۰ نفر

توجه به اقتصاد دریا محور و توسعه دریایی؛

اسلامی: سال‌های گذشته در حوزه دریایی توسعه خوبی نداشتیم/ ایران در مقابل تحریم‌ها منفعل نخواهد ماند

۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۶
کد خبر: 317531
اسلامی: سال‌های گذشته در حوزه دریایی توسعه خوبی نداشتیم/ ایران در مقابل تحریم‌ها منفعل نخواهد ماند

وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود برخورداری از ظرفیت‌های مناسب دریا در شمال و جنوب کشور، اما سال های گذشته توسعه خوبی را در این حوزه شاهد نبودیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «محمد اسلامی» امروز (دوشنبه) در مراسم افتتاحیه سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی (ICOPMAS 2018) افزود: جمهوری اسلامی ایران با دسترسی به دریاهای آزاد و با قرار گرفتن در یک منطقه استراتژیک در جهان باید به اقتصاد دریا محور و توسعه دریایی توجه خاص داشته باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: با وجود برخورداری از این ظرفیت ها، در حوزه دریا رشد خوبی نداشتیم، اما امروز به یک باور رسیدیم و آن اینکه توسعه دریایی را یکی از اولویت های جدی خود می‌دانیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با یادآوری تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران، گفت: بدانند عمر تاریخ این کشور(آمریکا) حتی از عمر جوان ترین بناهای تاریخی ما کمتر است. پیش از میلاد مسیح ایرانیان کانال سوئز را ایجاد کردند و بر این اساس با یک کشور قدرتمند تاریخی مواجهند.»

وی تاکید کرد: ایران در مقابل چنین تحریم‌ها و حرکاتی به هیچ عنوان منفعل نخواهد ماند.

اسلامی ادامه داد: در بحث توسعه دریایی باید برای ایجاد ظرفیت باهدف قابلیت سازی دریانوردی از همه ظرفیت های دریانوردی از جمله صنایع کشتی سازی، خدمات در دریا، ایجاد شرکت های حمل و نقل ترکیبی و موضوع ترانزیت توجه داشته و ظرفیت سازی کنیم.

وی یادآور شد: امروز کریدور شمال - جنوب و بحث اتصال اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه مورد مطالبه کشورهای همسایه به ویژه هند است و به یک تعهد چندجانبه تبدیل شده که باید سهم و نقش خود را در آن ایفا کنیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: ایجاد پارک های لجستیک، توسعه خطوط ریلی و کریدورهایی که ایران را به کشورهای همجوار متصل کند می تواند توسعه اقتصادی کشور را در حوزه حمل و نقل رقم بزند.

وی اظهار داشت: در این زمینه، توسعه نیروی انسانی و ارتقای مهارت ها و آموزش های آنان می‌تواند زمینه لازم را برای این توسعه فراهم کند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در شرایط تحریم باید حرکت قاطع تر و پر سرعت تری با استفاده از همه داشته‌های خود و پیش بینی از آینده داشته باشیم تا بتوانیم سهم حداکثری در بازارهای منطقه را محقق کنیم.

 در این همایش سه روزه که با حضور کارشناسان و متخصصان از 40 کشور برگزار می شود 80 مقاله به صورت شفاهی و 71 مقاله به صورت پوستر ارائه می شود.

جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن پنج هزار و 800 کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور، از ظرفیت بسیار خوبی در این بخش برخوردار است.