۰ نفر

سال آینده صادرات باید موتور اقتصاد باشد؛

رحمانى: حفظ وضعیت فعلى تولید شاه بیت برنامه وزارت صنعت/ تحویل خودروهاى پیش فروش شده در اولویت است

۳۰ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۰۶
کد خبر: 330564
رحمانى: حفظ وضعیت فعلى تولید شاه بیت برنامه وزارت صنعت/ تحویل خودروهاى پیش فروش شده در اولویت است

وزیر صنعت حفظ وضعیت فعلی تولید را شاه بیت برنامه وزارت دانست و گفت: حفظ تولید موجود استراتژی ماههای آینده وزارت صنعت است و رییس جمهور دستور توجه به تولید و صادرات در سال ٩٨ را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، رضا رحمانی در چهل‌ و سومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان این که حس نکنید دولت و وزارت صنعت نسبت به شرایط ناآگاه و بى درک است، اظهار کرد: اگر فعالان بخش خصوصی با مشکل بر سر راه حوزه خود مواجه هستند، با معاونان وزارت صنعت در میان بگذارند، این نحوه ارتباط ما با فعالان اقتصادی است و جای نگرانی نیست.

وزیر صنعت ادامه داد: ما اختلاف نظر با فعالان اقتصادی نداریم و هر جا هم مشکلی است، برطرف خواهیم کرد البته باید توجه داشت در فضای عمومی و جمعی نمی توان مطالب را گفت، چراکه انعکاس بدی خواهد داشت.

رحمانی با اشاره به تحریم‌ها و تاکید بر روانی بودن این جنگ خاطرنشان کرد: جنگ الان روانی و رسانه ای است که راهکار مقابله با آن، ارتباط دولت با بخش خصوصی است به طوری که ما باید هر هفته با هم جلسه داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از اعضای اتاق که "آقای وزیر شفاف بگویید ارز داریم یا نه؟" گفت: ما ارز داریم ولی اینکه ترکیب آن چیست و ارز در در کجا نکات دیگری است که باید فعالان اقتصادی به این موضوعات توجه داشته باشند.

عضو کابینه دولت دوازدهم تعطیلی واحد‌های تولیدی را خطرناک دانست و افزود: شاه بیت برنامه وزارت صنعت حفظ وضعیت فعلى تولید است و باید از تعطیلى ها جلوگیرى کنیم.

وی اظهار داشت: در حوزه ثبت سفارش نیز مشکل تمدید سه ماهه را حل کردیم، نامه نوشته ایم که همه ثبت سفارش های از پیش تایید شده برای سه ماه، برای شش ماه به صورت اتوماتیک تمدید شود و هر کجا این موضوع را رعایت نکردند به ما اطلاع دهید.

رحمانی در خصوص واردات بدون انتقال ارز افزود: بخشنامه ای وجود داشت که هر فردی ارز نیاورد، مطابق با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید مورد برخورد قرار گیرد که ترجمه اش این می شود که صادرکننده ای که ارز نیاورد قاچاقچی است. اما صادرکنندگان نتوانستند دولت را قانع کنند که شیوه انتقال ارز چطور باشد.

رحمانی در خصوص معافیت‌های صادراتی بیان کرد: بر اساس برآورد ما، در هفت ماه امسال 8هزار نفر صادرکننده داشتیم که شش هزار نفر آنها کمتر از یک میلیون دلار صادرات داشتند و بنابراین معاف شدند؛ مصرف ارز ما هم در صنعت بیشتر از صادرات ما است،  پتروشیمی و فولاد هم ارز می آورند که ما به صنعت اختصاص دادیم.

وی افزود: هفته قبل در دولت مصوب کردیم تا سقف ٣٠٠ میلیون دلار، واردات بدون انتقال ارز مجاز باشد؛ البته در مورد واردات در مقابل صادرات قرار سد کارگروهی تشکیل شود. البته دولت واردات در مناطق آزاد برای تولید و صنعت را بدون ثبت سفارش کار شد.

رحمانی گفت: صادرات و واردات ما در گذشته با برخی مشکلاتی مواجه بود و اکنون برای صادرات یک فرصت استثنایی به وجود آمده ولی نتوانستیم استفاده کنیم، البته در صادرات نباید بازار داخلی را تحت الشعاع قرار دهد.

وزیر صمت درخصوص تولید خودرو توضیح داد: تولید خودرو با کمک قطعه سازان بهتر شده اما مشکل سرمایه در گردش همچنان وجود دارد، همچنین باید ٨٠درصد تولید خودرو پاسخگوى تعهدات باشد و اولویت ما تحویل خودروهاى پیش فروش شده است.