۰ نفر

نرخ بیکاری دانش آموختگان افزون بر ۴۰درصد

کدام مسئول در جنوب شهر زندگی می کند؟/ بازنشستگان فرصت‌های شغلی را از جوانان سلب می‌کنند

۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۱
کد خبر: 317779
کدام مسئول در جنوب شهر زندگی می کند؟/ بازنشستگان فرصت‌های شغلی را از جوانان سلب می‌کنند

یک نماینده مجلس شورای اسلامی درباره نرخ بیکاری در دانش‌آموختگان دانشگاهی گفت: نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی افزون بر ۴۰ درصد است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، ناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان قرائت گزارش کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درباره آسیب‌شناسی وضعیت شاغلان و بیکاران با رویکرد حمایتی گفت: متأسفانه در ۴ دهه گذشته ایران، سالانه ۲ درصد و در برابر نرخ جمعیت کشور به طور متوسط ۳ درصد در کشور سرمایه‌گذاری شده است لذا باید در زمینه سرمایه‌گذاری اهتمام بیشتری ورزید چرا که این درصد بسیار پایین و ناچیز است.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی افزون بر ۴۰ درصد است لذا باید با توجه به میزان تحصیلکردگان و رشته‌های تحصیلی آنان در کشور سرمایه‌گذاری صورت گیرد اما تاکنون این اتفاق نیفتاده و جوانان را بدون توجه به شغل و آینده‌ای که قرار است در پیش داشته باشند در دانشگاه‌ها پذیرش کرده‌اند.

نماینده مردم فلاورجان با اشاره به این که تغییر در نظام آموزشی یکی از این راهکارها به شمار می‌آید چرا که تعلیم نیروی انسانی متناسب با بازار کار در این رابطه بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: کنترل مهاجرت از کشورهای همسایه و جایگزینی نیروی کار داخلی به جای نیروی کار خارجی موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد لذا باید طرح بازگشت اتباع خارجی ادامه پیدا کند.همچنین صنعت گردشگری می‌تواند در ایران با ایجاد اشتغال بسیار درآمدزا باشد چرا که جاذبه‌های گردشگری هر استان بسیار متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از قاچاق را باید به لیست راهکارهای برون‌رفت از بیکاری افزود این در حالی است که حمایت از کارآفرینان و کارآفرینی می‌تواند بسیار کارگشا باشد. رفع موانع سر راه بنگاه‌های کوچک مسئله‌ دیگری است که باید به آن توجه داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بسیاری از بازنشستگان به دلیل کافی نبودن حقوقشان پس از بازنشستگی دوباره وارد بازار کار می‌شوند، این مسئله سبب گرفتن فرصت‌های شغلی از جوانان شده است و تناسب اشتغال را بر هم می‌زند لذا باید درصدد تسهیل شرایط معیشتی بازنشستگان برآمد تا آنها مجبور به فعالیت در دوران بازنشستگی و گرفتن فرصت‌های شغلی جوانان نباشند.

حواس مردم دیگر پرت نمی‌شود/ ۱۰ بار هم بانوان به ورزشگاه بروند، در نهایت باید برای معیشت فکری کرد

علیرضا سلیمی گفت: مسئولان باید سطح زندگی خود را هم تراز مردم کنند، زمان جنگ اینگونه بود یعنی بین مسئولان و مردم تفاوت نبود. برخی از مسئولان کجا زندگی می‌کنند؟ کدام یک از وزرا جنوب شهر هستند؟ از این گذشته سطح زیربنای ساختمان و خانه‌هایشان چندمتری است؟ ایام جنگ و اوایل انقلاب اینطور نبود. اولین پارامتر امید این است که مسئولان سطح زندگی خود را هم تراز مردم کنند و دوم اینکه با مردم صادقانه حرف بزنند و کلاه را از سر مردم بر ندارند.

اهم اظهارات نماینده اصولگرای مجلس به شرح زیر است:

*مجلس قانون بازنشستگان را برای جوانان تصویب کرد، می‌بینیم که داد خیلی‌ها درآمده است این یعنی ما با جوانان صادقانه بحث نکردیم اگر صاداقانه بحث می‌کردیم پس چرا بازنشستگان باید حتما با قانون بیرون بروند و چرا راه را برای جوانان باز نکنیم؟

* برخی با مردم صادقانه حرف نمی‌زنند، مسائل اصلی مردم باید رسیدگی شود. ورود زنان به وزرشگاه جزو مسائل اصلی نیست امروز مساله اصلی شغل و معیشت است. حال اگر ۱۰بار هم بانوان به ورزشگاه تشریف بردند اما درنهایت باید اول برای معیشت فکر کرد.

* باید در مقابل دشمن محکم ایستاد. وقتی دیپلمات ما را در دانمارک می‌گیرند چرا وزارت خارجه اقدام متقابل انجام نمی‌دهد و کوتاهی می‌کند؟ آیا این نوع برخورد با حکمت و مصلحت همخوانی دارد؟ چرا جرات نمی‌کنند در برجام به شورای امنیت شکایت کنند؟ مگر نمی‌گویند پشتوانه برجام شورای امنیت است چرا شکایت نمی‌کنند؟ چون بر اساس ماده ۳۷ اگر شکایت کنند به ضرر ما تمام می‌شود. رکب خوردند و اشتباه کردند. این‌ها دلسوز و انقلابی هستند و ما قبولشان داریم ولی برجام بعضی ضعف‌هایی را دارد. این ضعف‌ها را باید بگویند یعنی قراردادی نبوده که بی نقص باشد.

* چرا تضمین کتبی از اوباما نگرفتند. مگر مقام معظم رهبری نگفتند که تضمین کتبی بگیرید. می‌گویند برجام تصمیم نظام است. ما هم قبول داریم ولی تصمیم با شرط است یکی از شروط این بود که تحریم‌ها برنگردد. دولت فعلی مساوی با سیاست خارجی است یعنی دولت فعلی کار دیگری نداشته است و در این دولت سیاست خارجی هم یعنی دولت یعنی هویت دولت.

* ما برای چهل سالگی انقلاب باید به آرمان‌ها و شعارهای اول انقلاب رجعت کنیم. باید کار و تلاش کنیم و قطعا جشن چهل سالگی انقلاب را خواهیم گرفت. امریکایی‌ها به جایی نمی‌رسند، امریکایی‌ها با هویت و ماهیت ما مخالف هستند. آقای ترامپ امروز به همه ایرانی‌ها توهین می‌کند و می‌گوید همه ایرانی‌ها تروریست هستند و همه ایران سیلی محکمی به صورت اقای ترامپ خواهد زد.