۰ نفر

سردار حاجی‌زاده: سپاه "پهپاد MQ-۹" از آمریکا غنیمت گرفته است

غنیمت گرفته شدن تمام پهپادهای آمریکایی در ایران

۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۵
کد خبر: 316820
غنیمت گرفته شدن تمام پهپادهای آمریکایی در ایران

فرمانده نیروی هوافضای سپاه از غنیمت گرفته شدن پهپاد MQ-۹ آمریکایی خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه با حضور در برنامه ثریا شبکه اول سیما طی سخنانی اظهار داشت: ما یک‌مسیر 34 ساله تا به امروز طی کردیم و در حوزه موشکی از گذشته کارهای زیادی انجام دادیم. تا 10 سال ‌پیش به انواع موشک‌ها رسیده بودیم اما به دقت لازم نرسیده بودیم. بعد از اینکه مسئولیت نیرو به بنده رسید، خدمت آقا رسیدیم؛ ایشان فرمودند اولویت من دقت موشک است و ما امروز  دقت موشک ها را مدیون تدبیر رهبر انقلاب هستیم.

وی‌افزود: اما ما زیر ساخت لازم را در کشور نداشتیم ولی یاد گرفته بودیم که از  رهبر انقلاب تبعیت کنیم لذا کار کردیم و شد. در اولین جلسه ای که دقت موشک‌ها را به 30 متر رسانده بودیم، خدمت ایشان رسیدیم؛ گفتند کار خیلی بزرگی کردید پس می توانید به دقت بالاتر هم برسید. نقاطی که در عملیات‌های موشکی ما مورد هدف قرار گرفت، هداف بزرگی‌نبود و‌ در اصل اهدافِ هواپیما بودند اما برخی از آنها را از فاصله 580 کیلومتری زدیم. آقا فرموده بودند که موشک‌ها نباید به غیر نظامیان بخورد. خوب این یک‌ محدودیت برای ما بود. موشک‌های ما به دلیل همین محدودیت  به سیستم خودکشی مجهز شدند تا در صورت نقص فنی و انحراف از مسیر خود کشی‌کنند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: در 3 عملیات اخیر موشکی، دو فروند از موشک های ما به دلیل نقص فنی و اختلاف در برد و سمت، خودکشی کردند و علت اینکه برای یک هدف چند موشک در نظر می‌گیریم همین موضوع است.

سردار حاجی‌زاده تصریح کرد: شهید طهرانی مقدم یک فرمانده نابغه و بنیانگذار توپخانه و‌ موشکی سپاه بود و بعد از جنگ هم این کار را ادامه داد. اما امروز تعداد زیادی از متخصصان و دانمشندان موشکی سربازان گمنامی هستند که درحال کار هستند. کارهای شهید مقدم برای خدا بود و این به کار برکت می داد. در حوزه موشکی در ابتدا زیر ساخت فراهم‌ نبود و‌ کسی برای شهید مقدم فرش قرمز پهن نکرده بود ولی ایشان به دلیل اعتقاد به امام و رهبر انقلاب کار  را با جدیت ادامه داد. وی قدرت بسیج کنندگی بسیار بالایی داشت و توانست کار نشدنی را شدنی کند و اعتقاد داشت ما نباید اجازه دهیم دوران تلخ صدر اسلام تکرار شود و باید مشت حضرت آقا را پر کنیم و با این اعتقاد کار  را دنبال کرد.

وی‌ اظهار داشت: امروز وقتی به مسائل موشکی نگاه می کنید شاهد طراوت و شادابی هستید و‌ نیروهای امروز بهتر از قبل کار را دنبال می‌کنند.

سردار حاجی زاده با بیان اینکه فناوری موشکی در اوج‌ فناوری نظامی است، تاکید کرد: هر صنعتی در  هر  بخشی، ذیل صنایع نظامی قرار می گیرد. ما از ابتدا تا به امروز تحریم بودیم قبلا اجازه واردات سلاح نداشتیم اما امروز اجازه صادرات سلاح نداریم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به توان بازدارندگی کشور خاطرنشان کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب با تهدیدات بسیاری مواجه شدیم اما یاد گرفتیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

سردار حاجی زاده با اشاره به پایگاه های آمریکا در منطقه گفت: پایگاه‌های العدید و‌ الظفره کمتر از 300 کیلومتر و پایگاه قندهار 400 کیلومتر با ما فاصله دارند. این پایگاه‌ها‌ گوشت زیر دندان ما هستند و تکان بخورند آنها  را می‌زنیم. همین شرایط در دریا هم هست. امروز به موشک های دریایی رسیدیم که برد 700 کیلومتری دارند که قابل استفاده در دریای عمان  است و ناوهای هواپیمابر آمریکا برای ما یک سیبل هستند.

وی‌ با اشاره به مکالمه یک ناو آمریکایی با هواپیمای بدون سرنشین سپاه گفت: فیلمی که در برنامه پخش شد، برای بهمن سال گذشته بود که در آن، ناو آمریکایی با زبان فارسی از پهپاد ما می خواهد از او فاصله بگیرد. برخی اوقات هم هست که ما هواپیمایی در منطقه نداریم ولی آنها دچار توهم می شوند و‌ از ما می خواهند فاصله را راعایت کنیم. امروز هیمنه آمریکا فروریخته است و اگر دشمنی می کنند به خاطر این است که ما قدرتمند شده‌ایم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره توان پهپادی سپاه گفت: ما بزرگترین کلکسیون غنائم پهپادی  را داریم. انواع پهپادهای آرکیو170، ام کیو 9، ام کیو1، اسکن ایگل آمریکایی و هرمس اسرائیلی را در اختیارد داریم. این تعداد غنائم  را هیچ‌ کشوری جز‌ما ندارد. امروز ما در سطح منطقه قدرت اول و در سطح جهان جزء چهار پنج کشور اول جهان در حوزه پهپادی هستیم. فرمانده نیروی هوایی یکی از کشورها مهمان ما بود  و وقتی توان ما را دید شگفت زده شد و به ما تبریک‌ گفت. ما در سوریه و‌ عراق از پهپاد استفاده کردیم. شاهد129، بیست و چهار ساعته  پرواز می‌کرد و روس‌ها و سوری‌ها از تصاویر آن استفاده می‌کردند و بیش از 800 عملیات در عراق و سوریه انجام داد. الان هم در حوزه امنیت نوار مرزی موثر است.

وی‌ افزود: انواع مختلفی از پهپاد آر کیو‌170 از انواع شناسایی و رزمی در اختیار داریم و در همین عملیات اخیر از این پهپاد استفاده کردیم. این نوع پهپاد بمب افکن محصول جمهوری اسلامی است و در جای دیگر نمونه ندارد.

سردار حاجی زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مشکلات حوزه خودروسازی کشور مطرح کرد: در حوزه نظامی پیچیدگی‌ بسیار بالا است. صنعت خودرو و صنایع دیگر به لحاظ فناوری‌ ذیل صنایع نظامی هستند. در سایر حوزه‌ها هم آدم‌های دلسوز‌ زیاد هستند. ما می توانیم هم در صنعت خود‌رو و‌ سایر صنایع خودکفا شویم و اقتصاد مقاومتی را می‌توان به عنوان الگو در سایر بخش ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: راه حل کار این است که به جوانان اعتماد کنیم. این تحریم‌ها هم یک فشار است که باید تبدیل به فرصت کنیم و در همه حوزه ها این کار شدنی است.

فرمانده نیروی‌ هوافضای سپاه عنوان کرد: رادارهایی که در حوزه پدافند استفاده می‌کنیم‌، پیشرفته هستند. چندی پیش فرماندهان پدافند هوایی عراق و‌ سوریه مهمان ما بودند. از سامانه های ما بازدید کردند و‌ گفتند سامانه های پدافندی  شما از سامانه های روسی و فرانسوی بهتر است. ما این کار را به کمک شرکت های دانش بنیان انجام دادیم و آنها کار نشدنی  را شدنی کردند. به اعتقاد من مدیران باید به جوانان اعتماد کنند.

سردار حاجی زاده درباره برخی شبهات در حوزه هزینه‌های موشکی اظهار داشت: ما در رده 18 اعتبارات نظامی در جهان هستیم. ما از امارات عربستان و ترکیه کمتر هزینه نظامی داریم و ارزان کار می کنیم. یکی از کشورهای دوست، 36 فروند اف 16 از آمریکا خرید که هر فروند آن 200 میلیون دلار است اما ما با همین  200 میلیون دلار، حدود 500 موشک دوربرد می‌سازیم.

وی‌ ادامه داد: در حوزه ‌هوافضا در حال آماده کردن مکانی برای برپایی نمایشگاه دستاوردهای نیرو هستیم که ظرف دو سه ماه آینده کار ساختمانی آن‌ پایان می یابد.

 فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره قدرت موشکی‌ جبهه مقاومت تصریح کرد: ما در سال 1967 میلادی شاهد جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل بودیم که ارتش کشورهای عربی در آن شکست خوردند. اما بعد از انقلاب حزب الله تشکیل می شود و در جنگ 33   روزه اسرائیل را شکست می دهد. در جنگ 22 روزه گروه‌های فلسطینی، اسرائیل را وادار به تسلیم‌کردند؛ امروز این اتفاق در عرض دو روز افتاد و مجاهدان فلسطینی کار بزرگی‌ کردند و تاکتیکی که استفاده کردند موجب ناکارآمدی گنبد آهنین شد.

 سردار حاجی زاده ادامه داد: ملت ایران باید خود را در این پیروزی سهیم بدانند. عزیزان فلسطینی در بسیاری از حوزه ها خودکفا شده‌اند و‌ ما هم  در کمک به هرکس که با اسرائیل مقابله کند کم نمی‌گذاریم.

وی‌ درباره پیشرفت‌ها و توان پدافندی نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: یکی‌از بخش‌های مهم زنجیره‌های دفاعی، سامانه های پدافندی هستند. ما در این زمینه کارهای‌‌ برگی‌ کردیم. بیش از 10 نوع رادار در جهاد خودکفایی ما کار تحقیقاتی آن تمام شده و تحویل وزارت دفاع شده و برخی از آنها ساخته شده است. الان هم ارتش هم سپاه از این  ادارها استفاده می‌کنند و برخی از آنها صادر هم‌ می‌شوند.

سردار حاجی زاده ادامه داد: در حوزه سامانه‌های پدافندی هم کارهای خوبی انجام شد که حاصل تحریم‌ها است. اما در این حوزه باید کمیت تکثیر‌ شود ولی از لحاظ کیفی در شرایط خوبی هستیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره کمک‌ به فناوری فضایی کشور اظهار داشت: در این حوزه، یکی از عناصر مهم ماهواره‌بر است که از بستر موشک‌های زمین به زمین در این حوزه استفاده شد و از وضعیت خوبی در این حوزه برخورداردهستیم. در حوزه فضایی هم اتفاقاتی خوبی افتاده و در آینده نه چندان دور، ماهواره‌هایی در مدار قرار‌ خواهد گرفت و با همکاری با وزارت ارتباطات کارهای خوبی در حال انجام است این موضوع دوباره رونق می‌گیرد.

سردار حاجی زاده ادامه داد: جلسه ای که از حزب دموکرات مورد شناسایی قرار گرفت برای از سرگیری اقدامات تروریستی علیه ایران بود که بر سر آنها خراب شد. در قضیه انتقام‌گیری‌ از عناصر تروریستی حادثه اهواز، پدر شهید اقدامی با لباس ارتشی در جمع نیروهای سپاه حضور پیدا کردند و اولین موشک را هم ایشان شلیک‌ کردند. در عملیات موشکی، سران اصلی حزب دموکرات و رابطین عربستان حضور داشتند که همه به درک واصل شدند. عملیات های سوریه نتیجه کار اطلاعاتی برادران نیروی‌ قدس بود و عملیات کردستان هم کار اطلاعاتی برادران نیروی زمینی سپاه بود. تروریست‌ها از ابتدای سال تاکنون قصد انجام 77 عملیات داشتند که 75 مورد آن توسط نیروی‌ زمینی سپاه و‌ ناجا خنثی‌ شد و فقط دو مورد منجر به حادثه در شمالغرب و‌ جنوب شرق کشور شد.

وی درپایان درباره شی نورانی که اخیرا دیده شده بود، گفت: این شی نورانی مربوط به  راکت فضاپیمای‌سایوز‌‌ بود.