۰ نفر

نظر وزیر اسبق اقتصاد در خصوص حذف صفر از پول ملی

۱۹ دی ۱۳۹۷، ۱۹:۲۶
کد خبر: 328042
نظر وزیر اسبق اقتصاد در خصوص حذف صفر از پول ملی

رییس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه در شرایط فعلی اولویت اقتصاد ما اصلاح زیرساخت های پولی و بانکی است نه حذف صفر از پول ملی گفت: همچنین در حال حاضر دولت ظرفیت حذف صفر از پول ملی را به شکل صحیح ندارد و ممکن است دچار انحراف و کج روی شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، طهماسب مظاهری، رییس کل اسبق بانک مرکزی، در خصوص حذف چهار صفر از پول ملی، اظهار کرد: قرار بر این نیست که حذف صفر از پول ملی به عنوان سیاست اقتصادی بخشی از مشکلات مربوط به این حوزه را حل کند، بلکه باید بخشی از مشکلات مربوط به مبادله پول و کالا بین مردم را رفع کند.

وی افزود: نسبت به مدیریت نرخ ارز، مدیریت ترازنامه بانک ها، عملیاتی کردن بانکداری بدون ربا و زدودن شائبه ربوی بودن و به طور کلی در اصلاح نظام بانکی مسئله حذف صفر از پول ملی در شرایط فعلی اولویت ندارد.

پول ملی

مظاهری ادامه داد: حذف صفر از پول ملی اقدام ضروری و لازم است و باید این امر انجام بپذیرد، اگر دولت و نظام بانکی ظرفیت و توان اصلاح موارد مذکور را همزمان با حذف صفر از پول ملی داشته باشند می تواند اقدام درخور توجهی باشد، اما اگر این ظرفیت وجود نداشته باشد باید این مسئله به تعویق بیفتد تا اقدامات بنیادین و زیرساختی در اولویت قرار بگیرد.

رییس کل اسبق بانک مرکزی گفت: در حال حاضر به دلیل تورم انباشته شده در چند دهه اخیر ارزش پول ملی کاهش یافته است و دولت تدبیری جدی برای مدیریت رشد نقدینگی و کاهش آن ندارد و این امر همچنان با روند صعودی ادامه دارد و تاثیر آن در یک سال آینده بر اقتصاد مشهود خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این امر موجب شده نرخ برابری پول ملی ما با سایر کشورها در سطح نازلی قرار بگیرد، بیان کرد: به لحاظ قانونی، ابعاد اسکناس و عملیات حسابداری حذف پول کار خوبی است، اما نسبت به اصلاح زیرساخت ها و نظام بانکی اولویت کمتری دارد، لذا دولت و بانک مرکزی باید نیرویشان را بر اصلاح این سیاست ها متمرکز کنند.

مظاهری تصریح کرد: در حال حاضر دولت ظرفیت انجام این اقدام را به شکل صحیح ندارد و ممکن است دچار انحراف و کج روی شود، لذا باید با مطالعات کارشناسی و طراحی نرم فزارهای لازم در چند سال آینده به حذف صفر اقدام کنیم.