۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

ضرورت کاهش تدریجی نرخ سود سپرده‌ها/ سود بالا رکود تورمی را تشدید می‌کند

۲۱ دی ۱۳۹۷، ۹:۱۴
کد خبر: 328333
ضرورت کاهش تدریجی نرخ سود سپرده‌ها/ سود بالا رکود تورمی را تشدید می‌کند

یک کارشناس اقتصادی سهم بالای سپرده‌های مدت‌دار در نقدینگی کشور را نگران‌کننده عنوان کرد و گفت: افزایش نرخ سود تنها به رکود تورمی پیش‌ آمده دامن می‌زند.

اقتصادآنلاین - صبانوبری؛ حسین درودیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به حجم بالای نقدینگی در مهرماه امسال که ۱۶۹۴ هزارمیلیارد تومان اعلام شده است، گفت: سهم بالای سپرده‌های مدت‌دار در نقدینگی که حدود ۴۹درصد آن است مشکلی بسیار حاد و جدی است.

وی ادامه داد: این مشکل از دهه هشتاد و با ایجاد بانک‌های خصوصی که سود بالا و بیشماری می‌دانند آغاز شد و از پیامدهای آن می‌توان به کاهش گردش پول در کشور و خراب شدن صورت‌های مالی بانک‌ها زیان‌دهی آن‌ها عنوان کرد.

درودیان با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود باید آرام آرام صورت بگیرد، گفت: کاهش ناگهانی باعث می‌شود این حجم پولی که طی سال‌ها انباشته شده است ناگهان تخلیه بشود و مشکلات زیادی را ایجاد کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: باید نرخ سود بانکی باید به گونه‌ای تنظیم شود که متناسب با کارکردهای اقتصادی جامعه باشد.

وی در واکنش به تصمیم بانک‌مرکزی برای اجرای عملیات بازار باز گفت: این تصمیم در حال حاضر منجر به گردش ناگهانی سپرده‌ها می‌شود و باید توجه کنیم که این عملیات برای شرایط عادی و هموار است نه برای شرایط فعلی، در شرایط حاضر این کار تنها یک عملیات پیشگیرانه است و راهی برای درمان مشکل نیست.

 درودیان تاکید کرد: دولت باید توجه کند که ذینفعان کاهش نرخ سود چه کسانی هستند؟ به نظر می‌رسد که در صورت کاهش نرخ سود و تسهیلات بانک‌ها که به آن دسترسی دارند بیشترین نفع را می‌برند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما در یک شرایط رکود تورمی هستیم افزایش نرخ سود فقط باعث افزایش رکود خواهد شد و یکی از دلایل بروز تورم فعلی هم همین سود بالای سپرده ها بوده است.