۰ نفر

سخنگوی سازمان تعزیرات :

لوازم خانگی با ۲هزار پرونده در تعزیرات/ دلیل گرانی لوازم خانگی حذف قاچاق است

۶ آذر ۱۳۹۷، ۸:۵۴
کد خبر: 317733
لوازم خانگی با ۲هزار پرونده در تعزیرات/ دلیل گرانی لوازم خانگی حذف قاچاق است

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: از ابتدای سال تا کنون از سه هزار و ۲۵۳ پرونده مربوط به کالاها و خدمات دو هزار و ۱۶۳ پرونده مربوط به بخش لوازم خانگی است .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما؛ ​ یاسر رایگانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما ، با بیان اینکه شرایط موجود در بازار لوازم خانگی مطلوب نیست افزود: بخش لوازم خانگی در هشت ماهه نخست امسال به پرداخت جریمه نقدی ۷۴ میلیارد ریالی محکوم شده که درصد ناچیزی از تخلفات در بازار لوازم خانگی است .

وی گفت : بسیاری از تخلفات بخش لوازم خانگی به سازمان تعزیرات فرستاده نشده است .

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی افزود : دریک نوع کالا اختلاف های قیمتی چهار تا پنج میلیون تومانی در مناطق مختلف وجود دارد و چند پرداختی در بخش لوازم خانگی انجام می شود که یک مبلغ بر اساس تعرفه های مشخص شده و مبلغی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت کالا به صورت غیر قانونی از مشتریان گرفته می شود .

رایگانی با بیان اینکه اگر هموطنان شکایتی دارند باید به اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مراجعه کنند، گفت : بخش زیادی از تخلفات در واحدهای تولیدی لوازم خانگی انجام می شود .

وی افزود: در حالی که فهرست قیمت های تولیدکنندگان لوازم خانگی در سامانه ۱۲۴ به روز و کامل نیست اما سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده تخلفی از تولید کنندگان به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال نکرده است .

محمدرضا کلامی مدیر کل امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این برنامه گفت:​ سال گذشته افزون بر تولید داخل واردات لوازم خانگی به طور رسم و غیر رسمی وجود داشت اما از ابتدای امسال و با افزایش قیمت ارز قاچاق این کالاها به طور کامل متوقف شد و ورود بخشی از لوازم خانگی به بازار کاهش یافت و بر این اساس به دلیل افزایش تقاضا در بازار قیمت محصولات تولید کنندگان داخلی افزایش یافت.

وی افزود : اکنون بازار در اختیار تولید کنندگان داخلی و تولیدکنندگان خارجی که در داخل تولید می کنند است .

مدیر کل امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت : از ۱۶ مرداد تاکنون ارز واردات قطعات لوازم خانگی بر اساس سامانه نیما تامین می شود و به تولید کنندگان اجازه داده ایم بر اساس قیمت تمام شده کالاهای خود را ارائه دهند .

کلامی افزود : هر تولید کننده ای که در سامانه ۱۲۴ فهرست قیمت خود را اعلام نکرده است سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده برای آن واحد تولیدی پرونده تشکیل داده است .

وی گفت : رکود بازار لوازم خانگی به دلیل حذف واسطه گری است .

مدیر کل امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در شرایط تحریم ظرفیت باز کردن ال سی برای تولید کنندگان را از دست داده ایم اما تصمیم گرفته ایم ارز تولیدکنندگان لوازم خانگی در اولویت باشد .

محمدرضا غزنوی سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز در این برنامه گفت: اکنون با توجه به کاهش قدرت خرید مردم بازار لوازم خانگی در رکود است اما قیمت این لوازم نیز مناسب نیست .

وی افزود : کاهش توزیع از طرف تولیدکنندگان به دلیل کاهش ۴۰ درصدی تولید در مقایسه با سال گذشته است .

غزنوی گفت :​ به عنوان نمونه لباسشویی ۳۹/۵ درصد در مقایسه با شش ماهه نخست سال گذشته کمتر تولید شده است .

سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: از خرداد تا کنون هیچ ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به تولیدکنندگان لوازم خانگی اختصاص نیافته است.

وی گفت: تخلفات ثبت شده در سازمان تعزیرات حکومتی هیچ کدام به مربوط به تولیدکنندگان لوازم خانگی نیست.

غزنوی افزود: فهرست محصولات تولید کنندگان لوازم خانگی در سامانه ۱۲۴ ثبت شده است مگر اینکه تولیدکننده با این سازمان به توافق نرسیده باشد .

سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت : مشکل تولید کنندگان لوازم خانگی افزایش نیافتن قیمت کالاها بر اساس مولفه های تولید بود و این مسئله تولید در این بخش را نابود و در بازار التهاب ایجاد کرد .

وی افزود : البته از ۱۶ مرداد اجازه آزاد سازی قیمت ها را به تولید کنندگان لوازم خانگی دادند .

غزنوی با بیان اینکه اکنون شرایط برای تولید کنندگان سخت تر از گذشته است، گفت : ۶۹ درصد از ظرفیت یخچال سازی و ۷۷ درصد از ظرفیت تولید تلویزیون در کشور بدون استفاده مانده است .

سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود:​ برای تولید کنندگان و ورود قطعات لوازم خانگی گشایش اعتبار نمی شود و هیچ فکری برای ارز تولید کنندگان نشده است.

محمد طحانپور رئیس اتحادیه فرشندگان لوزام در این برنامه نیز گفت:​ قیمت لوازم خانگی تولید داخل انقدر بالاست که حاشیه سود ها به دلیل پایین امده است.

وی گفت : از ابتدای اردیبهشت تاکنون کالاهای خارجی ۱۵۰ درصد و کالاهای داخلی بین ۸۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان لوازم خانگی افزود : کالایی مانند آبگرمکن دیواری که مصرف ارز ندارد صد درصد گران شده و این گران فروشی دولتی است.

طحانپور گفت :​ تولید کنندگان لوازم خانگی در اسفند سال گذشته کالا را چهار تا ۱۰ ماهه و با تخفیف پنج تا ۱۵ درصد به توزیع کننده می دادند اما اکنون شرایط متفاوت شده است .

وی افزود : هر کس به ما در زمینه دریافت مبلغی بیش از قیمت مصرف کننده لوازم خانگی از طرف فروشندگان شکایت کرده است به آن رسیدگی و با متخلفان برخورد قاطع شده است .

رئیس اتحادیه تولید کنندگان لوازم خانگی گفت: یک گروه چهار نفره دو برند آلمانی و ترکیه ای در زمینه لوازم خانگی را وارد کشور می کنند و دو میلیون تومان زیر قیمت ما در بازار عرضه می کنند که نمی توانیم با آنها برخورد کنیم .

طحانپور افزود: برای بازرسی از هزار و ۶۰۰ واحد صنفی لوازم خانگی بازرسی کافی نداریم .

وی گفت : اختلاف قیمت ها در لوازم خانگی مربوط به کالاهای وارداتی است .

رئیس اتحادیه تولید کنندگان لوازم خانگی افزود:​ قیمت لوازم خانگی وارداتی رها و این کالاها با زار را به هم ریخته است در حالی که سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده باید قیمت این کالاها را تعیین کنند .

طحانپور گفت : قیمت لوازم خانگی برای تولید کنندگان داخلی آزاد شده است اما رقیبی برای آنها در بازار وجود ندارد .