۰ نفر

‌مهاجرت روستاییان؛ مهم‌ترین عامل گسترش حاشیه‌نشینی ‌

۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۸:۱۰
کد خبر: 316187
‌مهاجرت روستاییان؛ مهم‌ترین عامل گسترش حاشیه‌نشینی ‌

معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تعداد معتادان متجاهر این کلانشهر را بالغ بر 2 هزار نفر و ظرفیت کمپ نگهداری معتادان را 250 نفر اعلام کرد.

‌به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا‌، ابراهیم گشتاسبی راد، دوشنبه 28 آبان در نشست تخصصی آینده کلانشهر شیراز از منظر پیشگیری از وقوع جرم که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، با بیان اینکه اطلاعات جمع‌آوری شده در خصوص شیراز کامل و به روز نیست، گفت: شیراز دارای ۱۵۴ محله است که هر یک ویژگی خاص خود را دارد و باید برنامه‌های هر محله براساس ویژگی آن محله تدوین و اجرا شود‌.

وی تعداد معتادان متجاهر در شیراز را ۲ هزار نفر عنوان کرد و افزود: کمپ نگهداری معتادان شهرداری ۲۵۰ نفر ظرفیت دارد اما اکنون ۴۰۰ نفر در این کمپ نگهداری می‌شود‌.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تاکید کرد: شهرداری شیراز آمادگی تهیه اطلس آسیب‌های اجتماعی در سطح محلات شیراز را با همکاری دانشگاه دارد‌.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس نیز در این جلسه بر لزوم آموزش و تقویت فرهنگ شهروندی در شهرها تاکید و اضافه کرد: باید در کنار این آموزش‌ها بر تقویت برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم تمرکز شود‌.

قاضی احمد رحمانیان، مهاجرت روستاییان به شهرها در پی خشکسالی را مهمترین عامل گسترش حاشیه‌نشینی دانست و بیان کرد: توانمندسازی روستاها بهترین راهکار برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها است‌.

وی به تشریح برخی طرح‌هایی که توسط این معاونت در حال اجرا است پرداخت و اظهار کرد: راه‌اندازی ۶۰ مرکز مشاوره در فارس که ۱۳ مرکز آن مختص شیراز است، همچنین طرح نماد ویژه دانش‌آموزان از جمله این اقدامات است‌.

معاون اجتماعی دادگستری فارس با تاکید بر اینکه باید به سلامت روان جامعه توجه شود، عنوان کرد: نداشتن اعتماد به نفس در جوانان و نوجوانان منشا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است‌.

این مقام مسئول در دادگستری فارس، شیراز را نیازمند یک مرکز آینده‌پژوهی در حوزه آسیب‌های اجتماعی دانست و تصریح کرد: باید براساس دیتابیس‌‌هایی که تهیه می‌‌شود آینده‌ی شیراز مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.