۰ نفر

کسب درآمد چند میلیونی با کلیک کردن؟!

۱۱ دی ۱۳۹۷، ۹:۰۴
کد خبر: 325976
کسب درآمد چند میلیونی با کلیک کردن؟!

«فقط با دو ساعت کلیک‌کردن در روز صاحب شغل شوید»، ممکن است بارها با این آگهی تبلیغاتی در فضای مجازی مواجه شده باشید. آگهی‌هایی که به شما می‌گویند در خانه دراز بکشید و فقط با چند کلیک ماهانه یک‌ونیم تا ٢‌میلیون تومان درآمد داشته باشید!

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، این تبلیغات به سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی محدود نمی‌شود. کافی است سری به صفحه سلبریتی‌ها در اینستاگرام بزنید تا زیر هر پستی با کامنت‌هایی با این مضمون روبه‌رو شوید: «دوستان خوبم فقط چند دقیقه وقت بگذارید و این مطلب را بخوانید... مطمئن باشید چند دقیقه وقت گذاشتن برای ثروتمندشدن‌تان می‌ارزد! ...» در ادامه شما با این پیشنهاد مواجه می‌شوید که فقط لایک بزنید و لینک باز کنید، تا یک درآمد نجومی دست‌تان را بگیرد، اما آیا به همین سادگی می‌توانید درآمد به هم بزنید؟!

کلیک کنید پول به جیب بزنید

«روی این لینک کلیک کنید و در سود با ما شریک شوید.» کم‌نیستند از این دست تبلیغاتی که در فضای مجازی برای کسب درآمد وجود دارند. اگر کنجکاو شدید و پیگیری کردید، معمولا با چنین توضیحاتی روبه‌رو می‌شوید «کار با گوشی است بعد از ثبت‌نام، شما فقط تبلیغ خارجی نگاه می‌کنید و با هر ۱۱۰دلار تبلیغی که در طول ماه نگاه کنید، مبلغ ۶۰۰ هزارتومان دریافت می‌کنید.» آنها درواقع منظورشان این است که ارزش آگهی‌هایی که تماشا می‌کنید، باید به حدود ١١٠ دلار در ماه برسد، تا بتوانید ٦٠٠‌هزار تومان دریافت کنید. نکته اینجاست که معلوم نیست شرکت‌های تبلیغاتی به‌ازای هر بازدید آگهی چقدر پول گرفته‌اند، تا شفاف شود که ١١٠ دلار آگهی درواقع به چه معناست و شما باید در ماه چند آگهی را تماشا کنید؟

اما شرایط پرداخت دستمزد کلیک‌زنی چگونه است؟ اگر بخواهید توضیحات بیشتری در اختیارتان قرار دهند، می‌گویند: «شما بدون سرمایه و هزینه ثبت‌نام شروع به کار می‌کنید، ضمن این‌که روزانه یک الی دوساعت بیشتر وقت‌تان را در اینترنت صرف نمی‌کنید.» بعد از این، شرکت براساس اسم و فامیل واقعی شما کدمالی به شما اختصاص می‌دهد. البته  ١٠ روز زمان می‌برد  تا ۳۰روزکاری شما پرداخت شود، این یعنی حقوق شما با ١٠ روز تاخیر پرداخت می‌شود.

واقعا روزی چند ساعت تبلیغ ببینیم؟!

مهرنوش یکی از کاربرانی است که تجربه شغل کلیک‌زنی! را داشته است. او  توضیح می‌دهد: «روزانه چیزی حدود ٢٠ ویدیوی یک تا سه دقیقه‌ای تماشا می‌کردم، اما درنهایت پولی که بعد از یک ماه به حسابم واریز شد، تنها ١٠٠‌هزار تومان بود! با یک حساب سرانگشتی متوجه شدم که باید برای درآمد یک‌میلیون تومانی، ١٠ برابر این میزان ویدیو تماشا کنم. این یعنی اگر در روز یک ساعت وقت گذاشته و ویدیو تماشا کرده‌ام، باید روزی ١٠ ساعت ویدیوی تبلیغاتی ببینم تا یک‌میلیون تومان درآمد داشته باشم. اعصاب و حوصله‌اش هیچ! تصور کنید هزینه اینترنت روزی ١٠ ساعت ویدیو دیدن چقدر می‌شود؟! اصلا می‌صرفد؟!البته نباید تصور کنید که با باز کردن یک ویدیو و به سرعت بستن آن برایتان کلیک منظور می‌شود. شما ناچارید تمام آگهی را تماشا کنید، تا شرکت‌های تبلیغاتی کد امتیاز را به شما بدهند.» میلاد نوری، کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات  در این زمینه می‌گوید: «این دست از تبلیغات و کسب‌وکار آنلاین آن هم به واسطه فعالیت در گروه‌های تلگرامی و اینستاگرامی  روزبه‌روز درحال افزایش است.» او در ادامه توضیح می‌دهد: «البته باید در نظر داشت کسانی که به چنین کار‌هایی روی می‌آورند، معمولا دریافتی ندارند، اگر هم داشته باشند، قابل برداشت نیست، چراکه چنین کاری مقرون‌به‌صرفه نیست و برای برداشت وجه سقف‌هایی قرار داده شده است.»

تبلیغ به روش هرمی‌های آنلاین

اما جالب اینجاست که شرکت‌های تبلیغاتی به شما می‌گویند که با معرفی زیرمجموعه به صورت تصاعدی پولدار می‎شوید. توضیح ساده این ماجرا شکل آنلاین شرکت‌های هرمی است که درواقع شما نیاز به جمع‌کردن زیرمجموعه دارید. روش کار به این صورت است که شما به ازای کلیک بر روی هر تبلیغ مبلغی دریافت می‌کنید. در این میان شرکت‌های تبلیغاتی از صاحبان کسب‌وکار مبلغی را دریافت می‌کنند تا بازدید از تبلیغ‌شان را بالا ببرند. درواقع کد واسط بین تبلیغ‌دهندگان و شما کاربران است؛ به این صورت که از تبلیغ‌دهنده برای نمایش تبلیغش هزینه‌ای دریافت می‌کند و با کلیک بر روی تبلیغ هزینه به شما پرداخت می‌شود.

البته نکته قابل تأمل آن‌که برای این‌که بتوانیم از این طریق درآمدی عایدمان شود، نیاز به زیرمجموعه‌هایی داریم که خود باید دارای زیرمجموعه باشند؛ به عبارتی درآمد اصلی زمانی حاصل می‌شود که زیرمجموعه‌های کاربری تعداد کلیک‌های بیشتری داشته باشند؛ نه خود کاربر. صحبت‌های نوری هم بر این موضوع صحه گذاشت؛ چرا که او بر این باور است: «در این نوع فعالیت‌ها کاربران باید زیرمجموعه‌هایی  را به شرکت معرفی کنند تا از این طریق درآمدزایی برای‌شان به وجود بیاید.» بد نیست برای این موضوع مثالی بزنیم؛ به‌ عنوان مثال در تبلیغات این نوع کسب‌وکار آمده است که «شما اگر روزی ۱۰ تبلیغ را کلیک کنید، درآمد کمی خواهید داشت ولی اگر لینک مخصوص تبلیغی که به شما می‌دهند را به زیرمجموعه‌های‌تان ارایه کنید و آنها کلیک کنند، می‌توانید راه یک‌ماهه را در یک روز بپیمایید. زیرمجموعه‌های شما کسانی هستند که از طریق لینک مخصوص‌تان بر روی تبلیغات کلیک می‌کنند.»

چند مدل پیشنهادی برای درآمد اینترنتی

نوری در این زمینه معتقد است: «چنین فعالیت‌هایی درآمدهای آنچنانی برای فرد ندارد؛ به همین جهت  نه‌تنها نمی‌توان به‌عنوان یک شغل  به چنین  فعالیت‌هایی اکتفا کرد بلکه آن را باید به‌عنوان سرگرمی‌های وقت‌گیر در نظر گرفت.» البته میلاد نوری می‌گوید که این تبلیغات فیک هستند که نه سودی برای شرکت‌ها دارند و نه برای کلیک‌کنندگان. او می‌گوید که اگر کسانی به دنبال درآمد این مدلی هستند، بهتر است به شیوه‌های دیگری از کسب‌وکارهای این‌چنینی فکر کنند.

مدل‌هایی که او پیشنهاد می‌کند، فروشگاه‌هایی است که به واسطه کانال‌های تلگرامی و صفحات مجازی کالاهای خود را به فروش می‌رسانند و معمولا یک روز در هفته بازدید‌های عمومی دارند یا فروش زیورآلات که مورد استقبال قرار گرفته و روزبه‌روز بر تعداد آنها اضافه می‌شود اما آنهایی که توانسته‌اند جایگاهی را در میان کاربران پیدا کنند، بسیار اندک هستند. در برخی سایت‌های فروشگاه‌ساز می‌توانید حداقل ۵۰ محصول را به رایگان در فروشگاه شخصی خود داشته باشید و حتی می‌توانید همکاری در فروش داشته باشید و محصولات دیگران را در سایت قرار دهید و بفروشید؛ یعنی بدون داشتن محصول و فقط  با مشارکت در فروش می‌توانید کسب درآمد کنید. دیگر مثالی که می‌توانیم در این زمینه ارایه کنیم استفاده از برنامه‌هایی چون اینستاگرام است؛ چرا که در صورت زیادبودن مخاطب می‌تواند بستر مناسبی برای تبلیغات باشد و درنهایت پول‌ساز‌ترین کسب‌وکار اینترنتی برگزاری کارگاه‌های آموزشی و سمینارها به صورت مجازی و حضوری است که می‌تواند سود خیلی خوبی داشته باشد. این کارگاه‌های تخصصی در هر زمینه‌ای می‌تواند باشد؛ چرا که بسیاری به خاطر عدم حضور در چنین کارگاه‌هایی  به جلسات آنلاین روی می‌آورند؛ پشت کنکوری‌ها و خانم‌های خانه‌دار مهمترین قشر  در این عرصه هستند اما  با نگاهی ریزبینانه متوجه می‌شویم که تمامی  این کسب‌وکار‌ها  هم برای کاربر و هم برای صاحب سایت و یا شبکه‌های اجتماعی  بازده دارد در صورتی بازده فعالیت‌های تلگرامی از طریق تماشای تبلیغات هیچ بازدهی به دنبال ندارد و سود اصلی برای فردی است که تبلیغات را به عهده گرفته است. نوری در این زمینه می‌گوید:  «این نوع تبلیغات فیک و از سرویس‌های خارجی است که در ازای پرداخت پولی فردی تبلیغات آن را به عهده می‌گیرد؛ به ‌عنوان مثال ماهیانه ١١٠ دلار  درآمد فرد اصلی است؛ آن هم مشروط بر کلیک‌خور بودن آن تبلیغات.» این کارشناس ‌آی‌تی در خاتمه یادآور می‌شود که «درست است که زیرمجموعه‌شدن برای چنین تبلیغاتی ضرر و زیانی را متحمل کاربران نمی‌کند ولی وقت‌گیر است که آن هم مردم پس از مدتی استفاده از این کار دست می‌کشند.»