۰ نفر

قاسمی: منتظر اعلام رسمی اروپا برای آغاز کار SPV می‌مانیم

۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۵۶
کد خبر: 332398
قاسمی: منتظر اعلام رسمی اروپا برای آغاز کار SPV می‌مانیم

سخنگوی وزارت خارجه گفت: منتظر می‌مانیم تا موضوع آغاز به کار ساز و کار ویژه مالی اروپا با ایران (spv)، رسما توسط اروپا اعلام شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با اعلام برخی از رسانه‌های خارجی مبنی بر اینکه امروز اس پی وی ارائه خواهد شد ، اظهار کرد: قول‌های زیادی در مورد SPV در ماه‌های پیش شنیده‌ایم و روزهای اخیر نیز این مسائل را شنیده‌ایم. اکنون نیز منتظر می‌مانیم تا رسماً توسط اروپا این موضوع اعلام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص صحبت‌های اخیر ماجدی، سفیر پیشین ایران در آلمان گفت: این صحبت‌ها اظهار نظر شخصی وی بوده است و او اکنون بازنشسته است.

قاسمی با بیان اینکه آقای ماجدی یکی از دیپلمات‌های ورزیده و پرتلاش جمهوری اسلامی ایران است که بازنشسته شده‌اند و قطعاً نظرات ایشان، نظرات فردی او در دوران بازنشستگی است، گفت: نظرات ایشان الزاماً نظرات وزارت امور خارجه نیست و قطعاً در این مورد نیز، این اظهارات، نظر وزارت خارجه نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه صبح روز دوشنبه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در رابطه با اظهارات اخیر رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه روسیه در زمان حمله اسرائیل به سوریه پدافندهای هوایی S300 خود را از کار انداخته بود و در واقع حمله اسرائیل به سوریه را می‌توان به نوعی با هماهنگی روسیه دانست و آیا موضع وزارت امور خارجه ایران چنین چیزی است، گفت‌: با تمام احترامی که برای آقای فلاحت پیشه قائل هستم باید بگویم که موضع ایشان موضع رسمی ایران نیست. موضع وزارت امور خارجه موضع روشنی است و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نظراتشان را بر اساس دیدگاه‌های خود بیان می‌کنند.

وی با اشاره به روابط ایران و روسیه، خاطر نشان کرد: روابط ایران با روسیه با تمام ابعاد در جریان است. دو کشور درباره مسائل دو جانبه و منطقه‌ای با یکدیگر همکاری و رایزنی دارند. این همکاری‌ها ادامه می‌یابد و ممکن است طی هفته‌های آینده هیأت‌های زیادی بین دو کشور در حوزه‌های مختلف تبادل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه رایزنی‌ها و همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف ادامه پیدا می‌کند، در این باره توضیح داد: در مورد منشأ این سخن و یا درستی و یا نادرستی آن بهتر است شما از آقای فلاحت پیشه توضیح بخواهید و این می‌تواند یک توضیح اطلاعاتی و امنیتی باشد و نیازی نیست که من به آن پاسخی دهم.

وی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دادگاه عالی بحرین برای دبیر کل حزب الوفاق بحرین حکم ابد صادر کرده و نظر ایران در رابطه با این حکم چیست؟ خاطر نشان کرد: این اقدام، اقدام محکومی است. البته ما در مسائل داخلی بحرین دخالتی نمی‌کنیم ولی همواره توصیه داشته‌ایم که مقامات بحرین برای تضمین حکومت خود باید حقوق تمام مردم بحرین را به رسمیت بشناسند و در این ارتباط اقدام و رفتار دوگانه‌ای انجام ندهند. امیدواریم که مقامات بحرین واقعیت‌های درونی کشور خود را پذیرا باشند و با آن کنار آیند و از انجام اقداماتی که ممکن است منجر به بی‌ثباتی در این کشور شود، خودداری کنند.

این دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه و محکومیت این موضوع از سوی دولت دمشق، تصریح کرد: طبیعی است که دولت سوریه از کیان خود دفاع کند و همه کشورهای دیگر نیز بر اساس یک اصل مشخص موظف هستند که این اصول را رعایت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: با رایزنی‌هایی که با دیگر شرکای خود در روند آستانه داشته ایم برداشت ما بر این است که دولت ترکیه تمامیت ارضی سوریه را به رسمیت می‌شناسد و علاقه‌ای ندارد که این تمامیت ارضی را مخدوش کند. ترکیه نگرانی‌ها را در مورد شمال سوریه دارد که باید در این خصوص با رایزنی‌ها و تماس تلاش شود که این نوع نگرانی‌ها بر طرف شود. چنان که ما شاهد یک فضای بهتری در منطقه باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به پرسش دیگری در مورد تحریم هواپیمایی "ماهان" از سوی دولت آلمان با اشاره به موضعی که پیش از این وزارت امور خارجه در رابطه با آن اتخاذ کرده بود، گفت‌: اقدام دولت آلمان، اقدامی نا به جا و مخالف روح حاکم بر روابط فیمابین است. امیدواریم آنها هر چه زودتر این اقدام اشتباه را جبران کنند و این وضعیت را به وضعیت قبلی بازگردانند. چنین انتظاری از دولت آلمان وجود دارد.

وی با اشاره به تفاسیر و نگاه‌های مختلفی که در مورد این اقدام دولت آلمان مطرح شده است، ادامه داد: در ایران اعتراضات لازم به سفیر این کشور در ارتباط با این موضوع انجام شده است و تا آن جایی که اطلاع دارم شرکت ماهان نیز از طریق ساز و کارهای حقوقی در اروپا این کار را دنبال می‌کند و پیگیر این مساله است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد آخرین تحولات ونزوئلا و نگاه و راهکار ایران برای حل مناقشه به وجود آمده در این کشور، تاکید کرد: همان طور که پیش از این نیز گفته‌ایم مسائل داخلی ونزوئلا به داخل این کشور باز می‌گردد. آمریکا حق ندارد که در ادامه سیاست‌های زیاده خواهانه خود در مسائل داخلی این کشور دخالت کند و باید توجه داشته باشد که دوران این نوع دخالت‌ها به پایان رسیده است. تصمیم‌گیر نهایی در رابطه با آینده ونزوئلا مردم این کشور هستند. ما حمایت خود را از دولت قانونی و مردم ونزوئلا اعلام کرده‌ایم و خواهان این هستیم که دیگر کشورها در امور داخلی ونزوئلا دخالت نکنند و اگر موضوعی در داخل جامعه ونزوئلا وجود دارد این موضوع می‌تواند با رایزنی و گفت‌وگو برطرف شود و مردم این کشور هستند که تصمیم‌گیری کنند. دخالت دیگران ممکن است فجایع سنگینی را به بار آورد و این گونه دخالت‌ها نه به نفع مردم ونزوئلا و نه به نفع دیگران است.

این دیپلمات ارشد با اشاره به نوع نگاه ایران به مسائل به وجود آمده در ونزوئلا و رایزنی‌هایی که وزیر امور خارجه با همتایان خود در این ارتباط داشته است، گفت‌: ما سیر تحولات در ونزوئلا را با دقت دنبال می‌کنیم و امیدواریم که هر چه زودتر شاهد حل و فصل مسائل و ایجاد ثبات در این کشور باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه ایران از پیشنهاد برگزاری انتخابات زودرس در ونزوئلا حمایت می‌کند و نگاهش در ارتباط با این موضوع چیست، در این باره گفت‌: ما درباره مسائل داخلی ونزوئلا دخالت نمی‌کنیم و عادت نداریم مثل دیگران برای دیگر کشورها نسخه بپیچیم و به دیگران نیز هشدار می‌دهیم که به مسائل داخل کشورها از جمله ونزوئلا ورود پیدا نکنند و مردم ونزوئلا تعیین کننده سرنوشت خود هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه سخنان خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در ویدئو کنفرانسی در نشست داووس اعلام کرد که آمریکا یک اجلاس جهانی علیه حکومت ایران و در دفاع از مردم ایران ایجاد کرده، نظر وزارت امور خارجه در مورد این سخنان چیست؟ خطاب به خبرنگار پرسش کننده، گفت‌: صحبت‌های آقای پمپئو واکنش نمی‌خواهد. آقای پمپئو مثل ترامپ هر روز عادت دارد که زندگی و روز خود را با این نوع موضع‌گیری‌ها نسبت به ایران طی کند و ظاهراً اگر این کار را نکند، این موضوع باعث تولید عوارض و بیماری‌های خاصی می‌شود. او احساس می‌کند ترک عادت موجب مرض است. در صورتی که ما این طور تصور نمی‌کنیم و می‌گوئیم ترک عادت امکان‌پذیر است و این در ضرب المثل ایرانی نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

وی با بیان این که امیدواریم آقای پمپئو، سخنان خود را درست، دقیق و با توجه به جایگاه دقیق ایران مطرح کند، اظهار کرد: او باید به یاد داشته باشد که چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و چندین هزار سال نیز از تاریخ این سرزمین و او نمی‌تواند هر سخنی را نسبت به این ملت و دولت مطرح کند و احتمالاً ایشان نیز با ادامه این رویه به سرنوشت اسلاف خود دچار می‌شود و روزی فرامی‌رسد که ایشان باید از گفته‌های خود شرمگین باشد.

این دیپلمات ارشد ایرانی با تاکید بر این که ملت ایران در طول تاریخ نشان داده است که در برابر زورگویی‌ها به صورت متحد از سرزمین و کیان خود دفاع می‌کند، گفت: ما توصیه می‌کنیم که آقای پمپئو در فرصت‌های لازم بیشتر فکر کند و در اتخاذ مواضع در مورد ایران مشورت بیشتری کند و از مشاورانی که از برخی از گروه‌های تروریستی تغذیه می‌شوند استفاده نکند، چرا که با این کار در جهت تخریب منافع آمریکا حرکت می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات آمریکایی‌ها با طالبان و اخبار منتشر شده در این ارتباط و این که آیا ایران با طالبان هنوز ارتباطی دارد و در مورد تحولات اخیر با آنها رایزنی داشته است یا نه، تصریح کرد: مواضع ما در ارتباط با تحقق صلح و امنیت در افغانستان کاملاً روشن و شفاف است. ما مسائل افغانستان را با جدیت رصد و دنبال می‌کنیم. گفت‌وگوهای ما با طرف‌های افغانی در تمامی سطوح ادامه‌ دارد و علاقه‌مند هستیم که افغانستان هر چه‌ سریع‌تر به یک صلح پایدار دست پیدا کند.

وی با اشاره به روابط دیرینه ایران با افغانستان به عنوان دو کشور همسایه که دارای مرزهای طولانی با یکدیگر هستند، اظهار کرد: ما امنیت افغانستان را، امنیت خود می‌دانیم. در این‌ راستا تلاش کرده‌ایم و این تلاش‌ها در صور مختلف ادامه پیدا می‌کند به نحوی که بتوانیم به تحقق صلح در افغانستان کمک کنیم. در مورد این که طالبان در آخرین نشست خود با آمریکایی‌ها به چه تفاهمی رسیده است ما ورودی نمی‌کنیم. ولی بر این نکته نیز تاکید داریم که ایران حضور آمریکا در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه را با یک واقع‌بینی، با سوءظن تمام نگاه می‌کند و معتقد است یکی از عوامل مخرب و تخریب کننده صلح و ثبات در کشورهای منطقه، سیاست‌های غلط و نابه جای آمریکا در طی دهه‌های گذشته در منطقه بوده و ادامه این سیاست‌ها چیزی به جز ناامنی و تخریب صلح و ثبات به همراه ندارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد آخرین پیگیری‌های وزارت امور خارجه در رابطه با آخرین وضعیت اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که در آلمان بازداشت و به بروکسل استرداد شد، تصریح کرد: من نمی‌توانم توضیحات ریزی در مورد این موضوع دهم. موضوع مورد اشاره، موضوع مهمی است. ایشان با یک اتهام واهی و به صورت کاملاً بی‌گناه در زندان هستند. تلاش‌های دیپلماتیک وسیعی برای اثبات بی‌گناهی ایشان و رهایی وی از زندان صورت گرفته است. پرونده ایشان، پرونده مفتوحی است که روزانه دنبال می‌شود. در دستور جدی ما قرار دارد. ایشان از وکلای مجربی برخوردار هستند و با کمک وکلای خود پروسه قضائی را طی می‌کند. امیدواریم هر چه‌ زودتر دولت آلمان و محاکم قضائی این کشور بر اساس شواهد و واقعیت‌هایی که وجود دارد به این درک و آگاهی برسند که ایشان فردی بی گناه است و باید متوجه این موضوع باشند که برخی که از روابط ایران با اروپا خرسند نیستند، می‌خواهند روابط ایران را با این اتحادیه تحت تأثیر قرار دهند.

وی گفت‌: پرونده مورد اشاره، پرونده مهمی است و امیدواریم که هر چه‌ زودتر با آزادی ایشان بتوانیم این پرونده را مختومه اعلام کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر این که عربستان به دنبال راه‌اندازی سایت تولید موشک‌های بالستیک است و چرا اروپایی‌ها در برابر این اقدام عربستان سکوت کرده‌اند ولی موضوع فعالیت‌های موشکی ایران که جنبه بازدارنده دارد را با جدیت مورد پیگیری قرار می‌دهند، خاطر نشان کرد: در مواردی شاهد استانداردها و رفتارهای دو گانه کشورهای غربی در ارتباط با برخی از مسائل در مورد ایران بوده‌ایم و ما هنوز این برخوردهای ناعادلانه و غیر متعارف را مشاهده می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این که من نمی‌توانم در مورد سیاست‌های دولت عربستان در رابطه با فعالیت‌های موشکی این کشور صحبتی کنم و ورودی در این زمینه ندارم ولی می‌توانم بگویم که بهتر آن است که کشورهای اروپایی به جای تخریب یک موضع روشن و شفاف در ایران نگاهی به برخی از کشورهای منطقه و خارج از منطقه داشته باشند که در چه شرایطی در پی افزایش توان سلاح‌های مخرب خود هستند که از آنها علیه دیگر کشورها مورد استفاده قرار دهند و ما اکنون نمونه‌های روشن آن را در منطقه مشاهده می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست که بیش از ۶۰ دقیقه طول کشید در پاسخ به سوالی در رابطه با اظهارات برخی از مقامات کشورهای اروپایی از جمله وزیر امور خارجه فرانسه در رابطه با تحریم ایران به خاطر فعالیت‌های موشکی‌اش و همچنین برخی دیگر از مواضع کشورهای اروپایی در مورد ایران و اینکه آیا اروپایی‌ها با مطرح کردن این گونه سخنان به دنبال باج‌خواهی از ایران هستند، تصریح کرد: ما اشتراکات زیادی با کشورهای اروپایی داشته و داریم. اختلاف نظرهایی نیز همواره بین ایران و کشورهای اروپایی وجود داشته است. ما ارزش‌های خود را دنبال می‌کنیم آنها نیز مسائل و نگاه خود را و الزاماً این موضوع به این معنا نیست که نتوانیم گفت‌وگو و یا همکاری کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که در مورد برخی از اظهار نظرها در رابطه با اعلام چگونگی SPV بود گفت‌: اینکه چگونه SPV اعلام می‌شود ما نمی‌توانیم به مطلب یک رسانه استناد کنیم. مقامات مسئول اروپایی هر موقع در رابطه با این موضوع صحبت کردند ما آن را ارزیابی می‌کنیم و تحلیل خود را در مورد آن ارائه می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به برخی اظهار نظرها به نظر می‌رسد که آمریکا می‌خواهد به روند آستانه اضافه شود و نگاه ایران در این ارتباط چیست؟ تصریح کرد: من تصوری که از آمریکایی‌ها دارم این است که آنها در هر نقطه‌ای از جهان که حضور پیدا کرده‌اند منجر به تخریب، ویرانی و فلاکت برای مردم آن منطقه شده‌اند و چیزی جز این موضوعات به همراه نداشته اند. تاریخ این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ما چنین برداشتی را نداریم که آنها بتوانند و یا بخواهند در نشست آستانه حضور پیدا کنند و آنچه که می فهمیم شدت عصبانیت این کشور از روند همکاری‌های سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در ارتباط با موضوع سوریه در نشست آستانه است و توفیقاتی که این کشورها در بحث مبارزه با تروریست و کمک به دولت سوریه برای آزادسازی سرزمینش به دست آورده‌اند.

این دیپلمات ارشد ایرانی در مورد انتخاب سفیر جدید ایران در سازمان ملل متحد با توجه به بازگشت غلامعلی خوشرو، سفیر پیشین در این سازمان مللی در تهران، گفت‌: وقتی حکم سفیر جدید صادر شد و روند مربوطه طی شد، در این مورد اطلاع رسانی می‌شود و در زمان خود پس از طی شدن مراحل و پروسه‌های لازم جانشین آقای خوشرو به نیویورک خواهند رفت.

قاسمی همچنین در مورد حضور ظریف در دو جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و اظهار نظرهایی که بعضاً در رسانه‌ها در رابطه با این جلسات و صحبت‌های آقای ظریف در رابطه با لوایح مربوط به FATF مطرح شده است، گفت‌: آن طور که در رسانه‌ها دیده‌ایم آقای ظریف به خوبی حق مطلب را در این جلسات بیان کرده‌اند و توضیحات لازم را در مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کرده‌اند، اعضای مجمع نتوانستند در جلسه اخیرشان به تفاهم لازم برسند. دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و این یک امر طبیعی است و احتمالاً در هفته آینده در جلسه دیگری گفت‌وگو در مورد این موضوع ادامه پیدا کند. با اشرافی که آقای وزیر امور خارجه نسبت به موضوع مورد بحث دارند سخنان و توضیحات ایشان مورد توجه اعضای مجمع قرار گرفته است و باید صبر کرد که اعضای مجمع به جمع بندی نهایی برسند و پیش‌بینی در مورد این موضوع و در اینکه در نهایت مجمع چه تصمیمی در مورد موضوع مورد اشاره خواهند گرفت از صلاحیت من خارج است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه انگلیس در نشست ورشو شرکت خواهد کرد، اظهار کرد: به این موضوع که وزیر امور خارجه انگلیس در این نشست شرکت می‌کند یا نه؟ من ورود نمی‌کنم.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران مسائل مربوط به این کنفرانس را به صورت دقیق رصد می‌کند و اقداماتی را نیز در عرصه دیپلماسی انجام داده است، تاکید کرد: نوع رفتار دیگر کشورها در قبال این نشست برای ما مهم است و آن را مورد توجه قرار می‌دهیم ولی در مورد سوالی که شما مطرح کردید من ورودی نمی‌کنم و قضاوتی ندارم تا زمان برگزاری کنفرانس فرصت باقی است و باید دید کنفرانس چگونه برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه سفیر روسیه در سازمان ملل اظهاراتی در مورد نشست ورشو داشته و این موضوع را مطرح کرده که چرا ایران به نشست ورشو دعوت نشده است و اینکه با توجه به مباحث صورت گرفته آیا از ایران برای حضور در این نشست دعوت شده است یا نه؟ تصریح کرد: نشست ورشو یک اقدام آمریکایی است با اهداف مشخص و نه الزاماً در مورد ایران، این نشست اهداف مشخصی را دنبال می‌کند و به نظر می‌رسد که یکی از اهداف این نشست ایجاد شکاف و اختلاف در بین کشورهای اروپایی است.

وی در مورد برخی از مباحثی که در ارتباط با این نشست و بررسی موضوع ایران در آن مطرح شده است، اظهار کرد: چندی پیش معاون وزیر امور خارجه لهستان به تهران آمد، توضیحاتی را در مورد این اجلاس ارائه داد و پاسخ‌هایی را از طرف‌های ایرانی دریافت کرد. ما این نشست را رصد می‌کنیم. با بدگمانی دقیقی که نسبت به آمریکا داریم و تا آن جایی که می دانم دعوتی از جانب این نشست برای حضور ایران در نشست مورد اشاره انجام نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ادامه صحبت‌های خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که رسانه‌های خارجی مطرح کرده‌اند که امروز احتمالاً سازوکار SPV از سوی کشورهای اروپایی اعلام می‌شود و آیا ایران این خبر را تأیید می‌کند و از دیگر سو آیا سفر معاون وزیر امور خارجه به سه کشور اروپایی در این راستا است؟ اظهار کرد: سفر معاون سیاسی وزیر خارجه به سه کشور اروپایی ربطی به این موضوع ندارد و در چارچوب مناسبات و رایزنی‌هایمان با سه کشور اروپایی اتریش، اسلواکی و بلغارستان صورت گرفته است و در وین نیز با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی در خصوص آخرین وضعیت همکاری‌ها در چارچوب برجام گفت‌وگو می‌کند.

وی در ادامه در مورد SPV نیز گفت: قول‌های زیادی در مورد SPV در ماه‌های پیش شنیده‌ایم و روزهای اخیر نیز در این ارتباط مطالبی را شنیده‌ایم و در این ارتباط منتظر می‌مانیم تا رسماً اروپایی‌ها در این مورد اعلام‌نظر کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برخی از بدقولی‌هایی که اروپایی‌ها تاکنون در این زمینه داشته‌اند، گفت: بهتر آن است که صبر کنیم تا ببینیم طرف اروپایی رسماً چه موضعی خواهد داشت و چه چیزی را اعلام می‌کند.

قاسمی همچنین در مورد واکنش به پرسشی مبنی بر این که اخباری در برخی از رسانه‌های خارجی به نام اسناد موناکو منتشر شده است و در آن اسناد مطالبی در ارتباط با فعالیت‌های بانکی و بعضاً پولشویی برخی از کشورها مطرح شده است، و گویی نام ایران نیز در این اسناد آمده است، اظهار کرد: من چنین خبری را دریافت نکرده‌ام اطلاع خاصی در مورد آن ندارم و الزاماً برخی از مطالبی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود مطالب درستی نیست و شما بهتر است در مورد این موضوع از مراکز ذیربط سوال کنید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد ادعاهای وزیر خارجه فرانسه مبنی بر این‌که ایران و فرانسه مذاکراتی در مورد فعالیت‌های موشکی ایران انجام داده‌اند، با رد این اظهارات گفت: آقای لودریان اظهاراتی در این زمینه انجام داده بودند که ما به آن پاسخ دادیم همان‌طور که ما بارها اعلام کرده‌ایم موضع ما در مورد مسائل موشکی روشن است این موضوع بخشی از سیاست خارجی ماست که قابل مذاکره نیست. فعالیت‌های موشکی ایران یک سیاست بازدارنده در جهت دفاع از امنیت و تمامیت ارضی کشور است و بر این موضوع مصر هستیم و با توجه به تجربیات گذشته از جمله جنگ تحمیلی این سیاست را ادامه می‌دهیم و قطعاً با نصایح و صحبت‌های دیگران مشی خود در این زمینه را عوض نمی‌کنیم.

قاسمی با اشاره به وضعیت کنونی منطقه از جمله تجهیز شدن برخی از زرادخانه‌های نظامی در منطقه توسط برخی کشورهای غربی ادامه داد: با توجه به این شرایط ما ضروری است که توانمندی‌های لازم برای دفاع از خودمان را داشته باشیم و حاضر نیستیم بار دیگران شرایطی مانند جنگ تحمیلی را تجربه کنیم و شاهد رفتارهای یک سویهبرخی کشورها مثل آن دوران باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که معاون وزیر خارجه روسیه اخیراً در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی ان ان اعلام کرده که ایران متحد روسیه نیست و تهران اطلاع دارد که اسرائیل برای روسیه حائز اهمیت جدی است و نگاه ایران به این سخنان چیست، اظهار کرد: من تصور دارم که نباید خیلی با واژگان سیاسی کلنجار رفت. واژگان سیاسی از جمله این لغات معانی خاص خود را در کاربردهای مشخصی دارد. اگر به واژه متحد از نگاه حقوقی توجه کنیم از این واژه یک برداشت می‌شود و اگر به صورت عرفی نگاه کنیم یک برداشت دیگر و شاید منظور طرف روسی از واژه متحد در این مصاحبه برداشت حقوقی بوده است و براساس این برداشت تنها کشوری که امروز متحد روسیه تلقی می‌شود کشور بلاروس است و ما با این مفهوم دارای توافق‌نامه‌های سیاسی و امنیتی درازمدت با روسیه نیستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که برداشت ما از واژه متحد بیشتر برداشت عرفی است، گفت: ایران و روسیه در قالب دو کشور همکار و همسایه و دو شریک مهم همکاری‌های خوبی در مورد مسائل دوجانبه و همکاری‌های منطقه و همچنین موضوع مبارزه با تروریسم در سوریه داشته‌اند و این همکاری و همیاری را در اهداف مشخصی ادامه می‌دهند.

قاسمی در این نشست همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اظهارات اخیر علی ماجدی سفیر سابق ایران در آلمان که مدعی بود ماجدی با اظهاراتش بر ادعاهای اروپایی علیه ایران صحه گذاشته و این اظهارات برخلاف منافع ملی است و آیا در این چارچوب وزارت امور خارجه با وی برخوردی نخواهد داشت و چگونه چنین فردی با توجه به مواضع قبلی اش که منافع ملی را نادیده گرفته است سال‌ها به عنوان یک دیپلمات در دستگاه دیپلماسی این کشور فعالیت میکرده است؟ تصریح کرد: ما در مورد این موضوع موضع‌گیری کردیم. آقای ماجدی یکی از دیپلمات‌های ورزیده، کارآمد و پرتلاش جمهوری اسلامی ایران است که بازنشسته شده‌اند و قطعاً نظرات ایشان نظرات فردی‌شان در دوران بازنشستگی است. ایشان می‌تواند نظرات خود را مطرح کند. نظرات ایشان الزاماً نظرات وزارت خارجه نیست و قطعاً در این مورد نیز آنچه که مطرح شده نظر وزارت خارجه نبوده و نیست. این‌که شما می‌گوئید بر روی برخی از مسائل ایشان صحه گذاشته‌اند تصور ما اینگونه نیست؛ شاید در بیان مطالب کاستی‌هایی وجود داشته باشد، ایشان به عنوان فردی وطن‌پرست که خدمات زیادی داشتند مطرح است و آنچه که ایشان مطرح کرده‌اند نظرات فردی ایشان در دوران بازنشستگی است و وزارت خارجه نمی‌تواند به افرادی که دیگر در این وزارتخانه شاغل نیستند و دوران بازنشستگی خود را طی می‌کنند امر و نهی کند که چه بگویند و چه نگویند. لذا فکر می‌کنم ایشان به عنوان یک فرد سخن گفته‌اند و به مسئولیت صحبت‌های خود آگاه بوده‌اند و با آگاهی کامل صحبت کرده‌اند گرچه تصور می‌کنیم از بخشی از سخنان ایشان بد برداشت شده و تلقی درستی وجود ندارد و بعید می‌دانم که ایشان قصد داشته که در جهت مخالفت با منافع ملی و امنیت کشور سخنی مطرح کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در این ارتباط که مدعی بود که آقای ماجدی در مصاحبه اخیرش در نقش مأمور اروپا ظاهرشده و اتهامات سنگینی را به کشور وارد کرده است و حال سوال این است که آیا وزارت امور خارجه اعمال خودسرانه در خارج از کشور به دیپلمات‌های ایرانی و یا داخل ایران مرتبط می‌داند یا نه؟ اظهار کرد: من در سوال پیشین در مورد آقای ماجدی به صورت شفاف، گویا و واضح پاسخ گفتم، آقای ماجدی صحبت‌هایشان روشن است و من نیز در اینجا در جایگاه قضاوت و محکمه نیستم و ارگان‌های ذیصلاح در کشور هستند که می‌توانند در مورد نظرات ایشان اظهارنظر کنند. شناخت ما که از ایشان در دوران فعالیتشان در وزارت خارجه که منشأ خدمات زیادی نیز برای کشور شدند، شناخت دیگری است. در مورد این صحبت‌ها باید دیگران جمع بندی و اظهار نظر کنند و من به خودم اجازه نمی‌دهم که به این صراحت جمع بندی کنم که ایشان چنین بیانی داشته است، باید متن را خواند من خودم چندین بار متن را خواندم، ابهامات زیادی برای خود من وجود دارد. فرصت صحبت با ایشان را نیز نداشتم، قضاوت در این مورد کار حساس و دقیقی است و محاکم قضائی و غیر قضائی و دیگر دستگاه‌های مسئول که شرح وظایفشان در این ارتباط مشخص است می‌توانند در این مورد قضاوت دقیق‌تری داشته باشند.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار پرسش‌کننده، که آیا وزارت امور خارجه اعمال خودسرانه در خارج از کشور به دیپلمات‌های ایرانی و همچنین داخل ایران مرتبط می‌داند یانه؟ تصریح کرد: این حرف مزخرفی است، این حرف که دیپلمات‌های ایران در خارج از کشور عملیات خودسرانه‌ای انجام داده و یا دست به اقداماتی خلاف قوانین کشور متوقف فی بزنند، حرف غلطی است. قطعاً دیپلمات‌های ما در همه جا از قوانین محلی پیروی می‌کنند و این نوع اتهامات که توسط برخی عناصر شناخته شده معاند ایران در برخی از کشورهایی اروپایی مطرح شده، به شدت تکذیب شده و می‌شود. این اتهام‌ها اصولاً با اهداف مشخص و در مقاطعی خاص برای ایجاد مشکل و معضل در روابط ایران و اروپا مطرح می‌شود و قطعاً چنین چیزی درست نیست و من شدیداً این موضوع را رد می‌کنم و نباید در این مورد از این زاویه صحبت کنیم. بحث شفاف، روشن و عیان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود طبق برخی از اخبار ایران و فرانسه در چندین دور مذاکراتی در ارتباط با مسائل موشکی ایران انجام داده‌اند، با رد این اظهارنظرها و با تبیین سیاست‌های ایران در ارتباط با مسائل موشکی گفت: سیاست ایران در این زمینه کاملاً مشخص و روشن است.

وی همچنین با بیان این‌که ایران با برخی از کشورهای اروپایی به صورت مرتب نشست‌هایی را برگزار می‌کند و با فرانسه نیز ما چنین نشست‌هایی را داریم، اظهار کرد: هر شش ماه یکبار این نشست‌ها در تهران و پاریس برگزار می‌شود. در این نشست‌ها در مورد طیف وسیعی از همکاری‌ها در ارتباط با روابط دوجانبه مسائل سیاسی و اقتصادی و دیگر موضوعات بحث و تبادل‌نظر می‌شود، مسائل مرور می‌شود و آنچه که ما با فرانسه انجام می‌دهیم گفت‌وگوهای سیاسی دوجانبه است که با کشورهای اروپایی نیز داریم و سفر اخیر آقای عراقچی به سه کشور اروپایی نیز در این چارچوب صورت گرفته است.

قاسمی در ادامه با تاکید بر این‌که در مورد مسائل موشکی کشور با هیچ کس صحبتی نمی‌کنیم و این سیاست داخلی ایران است، گفت: با جدیت سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با توان دفاعی کشور دنبال می‌شود البته ما در مورد این فعالیت‌ها همواره توضیح داده‌ایم که این سیاست‌ها دفاعی و بازدارنده است و جنبه تهاجمی ندارد ولی همان‌طور که گفتم ما در هیچ زمینه‌ای از موضوعات موشکی با کشوری مذاکره نکرده‌ایم.