۰ نفر

چرا ایران برجام را پاره نکرد؟

۲۱ دی ۱۳۹۷، ۶:۲۱
کد خبر: 328342
 چرا ایران برجام را پاره نکرد؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در این زمان هر شخصی بخشی از فشار را روی دوش خود می‌پذیرد و بنده گفته‌ام که بخش خصوصی مظلوم است چرا که اثری در تصمیم گیری‌های سیاسی ندارد ولی همواره کمک می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، حشمت الله فلاحت پیشه در جلسه بررسی مشکلات ارزی شرکت‌های صادرکننده استان اظهار داشت: ما نمایندگان برای حل مشکلات خدمت شما و مردم هستیم و وظیفه خود می‌دانیم که پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهیم.

وی به FATF اشاره کرد و افزود: برخی افراد در این مورد سر و صدای زیادی کردند اما ما منع حاکمیتی برای تنش‌زدایی در جمهوری اسلامی نداریم و این خیلی مهم است یعنی هدف ما تنش‌زدایی است.

رئیس کمیسیون امنیتی ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کشوری که جزو 18 اقتصاد دنیا است نمی‌تواند با دنیا بجنگد از آن مهم‌تر در حکم فرا دستی برای چشم‌انداز 20 ساله گفتیم کشور در میان 26 کشور در همه حوزه‌ها و در تعامل سازنده با دنیا قدرت اول است.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: اگر قرار بر کینه گرفتن باشد هیچ کس به اندازه شخص بنده نباید با سیاست خارجی کینه داشته باشد چرا که از کلاس درس تا دوران دانشگاه زیر بمباران بودیم اما بیشترین تلاش را برای برقراری ارتباط با عراق دارم و وقتی ما مسئول مدیریت شرایط عمومی کشور هستیم مسئول شعارها و تصمیماتی که می‌گیریم هستیم باید یادآور شد که کشور هیچ منفی برای تنش‌زدایی ندارد.

وی تصریح کرد: پس از 12 سال برای نخستین بار تعاملی با دنیا انجام دادیم و در این تعامل ادعایی را که آنها کردند پذیرفتیم  لذا از 15 بند تحریمی ماده 41 فصل هفتم، 15 بند را در قالب 7 قطعنامه علیه ما صادر کردند و تاخیرات و تعطیل‌ها در برنامه‌های هسته‌ای را پذیرفتیم اما طرف ما نامرد از آب درآمد. 

رئیس کمیسیون امنیتی ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برجام از یک هزار و 248 تحریم 916 تحریم را برداشت و بالاخره مشکلاتی نیز پیش آمد که ناپایدار است زیرا عمر افراطی‌گری در دنیا ناپایدار است. 

فلاحت پیشه با طرح این سوال که چرا ما برجام را پاره نکردیم، گفت: دنیا آمریکا و آمریکا ترامپ نیست.

وی خاطرنشان کرد: کشور بنا ندارد در بلندمدت وارد افراطی‌گری شود فقط می‌خواهیم با دوران بگذرد به گونه‌ای که سامان قانونی کشور به هم نخورد و افرادی امثال بابک زنجانی نیایند که باعث هدر رفتن عمر و صرف وقت و انرژی زیادی شوند.

رئیس کمیسیون امنیتی ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این زمان هر شخصی بخشی از فشار را روی دوش خود می‌پذیرد و بنده گفته‌ام که بخش خصوصی مظلوم است چرا که اثری در تصمیم گیری‌های سیاسی ندارد ولی همواره کمک می‌کند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه در قبال تصمیم گیری‌های بخشی که شکل گرفته یا روی مرکز دیده و روی بخش‌ها دیده نشده است حتما کمک می‌کنیم، خاطرنشان کرد: چنانچه در مسائل سیاست خارجی نیز مشکلاتی وجود داشته باشد برای حل و فصل آنها کمک می‌کنیم. 

وی با بیان اینکه در منافع ملی نباید تعارف کرد، گفت: عراقی‌ها نیز دنبال منافع خود بودند از همین رو دنبال استفاده از تعرفه حداقلی اتحادیه عرب رفتند ما نیز باید در قالب منافع عمل کنیم و تا یک ماه قبل صادرات غیرنفتی ما به عراق بیش از 50 درصد افزایش یافت.

رئیس کمیسیون امنیتی ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره با اینکه اکنون در دوران حساسی به سر می‌بریم که باید آن را پشت سر بگذاریم، تصریح کرد: در این ایام که دشمن برای ما کمینگاه گذاشته است باید هوای یکدیگر را داشته باشیم و احتیاط کنیم به کمین نیفتیم.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه در مسائل قانونگذاری سعی بر این است که بخشی نگاه نشود، تاکید کرد: جهان سوم جهانی است که تصمیمات و اختراعات در آن کم و مبهم و دو پهلو تصمیم‌گیری می‌شود، یکی از مشکلاتی که داریم از جمله در بحث آب ناشی از دو پهلوگری است.