۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عجیب‌ترین مشاغل کاذب در ایران را بشناسید!

۹ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۱
کد خبر: 325480
عجیب‌ترین مشاغل کاذب در ایران را بشناسید!

از نگاه اقتصادی هر فعالیتی که پاداشی در پی داشته باشد و به قصد تولید و ارائه خدمات عرضه شود به عنوان شغل شناخته می‌شود تعدادی از آن‌ها سودی در پی نخواهد داشت و همچنین هزینه‌های بسیاری هم به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، در اینجا چند سوال مطرح است؛ بیکاری چیست؟ آیا مشاغل کاذب هم به عنوان کار تعریف می‌شود؟ سالیانه چه مقدار پول در این حوزه ردوبدل می‌شود؟ پیامد‌های اجتماعی و اقتصادی آن کدام است؟

طبق معیارهای یاد شده شغل اساسا فعالیتی را بر می‌گیرد که  درآمد، پاداش و مزد را در پی داشته باشد. اما گاهی بیکاری به حدی می‌رسد که آمار شغل‌هایی که سودی برای کشور ندارد اما برای صاحبان آن در آمدزایی را دنبال دارد، زیاد می‌شود. بعضی از آن‌ها اگرچه در عرف پذیرفته شده اما برخی دیگر در دیدگاه مردم چندان خوشایند به نظر نمی‌آید.

این دست از مشاغل گاهی خنده دار و گاهی خطرناک هم می‌شود، در برخی موارد هم شغل‌های کاذب در آمد خوبی برای فرد در پی دارد، به طوری که دیگر حاضر به ترک آن نیست! در این‌جا به تعدادی از مشاغل کاذب که کم هم نیست اشاره می‌کنیم؛

شرخری:

در این شغل که البته قدمت زیادی دارد، افراد چک‌های برگشت خورده خود را به دست شرخرها می‌سپارند و آن‌ها هم با ضرب و زور و کتک از بدهکاران سعی در نقد کردن وجوه و طلب افراد دارند.

دادزدن:

مغازه دارها اقدام به استخدام یک شخص می‌کنند که برای آن‌ها مشتری جلب کنند و اصطلاحا حنجره خود را پاره کند تا در نهایت 30هزار تومان در یک روز کاسب شود.

تراکت پخش کردن:

از آن دست مشاغل کاذبی که تاحدودی در عرف هم قابل پذیرش است، مغازه داران و فروشندگان اقدام به استخدام افرادی می‌کنند که ساعت‌ها در گرما و سرما یک محدوده مشخص را برای آن‌ها تبلیغ کند. در نهایت حدود 20 تا 30 هزار تومان هم به عنوان مزد کاسب خواهند شد.

پلاک محو کن:

از آن دست مشاغل خنده دار در کشور ما است که فرد با کاغذ و چسب در محدوده‌های طرح ترافیک می‌ایستد و به رانندگان کمک می‌کند پلاک خود را بپوشانند و به سلامت از دوربین‌های کنترل کننده راهنمایی و رانندگی عبور کنند.

چند میگیری گریه کنی:

شاید این عبارت در ابتدا شما را یاد یک فیلم کمدی می‌اندازد، اما جالب است بدانید آن فقط یک فیلم نیست و عین واقعیت می‌باشد، افرادی که پول می‌گیرند و در مراسم مرحوم اشک می‌ریزند.

دست فروشی:

از آن دست مشاغلی است که برای خود یک صنف جداگانه محسوب می‌شود! اجناس از ریز و درشت، گران‌ و ارزان و هرچه که فکرش را بکنید خواهید دید. کافی است یک روز خود را مترو سپری کنید آنگاه خواهید دید هر چیزی که نیاز دارید را نصف قیمت بازار خواهید یافت.

همراه بیمار:

شغلی که به تازگی در بیمارستان‌ها باب شده و افرادی که همراهی با خود ندارند با پرداخت پول صاحب همراه خواهند شد.

شاهد دادگاه:

بر اساس قانون قضایی کشور، برای حکم صادر کردن در بسیاری از پرونده‌ها، داشتن دو شاهد بالغ الزامی است و اگر به این شاهدها دسترسی نداشته باشید، ممکن است حکم دادگاه به نفع شما نباشد و همین باعث می‌شود که برخی برای زودتر راه افتادن کارشان شاهد کرایه کنند!

 رنگ کار مرکبات:

کار این افراد سرخ آب سفیدآب کردن میوه‌ها و به خصوص مرکبات است که تا آن‌هایی که رنگ و لعابی ندارند را به کمک مواد شیمیایی، در چشم مشتری رسیده و آبدار جلوه دهند!

مجلس گرم کن عروس:

 پول می‌گیرند تا به مراسم شور بدهند و مهمانان را شاد کنند. هرچی شادتر پول بیشتر!

کار راه بنداز:

این‌ها همه فن حریف‌اند؛ ثبت نام دانشگاه، خرید کتاب، حضور در مراکز خرید و ... کار را زمین نمی‌گذارند و در ازای آن پول زیادی هم دریافت خواهند کرد.

دعا نویس:

دعا برای یافتن همسر مناسب، دعا جهت رفع گرفتاری، دعا برای ... . دعانویسی یا سرکتاب باز کردن از شغل‌هایی است که آدم‌های خوش‌باور فرصت شغلی آن را برای این افراد فراهم می‌کنند. اشخاصی که در بساطشان از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود و برای هر دردی، یک دعای ویژه در اختیار دارند و هر چه مشکلتان بزرگ‌تر و وقتتان کمتر باشد، خرجتان بیشترخواهد شد! اینکه چطور می‌شود برای مشکلی وردی وجود داشت باشد سوالی است که هرچه فکر کردیم جوابی برای آن نیافتیم؟

این‌ها تعدادی از مشاغل کاذب رایج در کشور بود که پول‌های بسیاری هم برای آن‌ها پرداخت می‌شود. این رقم آنقدر زیاد است که قابل محاسبه نیست.

اما چرا و چطور است که روز به روز بر تعداد آن‌ها اضافه می‌شود؟ همانطور که اشاره کردیم علاوه بر بیکاری به عنوان مادر مشکلات باید به این نکته هم توجه نمود، نبود نظارت کافی در حوزه مشاغل و کسب‌وکار عامل مهم دیگر است.