۰ نفر

سرپرست وزارت بهداشت: نگرانی بابت کمبود دارو نداریم

۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۱۵
کد خبر: 327395
سرپرست وزارت بهداشت: نگرانی بابت کمبود دارو نداریم

سرپرست وزارت بهداشت با اشاره به مهمترین اولویت‌های کاری‌ خود در حوزه سلامت و به ویژه بخش دارو، از بکارگیری 19 هزار نیروی جدید پرستار در سال 98-99 خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در حاشیه همایش سراسری آموزش و توانمندسازی مدیران و کارشناسان نظارت بر درمان با حضور در جمع خبرنگاران گفت: امروز در این جلسه حضور یافتم برای بیان اینکه حقوق بیمار و نظارت بر حقوق شهروندی بیماران از اصلی‌ترین رسالت‌های ما در وزارت بهداشت است.

راه طرح تحول را ادامه می‌دهیم

وی در پاسخ به سوالی درباره مهمترین اولویت‌هایش در وزارت بهداشت گفت:‌ با تشکر از جدیت و پشتکار آقای دکتر هاشمی که زحمات زیادی را در وزارت بهداشت کشیدند ما راه طرح تحول را ادامه می‌دهیم. باید توجه کرد که طرح تحول نظام سلامت طرح دولت روحانی است و ما هم با قوت و شدت آن را پیش می‌بریم.

نمکی ادامه داد: بر این اساس در زمینه برنامه‌ها و اقدامات برای کاهش هزینه‌های کمرشکن، توسعه زیرساخت‌ها، تامین داروهای اساسی بیماران خاص و صعب العلاج، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و ... که از پکیج‌های طرح تحول بودند با شدت بیشتر ادامه خواهند یافت. در عین حال در مواردی هم که فکر می‌کنیم باید هزینه‌ها را منطقی‌تر کنیم این اقدام را انجام خواهیم داد.

وی اضافه کرد: همچنین به موضوع توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای بیماران سرپایی در اقصی نقاط کشور نیز می‌پردازیم و بحث بیماری‌های غیر واگیر را به عنوان یکی از مواردی که امروز بر دوش حوزه سلامت سنگینی می‌کند دنبال می‌کنیم. در عین حال پیگیر ادغام اقدامات بهداشت روان در فعالیت‌های نظام سلامت نیز هستیم. همچنین رسیدگی به سلامت سالمندان با افزایش جمعیت سالمندی و اصلاح ساختار شبکه‌های بهداشت – درمان و ساختار نظام سلامت نیز جزء برنامه‌هایمان است. باید توجه کرد که بیش از 30 سال است که در ساختار بهداشت و درمان بازنگری نشده و ما این اقدام را انجام خواهیم داد.

به گفته سرپرست وزارت بهداشت، یکی از تکالیف قانونی برنامه پنجم و ششم توسعه در حوزه سلامت توسعه پزشک خانواده، اجرای نظام ارجاع، تدوین و اجرای راهنماهای بالینی و اجرای پرونده الکترونیک سلامت بوده است که هنوز این تکالیف بر جای مانده‌اند و باید به آنها بپردازیم. البته همکاران ما در وزارت بهداشت در این زمینه پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند.

نگرانی بابت کمبود دارو در ماه‌ها و سال‌های آینده وجود ندارد

نمکی در پاسخ به سوالی درباره اولویت‌های دارویی نیز ضمن تشکر از اقدامات دکتر اصغری رییس سابق سازمان غذا و دارو گفت:‌ دیروز دکتر پیرصالحی را به عنوان رئیس سازمان غذا و دارو منصوب و تکالیفی را برایشان تعیین کردم. اولین تکلیف این بود که داروهای اساسی مردم با توجه به شرایط تحریم‌ها حتی یک روز هم معطل نماند. خوشبختانه ذخایر دارویی خوبی را داریم و منابع خوبی هم به صنعت دارویی کشور تزریق شده است. بنابراین هیچ نگرانی بابت کمبود دارو در ماه‌ها و سال‌های آینده وجود ندارد.

صنعت داخلی دارو نباید لگدمال واردات شود

وی ادامه داد: در عین حال به آقای رییس جدید سازمان غذا و دارو  تکلیف کردم که صنعت دارویی را حمایت کنند. صنعت داخلی دارو نباید لگدمال واردات شود. البته ما داروهای های‌تکی داریم که به کشور وارد می‌شوند و در خواست کردم تا تلاش کنند صنعت داخلی ما که بسیار پویاست بتواند با بزرگان تکنولوژی در دنیا همکاری کرده و داروهای "های‌تک" هم با همت تولیدکنندگان داخلی تولید شوند. در عین حال در حوزه غذا نیز از دکتر پیرصالحی درخواست کردم تا نظارت بیشتری داشته باشند تا غذای سالم به دست مردم برسد.

به کارگیری 19 هزار نیروی پرستاری جدید در وزارت بهداشت در سال 98، 99

نمکی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت نیروهای پرستاری در کشور گفت: به هر حال پرستاران به عنوان خط مقدم جبهه سلامت چه در درمان بستری و چه در درمان سرپایی ارائه خدمت می‌کنند و بسیار مورد احترام هستند. ما از پیش از اینکه به وزارت بهداشت بیاییم نیازهای نیروی پرستاری را بر اساس تعداد تخت‌های بیمارستانی احصا کردیم و در سال 98- 99 قرار است 19 هزار نیروی جدید پرستاری به کارگیری کنیم تا به ناوگان پرستاری کشور اضافه شوند.

آغاز توزیع بخشی از 500 میلیون یوروی صندوق توسعه ملی در استان‌ها

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت توزیع معادل ریالی 500 میلیون یورویی که قرار بود از صندوق توسعه ملی به سازمان بیمه سلامت برای پرداخت مطالبات و رفع مشکلات نقدینگی حوزه سلامت پرداخت شود، گفت: بخشی از این مبلغ به حساب سازمان بیمه سلامت واریز و توزیع آن در استان‌ها آغاز شده است. بخش دیگرش هم در روزهای آینده از سوی خزانه واریز خواهد شد.