۰ نفر

سخنگوی ستاد بودجه؛

فرصت اصلاحات ساختاری در بودجه98 از دست رفت

۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۰۸
کد خبر: 333574
فرصت اصلاحات ساختاری در بودجه98 از دست رفت

سخنگوی ستاد بودجه گفت: تبصره 21 لایحه بودجه 1398 با هدف اصلاح ساختاری و بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب و با توجه به شرایط تحریم ها به بودجه سال آینده اضافه شد، اما با حذف آن در کمیسیون تلفیق، فرصت این اصلاحات از دست رفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، تبصره 21 آخرین تبصره لایحه بودجه 1398 مشتمل بر هفت بند بود. احکام پیشنهادی این طرح در راستای تکالیف دولت و دستگاه‌های اجرایی درخصوص اصلاحات ساختاری، انضباط مالی و حذف یا ادغام سازمان‌ها، نهادها و فعالیت‌های موازی در دستگاه‌های اجرایی بود که در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس به صورت کامل حذف شد. 
«مژگان خانلو» روز شنبه درخصوص حذف این تبصره گفت: پس از آنکه بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب مقرر شد تغییراتی در لایحه بودجه 1398 با توجه به شرایط تحریمی اعمال شود، 2 تغییر اساسی در لایحه پیشنهادی دولت رخ داد. 
وی افزود: یکی از این اصلاحات تغییر سقف 433 هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه به 407 هزار میلیارد تومان به دلیل برداشت از صندوق توسعه ملی بود. 
سخنگوی لایحه بودجه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب همچنین فرمودند که به دلیل شرایط تحریمی پیش رو که بیشتر از یک سال ادامه خواهد داشت، بودجه کل کشور به گونه ای تنظیم شود که شرایط برای اصلاحات ساختاری در مدت این 2 سال فراهم شود و بنابراین تبصره 21 به لایحه بودجه افزوده شد.
خانلو بیان کرد: این تبصره شامل اصلاحات ساختاری، انضباط مالی، کوچک سازی دولت، انضباط دستگاه های اجرایی، بحث های خرید خدمت در آموزش و پرورش، کاهش واحدهای اداری آموزش و پرورش به 62 واحد بود. 
وی تصریح کرد: البته این تبصره از ابتدا مورد اعتراض کمیسیون تلفیق بود، اما دولت خواست که تبصره بررسی و در برخی اجزا مورد اختلاف حذف شود اما اعضای کمیسیون تلفیق وارد بررسی اجزای تبصره 21 نشدند و از همان ابتدا رای به حذف کلیات آن دادند. 
وی درخصوص بازگشت مجدد این تبصره در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه سازمان برنامه و بودجه از تمام تبصره های لایحه بودجه دفاع می کند، در این تبصره نیز دفاعیات لازم انجام خواهد شد؛ اما با این حال در مورد بازگشت مجدد این تبصره در صحن علنی مجلس پاسخ روشنی ندارم. 
خانلو درباره استدلال اعضای کمیسیون تلفیق مبنی بر حذف تبصره گفت: استدلال اعضا این بود که موارد اعلامی در این تبصره نیاز به لایحه و قانون جداگانه دارد. 
وی افزود: قوانین جداگانه مورد نظر اعضا نیاز به زمان دارد و با توجه به اینکه تهیه لایحه، تقدیم آن به مجلس و بررسی در کمیسیون های مختلف نیازمند زمان زیادی است، بنابراین گنجاندن آن در لایحه پیشنهادی دولت فرصت خوبی بود که متاسفانه از دست رفت. 
 لایحه بودجه 1398 چهارم دی ماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد که سقف این بودجه 17 میلیون و 32 هزار و 332 میلیارد و 270 میلیون ریال است.
بررسی این لایحه همچنان در دستور کار کمیسیون تلفیق بودجه 98 مجلس قرار دارد و پس از اتمام رسیدگی به بندهای درآمدی آن، بررسی و تصویب بندهای هزینه ای آغاز می شود.