۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با اقتصادآنلاین:

نرخ فعلی دلار تعادلی است/ کنترل بازار ارز درگرو تصویبCFT

۱ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۰۸
کد خبر: 323617
نرخ فعلی دلار تعادلی است/ کنترل بازار ارز درگرو تصویبCFT

یک کارشناس اقتصادی فاصله نرخ فعلی ارز را با نرخ تعادلی آن بسیار اندک توصیف کرد و افزود: کاهش بیشتر نرخ ارز در گرو حل مشکل کمبود اسکناس و تصویب لوایح چهارگانه برای تسهیل نقل و انتقالات ارز است.

اقتصادآنلاین - صبانوبری؛ حمید پاداش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص دلایل کاهش اخیر نرخ ارز گفت: بانک مرکزی و مجموعه مقام‌های پولی کشور به این نتیجه رسیدند که باید مداخله موثری در بازار ارز داشته باشند و همین دخالت منجر به مدیریت این بازار و در نتیجه کاهش چشمگیر نرخ ارز شد، علاوه برآن بی اعتمادی نسبت به اثر واقعی تحریم‌ها پس از خروج آمریکا از برجام تحولات مثبتی را نسبت به آینده اقتصاد ایران رقم زد.

 وی مشکل اصلی اقتصاد کشور را کمبود فیزیکی ارز عنوان کرد و افزود: باید تدابیر اصلی برای حل این مشکل اتخاذ شود که بخشی از گره گشایی با توافق اخیر در اوپک صورت گرفت که می‌تواند نوسانات بازار ارز را از طریق ایجاد ثبات در منابع ارزی دولت کنترل کند.

پاداش ادامه داد: سوال مهم این است که ما در آینده می‌توانیم منابع ارزی خود را هم از مشکلات مربوط به انتقال و هم اثر بلند مدت تحریم‌ها مصون بداریم یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت تا زمانی که مشکل اصلی بازار، یعنی کمبود اسکناس و محدودیت‌های مربوط به انتقال چه از طریق تحریم‌ها و چه از طریق تصویب لوایح مربوط به پولشویی حل نشود، نمیتوان انتظار کاهش نرخ ارز را داشت.

این کارشناس تصویب یا عدم تصویب لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی را تنها ابزار در دست دولت برای کنترل نرخ ارز عنوان کرد و افزود: این مسئله آینده اقتصاد ایران را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی اقدامات اخیر بانک مرکزی برای کنترل بازار را مفید اما بسیار دیر دانست و ادامه داد: آیا باید منتظر می‌ماندیم تا 13آبان برسد تا این سیاست‌ها اجرا شود؟ باید اجازه داده می‌شد تا نرخ ارز به 20هزار تومان برسد؟ این‌ها نقد بسیار جدی و چالشی است که به دولت وارد است و باید به آن پاسخ داده شود و به همین دلیل است که بسیاری از کنشگران بازار ارز انتظار افزایش دوباره نرخ ارز را دارند که این امری بسیار مخرب برای آینده بازار است.

این کارشناس اقتصادی در خصوص چندنرخی بودن دلار در لایحه بودجه 98 گفت: درست است که بازارهای چندگانه باعث بی‌نظمی بازار و بروز دلالی و واسطه‌گری در آن خواهد شد اما مشکل کشور در حال حاضر این است که امکان دسترسی به یک نرخ واحد وجود ندارد.

پاداش خاطرنشان کرد: بانک مرکزی فعلا مجبور است همین سیاست‌ها را پیش بگیرد تا شرایط مناسب برای تک نرخی کردن آن مهیا شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ ارز در محدوده تعادلی قرار دارد، گفت: نرخ تعادلی ارز نه4200تومان است و نه 20هزار تومان، اما یکی از دستاوردهای دولت این است که نرخ واقعی ارز را به نرخ تعادلی آن نزدیک کرده‌است.