۰ نفر

روند رو‌به رشد بسیاری از شاخص‌های اقتصادی

شریعتمداری: دوره مدیریت مدیران ٨٠ساله تمام شده است/ مدیریت اجرایی در کشور توسط جوانان در حال انجام است

۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۲۲
کد خبر: 333499
شریعتمداری: دوره مدیریت مدیران ٨٠ساله تمام شده است/ مدیریت اجرایی در کشور توسط جوانان در حال انجام است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: امسال با تضمین دولت پنج هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ارائه می‌شود که توزیع آن توسط دولت خواهد بود و با انجام آن، بخش اعظمی از مطالبات تأمین اجتماعی رفع می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد شریعتمداری صبح شنبه ١٣ بهمن در دومین روز از دهه فجر با حضور در نشست مشترک تشکیلات کارگری و کانون بازنشستگی کارگران تأمین اجتماعی فارس به مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت اشاره و عنوان کرد: سال گذشته ٥٠ هزار میلیارد تومان برای تهاتر پیش‌بینی شد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه عدم پرداخت بدهی دولت به واحدهای درمانی خارج از واحدهای ملکی کار خوبی نیست، اظهار کرد: اگر به موقع پرداخت‌ها انجام نشود، موجب بی‌اعتباری دفترچه‌ها خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: سازمان تأمین اجتماعی امروز ٣٤٤ مرکز غیر ملکی درمانی دارد.

شریعتمداری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بسیاری از شاخص‌های اقتصادی روند رو به رشد و افتخارآمیزی داشته‌اند اما شاخص دستمزد حداقل تغییرات را داشته که از این وضع راضی نیستیم.

وی تصریح کرد: نمی‌توانم افتخار کنم که شاخص‌های اقتصادی غیرقابل باوری داشته‌ایم اما شاخص دستمزد از ابتدای انقلاب تاکنون تفاوت کمی داشته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تصریح بر این نکته که اگر بگوییم فاصله بین معیشت و حداقل درآمد منطقی است، حرف بی‌ربطی است، عنوان کرد: با کاهش ١٤ برابری فاصله هزینه دهک‌های کم درآمد در کشور طی ٤٠ سال گذشته مواجه بوده‌ایم.

شریعتمداری همچنین با بیان اینکه امسال باید یک جز ثابت در حداقل دستمزد علاوه بر حقوق ثابت اعمال شود، خاطرنشان کرد: از همه توانم برای کارگران با همراهی بهره می‌گیرم.

وی با تصریح بر اینکه دشمنی با قرارداد موقت و کار موقت نداریم، عنوان کرد: اما برای کار دائم باید قرارداد دائم ایجاد شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: از ظرفیت قانون کار استفاده کامل نشده و برخی آئین نامه‌های اجرایی با در مرحله اجرا قرار نگرفته و یا تصویب نشده است.

شریعتمداری از اعطای مصونیت اعضای شورای اسلامی در بیان دیدگاه‌ها استقبال کرد.

وی همچنین با بیان اینکه تشکلی ستادی با همراهی خود زنان برای زنان سرپرست خانوار تشکیل خواهد شد، گفت: هم‌اینک سه میلیون از خانوارهای ایرانی توسط زنان اداره می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص سخت و زیان‌آور بودن بعضی مشاغل از جمله خبرنگاری گفت: تعداد زیادی از مشاغل متقاضی ورود به این موضوع هستند که در شورای عالی فنی حفاظت کار مباحث کارشناسی آنها انجام شده است.

شریعتمداری با بیان اینکه زیان آور بودن شغل آتش‌نشانی نیز چهار سال معطل بود که نهایتاً به تصویب رسید، گفت: سخت و زیان‌آور بودن شغل خبرنگاری پیگیری می‌شود تا هرچه سریع‌تر به نتایج مطلوبی برسیم.

وی همچنین با تصریح بر اینکه دوره مدیریت مدیران ٨٠ ساله تمام شده است، گفت: مدیریت اجرایی در کشور توسط جوانان در حال انجام است و هیچ مدیر ٨٠ ساله‌ای نداریم. در وزارتخانه متبوع نیز هیچ مدیر بازنشسته‌ای مشغول به فعالیت نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین ایجاد تشکل‌های کارگری را از دستاوردهای مهم انقلاب ذکر و خاطرنشان کرد: اگر پیش از انقلاب تشکل و سندیکایی تشکیل می‌شد که کاملاً هم مخفی بود، چهره‌ای ضد شاه پیدا می‌کرد اما امروز استان فارس مقام دوم در تشکیل شورای اسلامی کار را به خود اختصاص داده است.

شریعتمداری با بیان اینکه مجموعه تشکل‌های کارگری که در ابتدای انقلاب سازمان یافته هم نبودند، حضوری جدی در آن ایام داشتند، گفت: همراهی کارگران و بازنشستگان با انقلاب طی این چهار دهه ستودنی است.

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه سیاست مدیریت ارشد استان مبتنی بر حفظ اشتغال موجود کارگاه‌ها و کارخانه‌های فارس تحت هر شرایطی است، گفت: تلاش ما این است که زیرساخت‌ها را تأمین و شرایط را محفوظ نگه داریم.

علی‌نقی لقمانی تاکید کرد: بعضی از کارخانه‌ها و مراکز تولیدی در محدوده و حریم شهر واقع شده‌اند که ضرورت دارد تا جابه‌جایی کامل و استقرار در محل جدید بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی به روند ساخت بیمارستان تأمین اجتماعی هم اشاره و خواستار تأمین اعتبار ملی این پروژه شد تا یک دلگرمی در جامعه بیمه شدگان ایجاد شود.

علی اکبری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ٣٠ درصد بیماران مراجعه کننده به بیمارستان نمازی شیراز مربوط به این کلانشهر است و مابقی را استان‌های همجوار و کشورهای حاشیه خلیج فارس تشکیل می‌دهند، گفت: این مهم نشان از دانش و امکانات درمانی این بیمارستان است.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم ظرفیت بالای فارس و شیراز در حوزه سلامت اما تنها یک بیمارستان تأمین اجتماعی در شیراز وجود دارد که مربوط به قبل از انقلاب است در حالی که در استان‌های بوشهر و خوزستان چند بیمارستان وجود دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: نباید به دنبال جذب سرمایه جدید رفت بلکه باید بر فعالیت‌های تولیدی فعلی تمرکز شود.

رئیس کانون هماهنگی شورای کار فارس نیز در ادامه این مراسم با اشاره به روند تشکیل شورای کار طی سال‌های گذشته، گفت: فارس پس از تهران دومین شورای کار را راه‌اندازی کرد.

مهرزاد مؤیدی با تصریح بر وجود تعامل و رفاقت بین تشکلات کارگری و کارفرمایی در فارس، خاطرنشان کرد: امروز رونق اقتصادی هدف مشترک همه تشکل‌هاست.

وی در این جلسه ضمن تاکید بر حل مشکلات و مطالبات قانونی دو کارخانه زیمنس و آی تی ال، خواستار اعطای مصونیت به شوراهای کار شد تا اگر کارگری نسبت به حق و حقوق خود اعتراض کرد منجر به اخراج او نشود.

رئیس کانون هماهنگی شورای کار فارس با تصریح بر این موضوع که نوع رفتار با کارگرانی که دنبال حق و حقوق قانونی خود هستند باید تغییر کند، به تغییر در انعقاد قراردادهای موقت که انگیزه کارگران برای حضور در شوراهای قانونی کار را کاهش داده به عنوان مصداق تغییر یکی از این نوع رفتارها اشاره کرد.

مؤیدی همچنین با بیان اینکه افزایش حقوق کارگران هر ساله به پایان سال کشیده می‌شود، تاکید کرد که افزایش حقوق باید براساس نرخ تورم و قدرت خرید مردم انجام شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس نیز با بیان اینکه بخشی از مشکلات جامعه کارگران به مطالبات آنها بر می‌گردد، گفت: آرای مطالبات آنها توسط مراجع حل اختلاف صادر می‌شود اما اجرا نمی‌شود.

سهراب مختاری خاطرنشان کرد: مطالبات کارگری براساس ماده ١٣ جز دیون ممتازه است اما نه دیون ممتازه اول؛ همچنین خواستار اعمال و تصویب سخت و زیان آوربودن کار رسانه‌ها و آتش نشانان هستیم.