۰ نفر

چه شغل‌هایی در معرض نابودی‌اند؟

۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۴۱
کد خبر: 327596

چه شغل‌هایی در معرض نابودی‌اند؟

از کارتان خسته شده‌اید یا آن را دوست دارید؟ کارتان خسته‌کننده و تکراری است؟ اگر اینطور باشد، جای نگرانی دارد.

به گزارش بی بی سی، بنا به نظر جان پولیانو، نویسنده و مدیر مالی "هر نوع کاری که به طور معمول و پیش‌بینی‌پذیر انجام شود، حداقل در کشور‌های توسعه‌یافته، در پنج تا ده سال آینده می‌تواند با الگوریتم‌های ریاضی انجام شود".

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرادید، پولیانو، نویسنده‌ٔ مجموعه کتاب‌هایی بحث‌انگیز از جمله‌ "ربات‌ها از راه می‌رسند: راهنمای بقای بشر برای بهترین بهره‌وری در دوران اتوماسیون" فهرست شغل‌هایی که از نظر او در معرض تهدید قرار دارند را ارائه داده است؛ این فهرست شامل بعضی شغل‌هایی است که تا امروز آنها را شغلی امن و مطمئن می‌دانستیم و کسب آنها نیاز به مهارت ‌و دانش حرفه‌ای بالایی داشته است، مانند پزشکی و وکالت.

پولیانو گفت: "پزشکان و وکلا از میان نمی‌روند اما زمینه‌های کاری آنها محدود می‌شود". در اینجا فهرست مورد نظر پولیانو از هفت شغلی که پیشرفت فناوری بر آنها اثر منفی خواهد گذاشت و همچنین چند‌تایی را که باقی خواهند ماند، آورده‌ایم.

به نظر پولیانو شغل پزشکان عمومی در معرض خطر است

۱. پزشکان

شاید این به نظرتان باور‌نکردنی برسد، چون همیشه به پزشکان نیاز وجود دارد، بخصوص در دنیای امروز که روزبه‌روز جمعیت جهان سالخورده‌تر می‌شود.

اما پولیانو بر این باور است که بعضی عرصه‌های پزشکی با پیشرفت‌ ابزار‌های خودکار در تشخیص بیماری‌ها در معرض نابودی قرار می‌گیرند. او می‌گوید: "نیاز به پزشکان و امدادگران در بخش‌های اورژانس و همچنین متخصصان زمینه‌هایی مثل جراحی ادامه پیدا خواهد کرد".

۲. وکلا

پولیانو فکر می‌کند که در آینده وکلای بسیار کمتری در جریان بررسی پرونده‌ها و مدارک و کارهای مربوط به آن حضور خواهند داشت.

امور قانونی نیاز به تجربه و تخصص کمتری خواهد داشت و بسیاری از آنها با برنامه‌های مختلف کامپیوتری اجرا خواهد شد.

جان پولیانو می‌گوید فقط معماران نوآور و خلاق در آینده در این عرصه باقی می‌مانند

۳. معماران

طراحی ساختمان‌های ساده می‌تواند با برنامه‌های کامپیوتری انجام شود.

پولیانو بر این باور است که در آینده فقط معمارانی که مهارت‌های نوآورانه و خلاق و هنرمندانه دارند در این حرفه باقی خواهند ماند.

۴. حسابداران

پولیانو بر این اعتقاد است که حسابدارانی که در زمینه امور مالیاتی پیچیده تخصص دارند در کار خود خواهند ماند اما آنهایی که امور مالیاتی افراد معمولی را انجام می‌دهند به دلیل کمبود تقاضا، احتمالا کار خود را از دست خواهند داد.

۵.خلبانان هواپیما‌های جنگی

هواپیما‌های بدون سر‌نشین، (پهپادخا) اکنون جای حضور خلبان‌ها در مأموریت‌های خطرناک را گرفته و چنین به نظر می‌رسد که در آینده جنگ‌افزار‌ها بیشتر و بیشتر خودکار و اتوماتیک شوند.

سیستم‌های مدار‌بسته جای وظایف معمول مأموران پلیس و کارآگاهان را می‌گیرند

۶. پلیس و کارآگاهان

وظیفهٔ پلیس برای مراقبت‌های روزمره و همینطور کارآگاهان کم‌تخصص جای خود را به سیستم‌های تکنولوژیکی پیچیده خواهند داد.

پولیانو می‌گوید که این مشاغل از بین نخواهند رفت اما نیاز به آنها کاهش پیدا خواهد کرد.

۷. بنگاه‌های معاملات ملکی

مثل عرصه‌های دیگر فروش کالا، وب‌سایت‌ها خریداران و فروشندگان را به هم معرفی می‌کنند و در این میان جلوی سود‌های مرسوم بنگاه‌های معاملات ملکی گرفته می‌شود.

بیش از همه مدیران میانی این شرکت‌ها و بنگاه‌ها آسیب خواهند دید، گروهی که حرفه‌ٔ آنها مدتی است به طور کلی دراقتصاد متأثر از تکنولوژی و فناوری‌ها، در خطر قرار گرفته است.

در آینده، طراحان زمینه‌های گوناگون هوش مصنوعی و متخصصان حفاظت آی‌تی پر‌طرفدار خواهند بود

چه مشاغلی با تکنولوژی و فناوری شکوفا خواهند شد؟

پولیانو باور دارد که به همان نسبت که بعضی مشاغل رو به نابودی می‌روند، موقعیت‌های شغلی دیگری شکوفا خواهند شد.

او ادامه می‌دهد که آینده برای طراحان سیستم‌های هوش‌مصنوعی یا الگوریتم‌های نرم‌افزاری و کامپیوتری بسیار درخشان خواهد بود. همچنین برای مهندسانی که در حفاظت و نگهداری سیستم‌ها فعالیت می‌کنند.

پولیانو معتقد است که تقاضا برای شغل‌های مرسوم مورد نیاز روزمره مانند لوله‌کش‌ها، برق‌کار‌ها و سازندگان ماهر ادامه پیدا خواهد کرد و این مشاغل همچنان از جمله شغل‌های پر‌طرفدار باقی می‌مانند.