۰ نفر

جهانگیری در جمع مدیران شرکت‌های مرتبط با کشتیرانی:

با درآمد‌های حاصل از صادرات غیرنفتی می‌توان کشور را اداره کرد

۱۵ دی ۱۳۹۷، ۲۳:۱۶
کد خبر: 327011
با درآمد‌های حاصل از صادرات غیرنفتی می‌توان کشور را اداره کرد

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه تا کنون توانسته‌ایم به میزان مورد نیاز نفت بفروشیم و به منابع مالی آن دست پیدا کنیم،‌گفت: میزان صادرات غیرنفتی کشور نیز به اندازه‌ای است که با درآمدهای حاصل از آن می‌توان کشور را اداره کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهور، جلسه دیدار مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مدیران شرکت‌های مرتبط با کشتیرانی عصر امروز (شنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

جهانگیری در این جلسه با بیان اینکه برنامه دشمنان ملت ایران شناسایی و تحریم گلوگاه‌های اصلی اقتصاد کشور است تا از این طریق زندگی و معیشت مردم را در فشار و تنگنا قرار دهند، گفت: در این راستا مهمترین هدفگذاری آمریکایی ها این است که جریان واردات کالا به کشور اعم از مواد اولیه تولید و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با مشکل مواجه شود.

معاون اول رییس جمهور افزود: در این شرایط و در دوره تحریم، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بخش های مهم اقتصاد کشور، بار سنگینی دوش دارد و در شرایطی که شرکت های کشتیرانی خارجی بدلیل تحریم، همکاری خود را با ایران قطع کرده اند، مسئولیت و بار مضاعفی بر دوش شرکت های داخلی قرار دارد تا روند واردات و صادرات کالا بدلیل محدودیت در بخش حمل و نقل متوقف نشود.

جهانگیری از تلاش و همت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سایر شرکت های مرتبط با حمل و نقل دریایی بخاطر کمک به پیشبرد برنامه های اقتصادی کشور و استمرار فعالیت با وجود فشارها و تحریم های آمریکا قدردانی کرد و اظهار داشت: با توجه به نقش مهم هزینه های حمل و نقل در تعیین قیمت کالا، انتظار دولت از شرکت های کشتیرانی این است که در مقطع فعلی و شرایط حساس کنونی، با همت مضاعف، هزینه های حمل و نقل را تا حد امکان کاهش دهند و اجازه ندهند جریان واردات و صادرات کشور با کندی مواجه شود.

وی همچنین با اشاره به تکمیل ناوگان دریایی و واردات انواع کشتی و شناور به کشور، این اقدام را کاری مهم و بزرگ توصیف و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با کمک همه بخش ها، قرارداد و ساز و کارهای لازم برای این موضوع ظرف مدت زمانی کوتاه به سرانجام رسید و تعدادی کشتی و شناور در اختیار کشور قرار گرفت. 

معاون اول رییس جمهور گفت: دولت اهتمام جدی دارد مهمترین مشکلات و موانع پیش روی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت های مرتبط نظیر تامین سوخت، مسائل مالیاتی، کمبود کانتینر و سایر موانع را برطرف و در صورت نیاز تلاش خواهد شد در دوره تحریم، مقررات و قوانینی که مانع فعالیت این شرکت ها هستند اصلاح شود تا کشیرانی جمهوری اسلامی و شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل دریایی بدون دغدغه بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

جهانگیری همچنین با اشاره به ظرفیت های گسترده کشور در بخش حمل و نقل دریایی، تصریح کرد: ایران می‌تواند خدمات فراوانی در بخش حمل و نقل دریایی و ترانزیت کالا به سایر کشورها ارائه و از این طریق کسب درآمد کند.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی افزود: آمریکا در تلاش است تا مهمترین منبع درآمدی کشور یعنی فروش نفت ایران را متوقف کند و به تصور خودشان می خواستند میزان فروش نفت ایران را به صفر برسانند که به فضل الهی موفق نشدند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه تا کنون توانسته ایم به میزان مورد نیاز نفت بفروشیم و به منابع مالی آن دست پیدا کنیم ضمن آنکه میزان صادرات غیرنفتی کشور نیز به اندازه ای است که با درآمدهای حاصل از آن می توان کشور را اداره کرد.

در این جلسه محمد سعیدی رییس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از مدیران کشتیرانی، مهمترین دغدغه ها و موانع پیش روی فعالیت خود را مطرح کردند و با اشاره به نقش پراهمیت کشتیرانی در اقتصاد کشور بویژه در شرایط تحریم، خواستار حمایت و نگاه ویژه دولت برای رفع تنگناها از این بخش مهم شدند.