۰ نفر

رییس کل گمرک ایران؛

خودروهای در گمرک مانده مرجوع و یا متروک می‌‌شوند/ پیشی گرفتن صادرات از واردات

۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۳۰
کد خبر: 333722
خودروهای در گمرک مانده مرجوع و یا متروک می‌‌شوند/ پیشی گرفتن صادرات از واردات

رییس کل گمرک ایران از آماده شدن دستورالعمل ترخیص خودروها از گمرک خبر داد و افزود: خودروهایی که مشمول ترخیص نشوند متروک و یا به خارج از کشور مرجوع خواهند شد.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ مهدی میراشرفی در نشست خبری که امروز برگزار شد با بیان اینکه در ده ماهه ابتدایی سال جاری صادرات کشور بیش از واردات بوده است ادامه داد: تراز تجاری ما مثبت شده است به این صورت که بیش از 36میلیارد تومان صادرات و بیش از 35میلیارد تومان واردات داشتیم که از این مقدار10میلیارد مربوط به واردات کالاهای اساسی و 25 میلیارد مربوط به مواد اولیه‌ ، ماشین آلات و تجهیزات تولید بوده است. بنابراین قسمت اعظم واردات به سمت تولید می رود.

 وی با تاکید بر اینکه ماهانه یک میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی در کشور صورت می‌گیرد، افزود: هیچ گونه کمبودی در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی، نهاده های دامی و سایر کالاهای اساسی نداریم و اگر در برخی موارد کمبودی وجود دارد به دلیل دامن زدن به شایعات است.

رییس کل گمرک علت کاهش واردات را نیز ناشی از ایجاد سهمیه های ارزی و ممنوعیت واردات ۱۳۳۹ قلم کالا عنوان کرد.

تعددد بخشنامه‌ها تجارت ایران را پیچیده کرده است

میراشرفی در رابطه با بخشنامه های متعدد، یادآور شد: صدور بخشنامه‌های متعدد به نوعی خودتحریمی است، ۲۲ سازمان با گمرک همجوار بوده و از سوی دیگر ۴۵ قانون در تجارت داریم و همچنین عضو ۱۵ کنوانسیون بین المللی هستیم. این مسئله موجب پیچیده شدن تجارت در ایران شده است

تکذیب قاچاق 2میلیون راس دام

وی در خصوص ادعای قاچاق 2میلیون راس دام گفت: واردات گوشت قرمز گرم دام سبک ۱۸۸ درصد افزایش داشته است و  این ارقام در خصوص قاچاق درست نیست زیرا کشورهای هدفی که قاچاق به آنها انجام می‌شود اصلا به این مقدار دام نیاز ندارند و من حاضر هستم به وزارت جهاد کشاورزی بروم و ثابت کنم که این ارقام وجود ندارد.

۱۳هزار خودرو به ارزش ۱۰۰میلیون دلار در گمرک، مرجوع و یا متروک می‌شوند

رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه  ۱۳هزار خودرو در گمرک مانده است، گفت: ۱۰هزار شاکی وجود دارد که خودروها را ثبت سفارش کردند و این حق شهروندان است و باید به آن‌ها رسیدگی شود. ارزش این خودروها با ارز بانکی ۱۰۰میلیون دلار است که باید ما به التفاوت آن پرداخت شود.

میر اشرفی تاکید کرد: در قانون بودجه ۹۷، ۴۲۰۰میلیارد تومان درآمد برای گمرک از محل واردات خودروها پیش‌بینی شده بود که ۱۱۰۰میلیارد تومان آن وصول شده و با اعمال مممنوعیت ۳۱۰۰ میلیارد آن وصول نشده است

وی از آماده شدن دستورالعمل لازم برای ترخیص این خودروها خبر داد و افزود: این دستورالعمل به‌زودی ابلاغ می‌شود و فرآیند ترخیص این خودروها احتمالا در هفته جاری آغاز می‌شود.

میراشرفی افزود: به نظر می‌رسد تعداد زیادی از خودروها استاندارد لازم برای ترخیص را کسب نکنند. برخی از آن‌ها متروکه شده و به سازمان اموال تملیکی داده می‌شود و برخی هم به خارج از کشور مرجوع خواهد شد.

واردات کالاهای گروه چهار از مناطق آزاد همچنان ممنوع است

رییس کل گمرک در رابطه با اختلاف بین  بانک مرکزی و گمرک برای واردات کالاهای گروه چهار با بیان اینکه همچنان واردات ۱۳۳۹ قلم کالا از مناطق آزاد نیز ممنوع است، گفت: ممنوعیتی که در رابطه با واردات ۱۳۳۹ قلم کالا اتفاق افتاد، در ابتدا به صورت کلی بود اما گمرک در راستای ماده ۱۱ قانون صادرات و واردات مقرر کرد که فقط بخشی از کالاهایی که وارد مناطق آزاد می شوند، ترخیص شوند اما بانک مرکزی گفت که مصوبه ممنوعیت گروه چهار شامل مناطق آزاد هم می شود.

گمرک مانع جذابیت مناطق آزاد می‌شود

 وی در خصوص وضعیت استقرار گمرک در ورودی‌های مناطق آزاد گفت: هیات دولت در سال ۹۴ مصوب کرد که گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد مستقر شود که در این رابطه مقاومت های زیادی زیرا گفته می‍شد این کار جذابیت مناطق آزاد را می گیرد.

میراشرفی افزود: مصوبه سال ۹۴ دولت خلاف قانون است اما تاکنون مورد اشکال اداره مقررات قرار نگرفته است و با توجه به اینکه این مصوبه هنوز در دولت رد نشده است، ما موظف به اجرای آن هستیم.

ثبت سفارش مشمول مناطق آزاد هم می‌شود

میراشرفی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ثبت سفارش مشمول مناطق آزاد هم می شود، یادآور شد: درب خروج یکی از ابزارهای کنترلی گمرک است اما مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد اما برای حوزه تولید به دنبال این هستیم که درب خروج را تسهیل کنیم و درب خروج دیگر اجازه ورود به ماهیت بحث نخواهد داشت و کنترل ها به صورت کنترل مقداری خواهد بود.