۰ نفر

یک مقام مسئول خبر داد؛

عدم ورود صداوسیما و دیوان محاسبات به سامانه ثبت‌حقوق

۳ دی ۱۳۹۷، ۱۹:۵۹
کد خبر: 324266
عدم ورود صداوسیما و دیوان محاسبات به سامانه ثبت‌حقوق

رییس امور مدیریت مشاغل و نظام‌های پرداخت سازمان اداری و استخدامی تاکید کرد: صداوسیما و دیوان محاسبات از حمله دستگاه‌هایی هستند که هنوز وارد سامانه شفاف‌سازی حقوق و مزایای مدیران نشده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، همت علی شاه‌‌‌نظری با بیان اینکه درخصوص سامانه حقوق و مزایای پیش‌‌‌بینی شده در ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، سازمان اداری و استخدامی کشور در سال ۱۳۹۶ سامانه شفاف‌‌‌‌سازی حقوق و مزایای مدیران را طراحی و مستقر کرده است، گفت: دولت در ابتدای سال جاری طی بخشنامه‌‌‌‌های متعددی به کلیه دستگاه‌‌‌های مشمول ابلاغ کرده است که نسبت به بارگزاری اطلاعات مورد نیاز اقدام کنند. متعاقب آن هیات وزیران در ۲۸ مهر ماه امسال همه دستگاه‌‌‌های مشمول را موکلف کرده که نسبت به ورود اطلاعات مورد نیاز در این سامانه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: آنچه مهم است اینکه ما در سازمان اداری و استخدامی کشور وظیفه قانونی که برعهده دولت گذاشته شده بود مبنی بر ایجاد و طراحی این سامانه و دستورالعمل نحوه ورود اطلاعات را آماده و به همه دستگاه‌‌‌های مشمول اعم از قوای سه‌‌گانه و سایر نهادها اعلام کردیم و اکنون منتظر اطلاعاتی هستیم که دستگاه‌‌‌های مشمول باید وارد کنند.  

رییس امور مدیریت مشاغل و نظام‌‌‌های پرداخت سازمان اداری و استخدامی کشور ادامه داد: براساس رصدی که سازمان انجام می‌‌‌دهد، دستگاه‌‌‌های اجرایی که در بدنه قوه مجریه هستند چیزی در حدود نزدیک به ۵۰ درصد ورود اطلاعات کردند، مجلس شورای اسلامی هم اطلاعات خود نمایندگان را در این سامانه وارد کرده است، ولی بعضی از دستگاه‌‌‌های اجرایی مشمول تا این لحظه اصلا وارد سامانه هم نشده‌‌‌‌اند. به عنوان مثال صداوسیما تا این لحظه وارد سامانه شفاف‌‌‌‌سازی حقوق و مزایای مدیران نشده است.

شاه‌نظری اضافه کرد: بیشترین آماری که در حال حاضر اخذ کردیم از سوی دستگاه‌‌های مشمول در بدنه قوه مجریه بارگزاری شده است. بر اساس مصوبه هیات وزیران همه دستگاه‌‌‌‌ها موظف هستند این اطلاعات را بارگزاری کنند و آنچه به اطلاع عموم مردم خواهد رسید براساس مصوبه هیات وزیران و با تایید هیات وزیران صورت می‌‌گیرد؛ ولی در این مرحله آنچه لازم است اینکه همه دستگاه‌‌ها باید شفاف‌‌‌سازی کنند و از قانون فرار نکنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه زمان زیادی هم گذشته و خیلی از دستگاه‌‌های مشمول به این سامانه ورود پیدا نکردند، اظهار داشت: سازمان اداری و استخدامی کشور تمام تلاشش این است که این اطلاعات وارد شود. رسانه‌‌‌ها و از جمله رسانه‌‌های ملی هم باید دستگاه‌‌‌‌های مشمول را برای ثبت اطلاعات در این سامانه ترغیب کنند. از خود رسانه ملی هم این انتظار را داریم که این کار بکند.

این مقام مسئول ادامه داد: بنده مصاحبه‌‌‌‌‌هایشان را هم نگاه کردم دیدم که مثلا اعلام کردند دولت این کار را انجام نداده است ولی به صراحت اعلام می‌‌‌کنم که دولت سامانه را اجرا، دستورالعمل‌‌های ورود اطلاعات را در چند مرحله اعلام کرده و دولت هم مصوبه‌‌‌ای ابلاغ کرده که دستگاه‌‌های مشمول ماده ۲۹ الزام دارند براساس دستورالعملی که سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرده این اطلاعات را در این سامانه وارد کنند ولی خیلی از دستگاه‌‌‌ها این کار را نکرده‌‌‌اند.

 

شاه‌نظری افزود: در بدنه دولت بیشترین آمار را داریم که وارد این سامانه شده و در قوای دیگر، در قوه مقننه خود مجلس وارد شده و سازمان‌‌‌های تابعه‌‌‌اش این کار را هنوز نکردند. در قوه قضاییه هم وارد سامانه شده‌‌اند ولی تکمیل نیست بعضی از دادگستری‌‌های استان‌‌‌ها در واقع وارد شدند، اطلاعات بارگزاری کردند و ظاهرا در حال انجام اقدامات لازم برای ورود اطلاعات هستند. آنچه که دولت موکلف بوده انجام داده و الان دستگاه‌‌‌های مشمول باید این اطلاعات را ثبت کنند.

وی اضافه کرد: قطعا ما کم‌‌کاری را به اطلاع دستگاه‌‌‌های نظارتی خواهیم رساند و توقع ما این است که این زحمتی که دولت برای ایجاد این سامانه کشیده شده و هدفی که دولت برای شفافیت در نظام پرداخت در کل کشور دنبال می‌‌‌کند. با ورود این اطلاعات به سرانجام برسد. با تکمیل اطلاعات این سامانه این شفافیت معنی واقعی خود را پیدا می‌‌کند. بعد از اینکه این اطلاعات وارد سامانه شد از طریق هیات وزیران دسترسی به عموم مردم هم از آن طریق داده خواهد شد ولی الان هم دستگاه‌‌هایی نظارتی می‌‌توانند این اطلاعات را که وارد سیستم شده اخذ کنند.

شاه‌نظری ادامه داد: هرچه شفاف‌‌تر و روشن‌‌تر در زمینه حقوق و مزایا اطلاعات در اختیار دستگاه‌‌‌های نظارتی و مردم قرار بگیرد ما در سازمان اداری و استخدامی کشور از این امر حمایت می‌‌‌کنیم و از همه دستگاه‌‌ها هم تقاضا می‌‌‌کنیم در این سامانه آنچه را که قانونگذار الزام کرده انجام دهند و اطلاعات را وارد کنند. 

وی افزود: عدم ورود به سامانه به معنی این است که شاید یک چیزهایی وجود دارد که نمی‌‌‌‌خواهند وارد سامانه کنند. این یک مقدار اذهان عمومی را دچار ابهام می‌‌‌‌کند. ما شدیدا مخالف هستیم و توصیه ما این است همه دستگاه‌‌های اجرایی از جمله صداوسیما، دیوان محاسبات کشور و دستگاه‌‌‌های نظارتی دیگر به این سامانه ورود پیدا کنند و اطلاعات مورد نیاز را در این سامانه بارگزاری کنند.

رییس امور مدیریت مشاغل و نظام‌‌‌های پرداخت سازمان اداری و استخدامی کشور اضافه کرد: از نظر سازمان اداری و استخدامی کشور این سامانه کامل است اینکه در جاهایی اعلام کنند که دولت به وظیفه‌‌‌اش عمل نکرده کار درستی نیست. هر گونه ایراداتی که ممکن است دوستان دستگاهای مشمول داشته باشند، اعلام آمادگی می‌‌کنیم که ابهام را برطرف کنیم؛ گروهی را مامور این کار کرده‌‌ایم که همکاری دارند با دستگاه‌‌‌های اجرایی در مورد نحوه ورود اطلاعات و نحوه بارگزاری و نحوه قرار دادن پرداختی‌‌ها. ابهاماتی که دستگاه‌‌ها دارند در جلسات متعدد این ابهامات را برطرف کردیم باز هم هر گونه ابهامی درخصوص نحوه بارگزاری یا ورود به اطلاعات همه دستگاه‌‌های مشمول اگر داشته باشند ما با تمام قوا برای ایجاد شفافیت اعلام آمادگی می‌کنیم.