۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

در دومین کنفرانس حکمرانی چه گذشت؟/ پیشنهادات جدید کارشناسان در مورد سهمیه‌بندی بنزین

۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۵۶
کد خبر: 333585
در دومین کنفرانس حکمرانی چه گذشت؟/ پیشنهادات جدید کارشناسان در مورد سهمیه‌بندی بنزین

دومین کنفرانس حکمرانی امروز برگزار و کارشناسان در مورد وضعیت اقتصادی و سهمیه بندی بنزین سخنرانی کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین،  افتتاحیه دومین کنفرانس و سیاست گذاری عمومی امروز برگزار شد.

قیمت بنزین باید آزاد باشد/ سهمیه بنزین به خودرو، سیاست غلطی است

مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران در دومین کنفرانس حکمرانی گفت: به این نتیجه رسیدیم که نیمی از خانوارهای ایران وسیله نقلیه ندارند. ما باز هم داریم یارانه را به خانواده‌هایی می‌دهیم که درآمد بیشتری دارند. پرداخت سهمیه بنزین به خودرو سیاست غلطی است.

وی افزود، از سال۹۱ رشد اقتصادی ما همواره منفی بوده و سرمایه‌گذاری کشور در بخش خصوصی در حوزه ماشین آلات در سال۹۶ برابر با سال۵۶ است. امید داریم با صرفه‌جویی در مصرف انرژی بتوانیم آن را در بخش‌های مختلف  سرمایه‌گذاری کنیم. ۲۰۰هزارمیلیارد یارانه بنزین پرداخت می‌شود و این درحالیست که ساخت یک ناوگان مترو ۷هزار میلیارد هزینه در بر دارد. من با تشکیل بازار متشکل عرضه بنزین مخالف هستم، قیمت بنزین باید آزاد باشد و ما به‌التفاوت به مردم پرداخت شود.

او ادامه داد، ابتدا باید به دنبال حل مشکل خروج سرمایه از کشور و ممانعت ایرانیان از سرمایه‌گذاری در کشور باشیم سپس به جذب سرمایه‌‌های خارجی بپردازیم.

رئیس اتاق تهران در ادامه گفت: دو سال است بر روی FATF کار می‌کنیم، در آخر هم قبول می‌کنیم اما با از دست دادن برخی امتیازها.

تا پایان دوره ترامپ اقتصاد ایران کوچک‌تر می‌شود

محمدرضاجلایی‌پور، جامعه شناس در دومین کنفرانس حکمرانی گفت:تا پایان دوره ترامپ اقتصاد ایران کوچک‌تر می‌شوداما نابود نخواهد شد .وی افزود با وضعیت فعلی امکان تداوم پرداخت یارانه بنزین وجود ندارد و دولت یا باید قیمت‌ها را آزاد کند و یا یارانه را به خودرو و افراد بپردازد. ظرفیتی برای دو روش اول یعنی آزادسازی و سهمیه به خودرو وجود ندارد. چون سهمیه بنزین به افراد به نفع ۸دهک جامعه است در اولویت خواهد بود. وی ادامه داد، می‌توان بخشی از همه احزاب سیاسی فعلی را حول این طرح متحد کرد.

با طرح سهمیه بندی بنزین مردم مالک انرژی خواهند شد/ دولت بنزین را با قیمتی نزدیک به هیچ عرضه می‌کند

سیدمحمدصادق صادق الحسینی، کارشناس اقتصادی در دومین کنفرانس حکمرانی گفت: ایران یک کشور نفت خیز است که برای چندین دهه دارایی‌های خود را در مقایسه با منطقه به قیمت نزدیک به صفر به مردم عرضه می‌کند. یارانه‌ پنهانی که برای حامل‌های انرژی اختصاص می‌یابد ۲ برابر بودجه یعنی حدود ۹۰۰هزار میلیارد تومان است. دولت می‌گوید من موافق سیاست افزایش قیمت حامل‌ها هستم ولی نمی‌توانم این کار را بکنم. دلیل آن دموکراتیک بودن کشور است، به طوری که اگر کسی از این طرح حمایت کند قطعا رای نمی‌آورد. حال راه حل میانه این است که افزایش قیمت ها همراه با انتقال بخشی از این حاملها به خود مردم باشد.

وی افزود، طرح سهمیه بندی بنزین به هر فرد که توسط مجلس ارائه شده آزمایشی است و اگر اجرا شود نباید به بنزین ختم شود. مصرف شدت انرژی در ایران ۳تا۸برابر متوسط مصرف جهانی است و دلیل آن عدم وجود قیمت‌های تعادلی است. براساس این طرح  یک سبد انرژی که می تواند حدود یک سوم تا یک دوم مصرف فعلی است به صورت رایگان به مردم داده می‌شود که بر خلاف سیستم فعلی هر کس کمتر مصرف کرد می‌تواند در یک بازار متشکل بفروشد. دولت در این بازار تنها نقش بازارسازی را به عهده دارد و یکبار برای همیشه دیگر قیمت گذاری نمی‌کند. در این بازار هر حامل سقف عرضه دارد و امکان خرید هم در آن وجود ندارد و خرید صرفا با مصرف اتفاق می‌افتد. برای حل مشکل پیچیدگی در نظر گرفته شده است که هر فرد بتواند در ATM ها اعلام کند من مصرفی از سهمیه ندارم و ما به التفاوت به حسابش واریز شود.

او ادامه داد، از این راه مردم مالک انرژی شده و  چون تحقیقات مختلف نشان می دهد که ۸ دهک شهری و ۹ دهک روستایی منتفع این افزایش قیمت‌ها باشند دیگر مقاومت سیاسی که بر علیه افزایش قیمت‌ها وجود دارد گرفته می‌شود و یکبار برای همیشه دولت از قیمت گذاری انرژی خارج می شود.

افزایش قیمت بنزین منجر به افزایش تورم نمی‌شود/ ضرورت آگاه‌سازی توده‌های جامعه

علی صناعی، استادیار دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه بهشتی در دومین کنفرانس حکمرانی گفت: افزایش قیمت بنزین منجر به افزایش تورم نمی‌شود.ترس از افزایش تورم یک مانع ذهنی و کاملا اشتباه است.

وی افزود، کسی که می‌گوید پول را به کارگران بدهیم مفهوم دهک‌ها را اشتباه متوجه شده است.

او ادامه داد، نباید انتظار داشت نمایندگان مجلس به طور خودجوش قوانین مملکت را اصلاح کنند و حرکت باید از پایین به بالا صورت بگیرد. افرادی که از این سیاست اشتباه بیشترین نفع را می‌برند کم صداترین هستند. باید آگاهی لازم را در افراد و توده‌های جامعه ایجاد کنیم.