۰ نفر

نمایندگان مجلس چند قدم می‌توانند از عیوب بودجه بکاهند؟

۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۳۴
کد خبر: 337483
نمایندگان مجلس چند قدم می‌توانند از عیوب بودجه بکاهند؟

امام‌جمعه موقت تهران در خطبه‌های این هفته نماز جمعه در نگاهی به گام دوم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در آغاز دهه پنجم انقلاب صادر شد به آن به عنوان منشوری برای مرحله دوم خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی تبیین کننده فصل نوین حرکت انقلابی و امت اسلام و جبهه مقاومت است پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فرد در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران گفت: در گام دوم انقلاب به دستاوردهای شگرف چهار دهه گذشته در حوزه‌های مختلف از جمله امنیت، ثبات سیاسی، علم و فن‌آوری و ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی و خلق و تثبیت اراده ملی در کانون اداره کشور و نگاه به مسائل بین‌المللی، سنگین نمودن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور و افزایش عیار معنویت و اخلاق و ایستادگی شکوهمند در برابر قدرت‌های استکباری و آمریکای جهان‌خوار اشاره شده است.

وی افزود: در میان ملت‌هایی که برخواسته و انقلاب کرده‌اند کمتر دیده شده که آرمان‌های انقلابی را حفظ کنند اما انقلاب اسلامی از حرکت‌های استثنایی است به ویژه در تاریخ چند سده ملت‌های منطقه که در چهار دهه بر اصول و مبانی انقلاب خود ایستاده و راه حرکت پرشتاب خویش را هموار کرده است.

ابوترابی‌فرد به سه عامل کلیدی حرکت، شتاب و ایستادگی بر اصول انقلاب در ادامه اشاره کرد و افزود: عامل اول این است که آرمان‌هایی ماندگار است که با فطرت روح و عقل هماهنگ باشد. اندیشه‌ای با نشاط قلب و جان انسان را فتح می‌کند که با مبانی عقلانی و فطرت بشر هماهنگ باشد و از پشتوانه علمی برخوردار باشد. از این رو است که قرآن کریم تاکید دارد که در سایه انوار پرفروغ وحی جامعه بشری با حقایق و معارف ناب آشنا می‌شود. رهبر انقلاب به درستی می‌گویند که این اصول و ارزش‌ها برای همیشه نزد همه ملت‌ها زیبا و پرجاذبه است چون با فطرت آنها هماهنگ است. انقلاب اسلامی دین و دنیا و علم و دین و روح و جسم را در کنار هم مورد توجه قرار داده است لذا شعارهای جهانی این انقلاب دینی ماندگار و باثبات است. آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت و برادری از شعارهای انقلاب اسلامی است و اصول برآمده از آموزه‌های دینی است.

امام‌جمعه موقت تهران اظهار کرد: انقلاب اسلامی نقص‌ها و کاستی‌ها را می‌شناسد و در حوزه‌های مدیرتی برطرف می‌کند اما تجدیدنظر پذیر و اهل انفعال نیست چون اصول برآمده از اصول متقن و ارزش‌های وحیانی است و این یکی از مهم‌ترین عوامل ماندگاری انقلاب اسلامی است.

وی ویژگی دوم به عنوان رمز ماندگاری انقلاب اسلامی را وجود رهبرانی دانست که از بن دندان به اصول و ارزش‌های انقلاب باور داشتند و در آراستگی فکری، اخلاقی نسبت به آنها پیشرو جامعه بودند.

ابوترابی فرد ادامه داد: امام خمینی به تمام مبانی اصول انقلاب باور داشت و خود نماد باورهایش بود. امروز خلف صالح امام، رهبر معظم انقلاب سخت بر این اصول باور دارند و آراسته به آن هستند. اینکه مساله رهبری و امامت در آموزه‌های دینی مورد توجه ویژه قرار گرفته از همین زاویه است. اگر اصول در اوج دانش و معرفت باشد اما رهبران جامعه به آن باور نداشته باشند اسلام و انقلاب وارونه و منحرف می‌شود. انقلاب اسلامی به دلیل رهبری صالح امام خمینی و مقام رهبری قله‌های بلند را فتح کرده است.

وی تصریح کرد: امروز ملت اسلام و ملت‌های پیشتاز در عرصه مجاهدت در عراق، سوریه، لبنان، غزه، یمن و بحرین و در سراسر عالم اسلام عزیزند چون رهبر صالحی را برگزیدند. رهبری که در راه حاکمیت دین خدا قدم بر می‌دارد پیروز است. تجربه انقلاب اسلامی این مساله را ثابت کرد و آنها که نوکیسه‌های دست یافته به کاخ سفید هستند به چهار دهه تاریخ انقلاب نگاه کنید و ببینید در چه شرایط سختی ملت ایران پیروزی‌های خود را به دست آورد و تمام عزت و ثمره به خاطر رهبری انقلاب است.

امام جمعه تهران در ادامه بر ضرورت پیاده سازی و اجرای عدالت در تمام سطوح مدیریتی کشور تاکید کرد و گفت: آن‌گاه که این آرمان مهم محقق شود به گفته رهبری انقلاب "دولت اسلامی" محقق می‌گردد و "دولت اسلامی" آغازی است برای ساختن جامعه در تراز دین.

وی عامل سوم ماندگاری انقلاب اسلامی را "ملت" دانست و گفت: اگر آموزه‌های وحیانی و ناب اصول انقلاب باشد و رهبری مثل علی (ع) مدیریت جامعه را در دست داشته باشد اما شما ملت حضور نداشته باشید پیروزی به دست نمی‌آید و این تاریخ اسلام است.

ابوترابی‌فرد در پیش‌خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران رحلت آیت‌الله مؤمن عضو مؤثر شورای نگهبان قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری را محضر امام عصر و رهبر عالی قدر انقلاب اسلامی و مراجع عالی‌قدر و حوزه‌های علمیه و ملت ایران تسلیت گفت.

وی هم‌چنین شهادت جمعی از پاسداران کشور و آفرینندگان امنیت و اقتدار و مرزداران را به امت اسلام و مردم شریف اصفهان و نیروهای مسلح کشور تبریک و تسلیت گفت.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: برای ملت ایران و مسئولان نظام نیروهای اقتدار آفرین و پاسداران هرگز قابل قبول نیست سرزمین یک کشور همسایه به پایگاهی برای تربیت نیروهای تروریست تبدیل شود هزینه این رفتار را پرداخت می‌کنند. ما از دولت پاکستان به عنوان یک همسایه مسلمان انتظار می‌رود به سرعت رفتار گذشته خود را اصلاح و راه را برای تداوم اصول برادری هموار کنند. شایسته یک کشور نیست که با همسایگان خود در شمال و جنوب و غرب چنین شرایط نابهنجاری را تجربه کند.

وی به فرازهایی از منشور رهبری در حوزه مسائل اقتصادی و نگاه مجلس شورای اسلامی به این اصول بر ضرورت بودجه‌ای دقیق برای سال ۹۸ تاکید کرد و خطاب به نمایندگان مجلس گفت: به لایحه بودجه‌ای که در حال تصویب است نگاه کنید و ببینید در آن چند قدم برای کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی، حمایت از تولید، کاهش شدت انرژی و مدیریت مصرف برداشته شده است.

ابوترابی‌فرد گفت: ما مشکلات دولت و مجلس را می‌فهمیم اما با عزم و اراده می‌توانیم قدم به جلو بگذاریم. عملکردهای ضعیف کشور را از درون و بیرون، در حوزه تحریم و عیوب ساختاری و ضعف عملکرد متأثر کرده است.

وی مهم‌ترین عیوب از نظر سکان‌دار انقلاب اسلامی را وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد، نگاه به خارج و بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن دانست و افزود: نمایندگان مجلس بررسی کنید چند قدم می‌توانید از عیوب بودجه بکاهید یا چند قدم برای انظباط مالی بردارید. برآورد مرکز پژوهش‌ها این است، با این ساختاری که در لایحه بودجه سال ۹۸ دیده می‌شود، ممکن است حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در این لایحه پنهان باشد.