۰ نفر

روحانی در نشست خبری با رئیس جمهور عراق:

توافق تهران و بغداد برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری/ مبادلات تجاری ایران و عراق می‌تواند به 20 میلیارد دلار افزایش یابد

۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۵۶
کد خبر: 315451
توافق تهران و بغداد برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری/ مبادلات تجاری ایران و عراق می‌تواند به 20 میلیارد دلار افزایش یابد

رئیس جمهور، روابط ایران و عراق را از لحاظ تاریخی، فرهنگی، مصالح ملی و منطقه ای، روابطی مهم و ویژه برشمرد و تاکید کرد: امروز ارزش مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و عراق به حدود 12 میلیارد دلار می رسد که با توجه به ظرفیت های گسترده ای که دو کشور از آن بهره مند هستند ، این رقم می تواند به 20 میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در نشست خبری با "برهم صالح" رئیس جمهور عراق، ضمن تبریک به ملت عراق به خاطر برگزاری موفقیت آمیز انتخابات مجلس و تشکیل دولت جدید و انتخاب رئیس جمهور جدید، به روابط دیرینه مسوولان دو کشور اشاره کرد و گفت: همه مسوولان فعلی جمهوری عراق با مسوولان جمهوری اسلامی ایران یک همکاری بیش از 30 ساله در مبارزه با استبداد در عراق و استقرار امنیت در آن کشور دارند.

روحانی با اشاره به نشست هیات های عالیرتبه دو کشور اظهارداشت: در این نشست ضمن بررسی روابط دو کشور، دو طرف ضمن تاکید بر ادامه روند توسعه روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر این نکته نیز اذعان داشتند که ظرفیت های فراوانی برای توسعه روابط وجود دارد که باید از آنها بهره گرفت.

رئیس جمهور گفت: ما امروز در زمینه روابط و تبادل برق، گاز، فراورده های نفتی و همچنین فعالیتهای دو کشور در زمینه های کشف و استخراج نفت و اتصال راه آهن دو کشور از سمت غرب و جنوب، گفت و گو کردیم.

روحانی افزود: مقدمات اتصال راه آهن شلمچه به بصره کاملا مهیا است و با اقدامات وزارت دارایی عراق، شرکت ایرانی می تواند کار خود را شروع کند و با تکمیل این 35 کیلومتر خط آهن، روند انتقال محموله های تجاری و مسافر  میان دو کشور بویژه در ایام اربعین تسهیل خواهد شد.

رئیس جمهور مساله لایروبی در اروند رود و شط العرب را برای دو کشور حائز اهمیت برشمرد و تاکید کرد: این اقدام باعث آبادانی بیشتر خرمشهر ، آبادان ، بصره و فاو خواهد شد.

روحانی، مساله محیط زیست را نیز از دیگر مسایل دارای حائز برای دو کشور خواند و افزود:  امروز بخشی از مردم ما در مرزهای غربی و جنوبی با مشکل ریزگردها مواجه اند و این مشکل و معضل با همکاری دو کشور باید حل و فصل شود.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از قول مساعد رئیس جمهور عراق گفت:رئیس جمهور عراق وعده دادند که شخصا این موضوع را پیگیری خواهند کرد و بی تردید همانطور که دو کشور با کمک یکدیگر موفق شدند مردم را از رنج داعش نجات دهند، اکنون نیز با کمک یکدیگر می توانند مردم دو کشور را از رنج ریزگردها رهایی و نجات دهند.

روحانی ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان دو کشور را از دیگر موضوعات مورد توافق در نشست هیات های عالیرتبه ایران و عراق ذکر کرد و اظهارداشت: در این منطقه آزاد تجاری می توانیم صنایع مشترک را ایجاد کنیم و این موضوع مهم مورد توافق دو کشور بود که کمیسیون مشترک می تواند اجرای آن را سریعا پیگیری کند.

رئیس جمهور در ادامه به همکاری های منطقه ای دو کشور اشاره کرد و گفت : ایران و عراق، تقویت ثبات و امنیت منطقه را به نفع مردم منطقه می دانند و معتقدند که کشورهای منطقه بدون نیاز به مداخله خارجی و با گسترش همکاری های مشترک ، قادرند امنیت و ثبات منطقه را تامین کنند.

  روحانی ابراز امیدواری کرد که با تلاش مشترک کشورهای منطقه و بویژه دو کشور ایران و عراق ، امنیت و ثبات منطقه تقویت شود و  جنگ ویرانگر و ظالمانه یمن پایان یابد و ثبات و امنیت در سوریه و کل منطقه ایجاد شود.

رئیس جمهور در پایان تاکید کرد که ما امنیت و توسعه عراق را امنیت و توسعه ایران می دانیم و معتقدیم روابط بسیار نزدیک دو ملت ، باید روز به روز عمیقتر و همکاری های مشترک اقتصادی و سیاسی دو کشور دوست، بیش از پیش تقویت شود.

 رئیس جمهور عراق نیز در این نشست خبری ، با قدردانی از میزبانی شایسته و گرم رئیس جمهور و مسئولین جمهوری اسلامی ایران،‌گفت: امروز پیامی روشن از بغداد آورده‌ام که در عراق اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران را درک می‌کنیم و این روابط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بین دو کشور ، ریشه در تاریخ دارد.

برهم صالح افزود: اشتراکات عمیقی دو ملت همسایه و مسلمان را به یکدیگر پیوند داده است و همچنین شرایط جغرافیایی که در همسایگی یکدیگر قرار دارند، این پیوندها را بیشتر تقویت می‌کند.

رئیس جمهور عراق با تأکید بر اینکه ملت‌های ایران و عراق در بسیاری از حوادث مهم منطقه حامی یکدیگر بوده اند، خاطر نشان کرد: ما حمایت‌های شما از مردم عراق را برای مبارزه با استبداد صدام فراموش نمی‌کنیم. همچنان که موضع اخیر ایران در مبارزه با تروریسم فراموش نمی‌شود و ایران نقش بزرگی در شکست تروریسم داشت.

وی با تأکید بر اینکه اهمیت فراوانی برای این پیوندهای مشترک قائل هستیم و می خواهیم به شرایطی بهتر از آنچه که در آن قرار داریم، برسیم، گفت: این شرایط و روابط بهتر، امری است که ملت‌های دو کشور و منطقه شایسته آن هستند.

رئیس جمهور عراق با اشاره به اینکه امروز عراق بعد از شکست نظامی داعش، بازسازی و تقویت ثبات سیاسی را پیش رو دارد، ادامه داد: تحقق این دو امر نیازمند اقدامات، برنامه‌ها و اصلاحات سیاسی و اقتصادی داخلی و همچنین وجود فضای منطقه‌ای باثبات است.

برهم صالح با تأکید بر اینکه زمان آن رسیده که در منطقه نظام منطقه‌ای جدیدی شکل گیرد که تأمین‌کننده منافع ملت‌ها باشد، افزود: در این راستا اهمیت بالایی برای نقش جمهوری اسلامی ایران قایل هستیم و همچنین عراق باید نقش مهم و محوری در این خصوص داشته باشد.

رئیس جمهور عراق با بیان اینکه عراق باید به عرصه‌ای برای اشتراک منافع ملت‌های منطقه تبدیل شود و نه میدانی برای کشمکش اراده‌های متناقض"، افزود: نظام جدید منطقه‌ای باید مبتنی بر همگرایی سیاسی و همکاری ملت‌ها باشد که در این راستا استقلال و حاکمیت کشورها محترم  و مقدم شمرده شود.

وی ادامه داد: در همین چارچوب باید منافع ملت‌ها و کشورها را بر هر ملاحظه‌ای مقدم بداریم و در همین راستا از وزارتخانه های خارجه و صنایع  می‌خواهم که فعالیت‌های مشترک را گسترش دهند .

برهم صالح با تأکید بر اینکه ایجاد مناطق تجاری آزاد مرزی اهمیت بسیاری دارد، گفت: مرتبط ساختن خطوط راه‌آهن بین دو کشور کمک فراوانی به جابجایی زوار می‌کند و همچنین اقدام مهمی برای زیرساخت‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور است.

رئیس جمهور عراق با بیان اینکه امیدوارم در خلال پروژه‌های مرتبط ساختن خطوط راه‌آهن بین دو کشور، فضایی ایجاد شود که عراق نقشی فراتر در منطقه و زمینه‌ای برای برقراری ارتباط بین کشورها داشته باشد، افزود: در این صورت کشورهای منطقه از نزاع بر سر مسایل بی‌اساس دست کشیده و به سمت مسایل مهم‌تر برای جوانان سوق می‌یابند.

برهم صالح با اشاره به اهمیت همکاری‌های زیست محیطی برای نسل‌های امروز و آینده، گفت: مسایل محیط زیستی مشکلاتی جهانی هستند، اما این مشکلات تأثیراتی بزرگتر از هر جای دیگر در منطقه دارد و همکاری‌ها در زمینه آب و دیگر مسایل میحط زیستی به ملت‌های دو کشور کمک می‌کند.

رئیس جمهور عراق با اشاره به اصولی ثابت و دیگر متغیرها در روابط دو کشور، خاطر نشان کرد: اصول ثابت برای ما روشن است و این اصول، روابط نیرومند و دوستی نزدیک دو ملت، برای خدمت به دو کشور و منطقه است.