیت دانشجویی اثرگذار است اظهار امیدواری کرد؛ این برنامه خوب همچنان استمرار داشته باشد و زمینه ای برای رقابت صحیح علمی میان دانشجویان فراهم شده و دانشجویان نیز فرصتی برای بروز و ظهور استعدادهای خود داشته باشند. 
جهانگیری همچنین به خانواده های دانشجویان نمونه بخاطر انتخاب فرزندانشان تبریک گفت و افزود: خانواده های این عزیزان زحمات زیادی را برای پرورش فرزندان خود متحمل شده اند که باید از آنان قدردانی شود. 
معاون اول رییس جمهور همچنین از وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری و مسئولین اجرایی این جشنواره نیز قدردانی کرد و گفت: این عزیزان کار فشرده و سنگینی بر دوش دارند و برای رشد علمی و رفاه دانشجویان تلاش می کنند تا همه دانشجویان احساس کنند که روند انتخاب بدون تبعیض و در چارچوب قانون انجام می شود. 
معاون اول رییس جمهور در ابتدای این مراسم نیز با تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، اظهار داشت: امیدوارم با برنامه ریزی و سیاستگذاری مناسب، فضایی فراهم شود که بتوان از ظرفیت و توانمندی زنان کشور در موقعیت های مختلف استفاده کرد.
در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از دانشجویان نمونه با اهدای تندیس و لوح تقدیر قدردانی شد.
همچین وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم در سخنانی دیدگاههای خود درباره دانشجویان نمونه و فراهم کردن شرایط برای ارتقای علمی کشور را بیان کردند.