۰ نفر

براساس گزارش مرکز آمار ایران؛

کدام استان‌ها بیشترین و کمترین نرخ بیکاری را دارند؟/ سهم فارغ التحصیلان از بیکاران کشور به بیش از 40درصد رسید

۱۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۲۴
کد خبر: 333276
کدام استان‌ها بیشترین و کمترین نرخ بیکاری را دارند؟/ سهم فارغ التحصیلان از بیکاران کشور به بیش از 40درصد رسید

براساس گزارش مرکز آمار ایران استان همدان در کاهش نرخ بیکاری در ۹ ماهه امسال آمار تک رقمی ۷.۳ را به دست آورد و در جایگاه دوم در کشور قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مقایسه نرخ بیکاری استان‌های مختلف آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار نشان دهنده بهبود وضعیت اشتغال در استان همدان است که البته برخی مسئولان این آمار را قبول داشته و برخی نمایندگان بر روی صحت و سقم آن صحبت دارند و برای آنها اغنا کننده نیست.

مطابق طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان 97، استان‌های کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان در تابستان 97 بالاترین نرخ بیکاری را به میزان16.4درصد،15.5 درصد و 15.0 درصد داشته‌اند و در مقابل استان‌های زنجان و همدان با 6.5 درصد و سمنان با 7.1 درصد و اردبیل با 7.5 درصد کمترین نرخ بیکاری را دارند.

در این میان نرخ بیکاری 5 استان در تابستان امسال از تک رقمی خارج و دو رقمی شده است که استان‌های مازندران با 10درصد، گیلان با 12.6 درصد، قم با 12.1 درصد، خراسان رضوی با 10.9 درصد و آذربایجان شرقی با 10.4 درصد در این دسته قرار دارند که نرخ بیکاری استان‌های همدان و اردبیل به ترتیب با کاهش 1.9 و 2.3درصدی بیشترین کاهش نرخ را داشته‌اند.

مطابق نمودار مرکز آمار کمترین نرخ بیکاری در پاییز 97 مربوط به استان سمنان با نرخ بیکاری 6.6 درصد بوده است. بعد از استان سمنان، در رتبه‌های بعدی کمترین نرخ بیکاری استان‌ها، دو استان مرکزی و همدان به‌ترتیب با نرخ بیکاری 6.9 درصد و 7.3 درصد ایستاده‌اند.

بیشترین نرخ بیکاری در پاییز 97 هم به استان کرمانشاه با نرخ بیکاری 18.2 درصد تعلق گرفته است. بعد از این استان، دو استان چهارمحال و بختیاری و البرز به‌ترتیب با نرخ‌های بیکاری 17 درصد و 15.8 درصد قرار دارند. نرخ بیکاری در 12 استان کشور از میانگین نرخ بیکاری در کل کشور بالاتر و در 19 استان کشور از میانگین نرخ بیکاری در کل کشور پایین‌تر بوده است.

یکی از مهمترین معضلات کنونی بازار کار، افزایش تعداد جمعیت غیرفعال می‌باشد. این افراد نه جزئی از شاغلین محسوب می‌شوند و نه بیکاران.

آمار و محاسبات نشان می‌دهد که برای حفظ نرخ بیکاری کنونی در کشور و بدتر نشدن شرایط از وضعیت فعلی، باید سالیانه به‌طور متوسط 685 هزار شغل ایجاد شود که این خود یکی از بالاترین رکوردهای اقتصاد ایران از منظر اشتغال‌زایی به حساب می‌آید. این درحالی است که در برنامه ششم 955 هزار خالص اشتغال سالیانه پیش‌بینی شده است که با توجه به شرایط بازار کار و واقعیات موجود، بسیار دور از واقع به‌نظر می‌رسد. به‌ویژه آنکه در سیاست‌های اشتغالزایی دولت، راهبردهای مشخصی که متضمن تحول در بازار کار و ایجاد اشتغال باشد، دیده نمی‌شود.

با این حال بررسی وضعیت شاغلین نشان می‌دهد تنها دغدغه مسئولان کشور نباید پرداختن به مسائل فوق و ایجاد اشتغال باشد. زیرا  بررسی وضعیت معیشتی شاغلین بازار کار نشان می‌دهد که درحال حاضر جمع کثیری از شاغلین در تأمین نیازهای اساسی و حداقل معیشت دچار مشکل هستند.

به عبارت دیگر هرچند این افراد براساس محاسبات بازار کار، شاغل به‌حساب می‌آیند اما در امرار معاش تفاوتی با یک فرد بیکار ندارند و نیازمند توجه و حمایت هستند.

در این بخش به سراغ مردم رفته و خواسته‌ها و نظر آنها را در مورد این آمار جویا می‌شویم:

آقای جواد ترابی در مورد شغل خود می‌گوید: من نزدیک به یک سال است که ازدواج کردم و اکنون مستأجر هستم. قبل از ازدواج در یک مغازه مشاور املاک کار می‌کردم. به سبب اینکه در آنجا شاگرد بودم و تضمینی برای کارم وجود نداشت کارفرما به راحتی عذر مرا خواست و اکنون گاه و بیگاه با خودرویم مسافرکشی می‌کنم تا بخشی از هزینه‌های زندگی را تأمین کنم.

وقتی به او گفتم آیا می‌دانید که همدان رتبه دوم کشور را در نرخ بیکاری دارد با تعجب پاسخ داد: اگر واقعا این آمار حقیقت داشته باشد که خوشحال کننده هست ولی متاسفانه اکنون شرایط اقتصادی در جامعه و گرانی به قدری زیاد است که خانواده‌ام برای تأمین هزینه‌های زندگی من کمک می‌کنند در غیر این صورت نمی‌دانستم باید چه کاری انجام دهم.

دقت یک خانم جوان به صفحه نیازمندی‌های روزنامه‌ها در دکه روزنامه فروشی خیابان باباطاهر توجه مرا به خود جلب کرد، به سراغ او رفتم گفت: فارغ التحصیل رشته مهندسی مواد بوده  و دو سال است که فارغ التحصیل شده به دنبال کار هستم، در آزمون استخدامی شرکت‌های خصوصی نیز شرکت کردم ولی نتیجه آن هنوز هم اعلام نشده، برای ثبت نام در آزمون استخدامی هر شرکت و نهاد دولتی هم که اعلام نیاز برای استخدام می‌کنند هم هزینه‌های بالا می‌خواهند تا کنون چندین بار هزینه کردم ولی دیگر خسته شدم. حتی کار آزاد مناسب هم برای یک خانم پیدا نمی‌شود.

به سمت شخص دیگری برای مصاحبه رفتم، کارمند اداره بود و یکسال که به استخدام دولت درآمده بود و به تازگی تشکیل خانواده بود، از میزان حقوق خود اظهار نارضایتی کرد و اظهار داشت: حدود دو میلیون تومان حقوق دریافت می کنم ولی با وجود اینکه خیلی در هزینه‌های زندگی با همسرم صرفه جویی می‌کنیم و تنها مایحتاج ضروری زندگی را تهیه می‌کنیم هر ماه کسری دارم و حقوقم کفاف زندگی را نمی‌دهد. از دولت تقاضا می‌کنم فکری هم به حال کارمندان خود کند ضمن اینکه حفظ مشاغل ایجاد شده خود دغدغه دیگری را می طلبد و تنها نباید به فکر ایجاد مشاغل جدید بود.

سهم فارغ‌التحصیلان از کل بیکاران کشور به حدود 40.5 درصد افزایش‌یافته است

امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران چندی پیش با حضور در همدان گفت: سهم فارغ‌التحصیلان از کل بیکاران کشور به حدود 40.5 درصد افزایش‌یافته است.

رئیس مرکز آمار نرخ بیکاری جوانان را حدود 27 درصد اعلام کرد و افزود: در مجموع در 9ماهه امسال حدود 550 هزار شغل ایجاد شده که عدد خوبی است اما نسبت به برنامه و نیاز کشور که حدود 900 هزار شغل است، کم است.

پارسا گفت: در استان‌ها اگر پنجره واحد سرمایه‌گذاری ایجاد شود، استانداری‌ها کنار ادارات برنامه و بودجه استانی می‌توانند زمینه اشتغال بیشتر و جذب سرمایه را فراهم کنند و این فقط عزم و اراده و هماهنگی بین ادارات و مسئولان را می‌خواهد.

همدان با 7.3 دومین استان کشور در کمترین نرخ بیکاری در سال 97 است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: همدان بعد از سمنان با 7.3 دومین استان کشور در کمترین نرخ بیکاری در مدت 9 ماهه سال 97 است.

سید احمد توصیفیان اظهار داشت: استان همدان 25 بخش و 73 دهستان دارد و جمعیتی معادل یک میلیون و 738 هزار و 234 نفر دارد که بعد خانوار آن نیز 3.2 نفر است.

وی با بیان اینکه ملایر و نهاوند پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های استان است گفت: جمعیت روستایی 37 درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده که به نسبت جمعیت کشور مناسب است.

توصیفیان عنوان کرد: 59 هزار نفر در استان همدان بیکار هستند که در رده سنی 15 تا 29 سال قرار دارند و تعداد جمعیت شاغل در استان 540 هزار نفر است  و تعداد فارغ التحصیلان بیکار همدان نسبت به میانگین بالاتر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه آمار از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است افزود: در مدت 9 ماهه امسال نرخ بیکاری استان همدان در کشور 7.3 و در این بخش بعد از استان سمنان استان دوم در نرخ بیکاری هستیم.

توصیفیان نرخ بیکاری استان همدان در فصل پاییز را 7.3 اعلام کرد و گفت: این میزان در پاییز سال گذشته 10.5 بوده ضمن اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز سال 96 به میزان 40.8 بوده که امسال به 40.3 رسیده است. کمترین نرخ بیکاری در کشور در پاییز امسال به ترتیب به استانهای سمنان، مرکزی و همدان بیشترین نرخ بیکاری برای استانهای کرمانشاه، چهار محال و بختیاری و البرز ثبت شد.

وی با بیان اینکه استان همدان با نرخ 6.5 درصد دارای کمترین نرخ بیکاری کشور در تابستان امسال بود ، گفت: بااین حال نرخ بیکاری استان همدان از 9.7 درصد در تابستان 96 به 6.5 درصد در تابستان 97 کاهش یافت.

توصیفیان با اشاره به اینکه در بهار امسال نرخ بیکاری استان 8.2 اعلام شده بود، افزود: همدان در این فصل نیز بعد از سمنان و اردبیل رتبه سوم را به لحاظ کمترین نرخ بیکاری در کشور کسب کرده بود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم استفاده از آمار واقعی در برنامه‌ریزی‌ها گفت: باید تحلیل دقیق علمی در مورد نرخ بیکاری و راهکارهای ایجاد اشتغال داشته باشیم و همه با هم کار کنیم.

حمیدرضا حاجی‌بابایی اظهار داشت: تلاش و کوشش ها در استان برای اشتغالزایی و کاهش بیکاری را قبول دارم اما آمارها و ارقام ارائه شده برای من قابل قبول و اغنا کننده نیست و در واقع من به این آمار و ارقام اعتقاد ندارم.

یک کارشناس اقتصادی در استان همدان نیز در ارتباط با آمارهای ارائه شده و واقعیتی که در استان همدان شاهد هستیم اظهار داشت: اشتغال ایجاد شده است اما این فرصت های شغلی پاسخگوی افراد بیکار که نیازمند شغل هستند نبوده است، برخی افراد به هر شکل ممکن در شغل‌های مختلف که پایدار نیست در حال فعالیت هستند.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با شاخص نرخ مشارکت اقتصادی نیز عنوان کرد: اکثر جوانان در کارهای خدماتی مشغول به انجام کار هستند که نرخ رشد اقتصادی را افزایش می دهد.

بهره‌های 14 و 18 درصدی تسهیلات بانکی از موانع کاهش بیکاری در کشور است

رئیس سازمان برنامه وبودجه استان همدان با بیان اینکه بهره‌های 14 و 18 درصدی تسهیلات بانکی از موانع کاهش بیکاری در کشور است گفت: این رقم مختص استان همدان نیست و باید ساز و کاری اتخاذ شود تا بهره تمامی تسهیلات اشتغالزایی به زیر 6 درصد برسد.

سید اسکندر صیدایی اظهار داشت: رتبه استان همدان در ارزیابی‌های مرکز آمار ایران در بحث کاهش نرخ بیکاری در پاییز 97 رتبه سوم کشور است به این معنی که همدان در زمینه کاهش نرخ بیکاری عملکرد مناسبی داشته است.

وی بیان کرد: این روند در فصول بهار و تابستان نیز به گونه یا بود که استان همدان حائز رتبه اول تا سوم در کاهش نرخ بیکاری بود و این نشان دهنده افزایش فرهنگ کار و تلاش در استان همدان است ضمن اینکه فصول تابستان و پاییز از فصول پر کار همدان است.

رئیس سازمان برنامه وبودجه استان همدان با اشاره به سفر اخیر رئیس مرکز ملی آمار ایران به همدان عنوان کرد: محور سفر آقای پویا به همدان اشتغال و بیکاری بود ضمن اینکه در این سفر اعلام کردند که همدان در بحث جذب تسهیلات روستایی و عشایری نیز رتبه نخست کشور را به دست آورده است.

صیدایی بیان کرد: مهمترین موضوعی که سبب شد همدان جز 3 رتبه برتر کشور در کاهش نرخ بیکاری شود فرهنگ کار بود که به سبب آن همراهی مسئولان، بانکها و فرمانداران را داشتیم.

وی با بیان اینکه نرخ بهره های 14 و 18 درصدی تسهیلات بانکی از موانع کاهش بیکاری است گفت: تمامی تسهیلات روستایی و عشایری و غیره با بهره‌های 6 و 7 درصد نیست و برخی 14 و 18 درصد بهره داشته و این خاص استان نیست بلکه در سراسر کشور این روند وجود دارد که اگر ساز و کاری وجود داشته باشد تا نرخ بهره تمام تسهیلات زیر 6 درصد شود گام بزرگی در کاهش بیکاری برداشته می‌شود.

رئیس سازمان برنامه وبودجه استان همدان با اشاره به سخن یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه آمار کاهش نرخ بیکاری همدان را قبول ندارم گفت: هر کدام از نمایندگان مجلس جایگاه خود را دارند و هر کسی می تواند نقطه نظرات خود را داشته باشد و به نظر من وقتی نقطه مثبتی در کشور داریم که حاصل تلاش  جمعی است چرا منکر آن شویم در حالی که این آمار از دیدگاه مرکز آمار استخراج شده است.

صیدایی با بیان اینکه آمار مرکز آمار ایران رسمی و مستند است گفت: این آمار از برآیند ده‌ها شاخص و پرسشنامه و فعالیت به وجود آمده است و این وظیفه روتین مرکز آمار است و از طریق آمارگیران داده‌ها به وجود آمده است.

 نرخ بیکاری استان همدان در فصل پاییز امسال 7.3 بوده است و این میزان در پاییز سال گذشته 10.5 بوده ضمن اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز سال 96 به میزان 40.8 بوده که امسال به 40.3 رسیده است.

با وجود اینکه اصول بیست‌وهشتم، بیست‌ونهم و چهل‌وسوم قانون اساسی بر وظیفه دولت بر ایجاد امکان اشتغال و همچنین برخورداری همگان از تامین اجتماعی، بیمه و تامین نیازهای اساسی تصریح دارد و با وجود تلاشهای قانونی و اجرایی صورت گرفته طی چهار دهه گذشته، همچنان بخشی از جامعه یا از فرصت شغلی بی بهره اند یا با وجود شاغل بودن از تامین نیازهای اساسی، دستمزد مکفی و پوشش تامین اجتماعی محروم هستند.