۰ نفر

سود دلالان از آب گل‌آلود دارو

۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۶:۳۰
کد خبر: 314970
سود دلالان از آب گل‌آلود دارو

شاید این روزها یکی از مشکلات مردم با توجه به افزایش قیمت ارز و تحریم‌ها کمبود و گرانی دارو در جامعه باشد. البته دولت و مجلس می‌گوید که ارز کافی برای تهیه و واردات دارو فراهم شده‌ است، اما ظاهرا برخی افراد از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، گران شدن داروها و چند برابر شدن قیمت برخی از داروهای معمولی در داروخانه‌ها یکی از این مشکلات است. یکی از مسئولان داروخانه در تهران گفت: همین دارو هم در بازار پیدا نمی‌شود، قبلا برای دارو چک چندماهه می‌دادیم، اما حالا نقد هم که پرداخت می‌کنیم به ما دارو نمی‌دهند.

از سوی دیگر این روزها دلالان دارو بیشتر از هر زمان دیگری از این امر سود می‌برند. به عنوان مثال داروخانه 13 آبان و حد فاصل بخش تایید نسخ تامین اجتماعی که در ضلع جنوب خیابان کریم خان قرار دارد و مردم برای تایید نسخ خود به آنجا می‌روند به بهترین مکان برای حضور دلالان دارو تبدیل شده است. کار سختی نیست روزانه چند دلالان را روی پل ببینید که در انتظار افرادی هستند که نسخه به‌دست از زیر پل عبور می‌کنند. این ادعا را رئیس داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران تایید کرد و گفت: خیلی از داروهای آنها اصلا دارو نیست و تنها بسته‌بندی آن شبیه دارو است. خیلی وقت‌ها نسخه‌های تقلبی می‌آورند و تشخیص آن برای ما سخت است. برخی‌ افراد از کمبود دارو سوء استفاده می‌کنند. برای بیماری‌های خاص سامانه‌ای وجود دارد که بیماران معرفی شده‌اند و اگر یک بیمار خاص به داروخانه بیاید بنده می‌دانم که او باید در این ماه 10 واحد دارو می‌گرفته و 10 واحد خود را گرفته است. بیشتر نمی‌تواند بگیرد و برای درمانش کافی است و مدیریت می‌شود، اما گاهی برخی بیماران به‌دلیل مشکلات اقتصادی بخشی از داروی خود را به دلال‌ها می‌دهند و گاهی نیز دلال‌ها دارویی را قاچاقی وارد می‌کنند که اصلا دارو نیست و به شکل دارو بسته بندی شده است و به بیمار مستاصل می‌فروشند.

ذخایر دارویی در کشور چقدر است؟

چند روز قبل رئیس سازمان غذا و دارو در این رابطه گفت: بعد از تحریم‌ها در چند ماه گذشته مشکل اصلی حوزه دارو در نقل و انتقال پول و کالا است. غلامرضا اصغری درباره وضعیت بازار دارویی کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه از قبل مطلع بودیم که تحریم‌ها ایجاد شده و تشدید می‌شود، پیش‌بینی‌های لازم انجام شد تا ذخایر کافی از داروهای مورد نیاز و به‌ویژه مواد اولیه دارویی تامین شود. به‌همین دلیل نگرانی از بابت تامین دارو در بازار وجود ندارد. اصغری با بیان اینکه در حال حاضر میزان ذخایر ما در حوزه دارو و مواد اولیه بین شش ماه تا دو سال است، افزود: بنابراین حداقل شش ماه فرصت داریم تا از طریق مکانیسم‌های اشاره شده، دارو و مواد اولیه را تامین کنیم، اما به‌هر حال این کار با زحمت بیشتری انجام می‌شود. در عین حال تمام تلاش ما این است که هیچ فشاری به بیماران منتقل نشود. البته هزینه‌هایی برای انتقال پول و کالا به کشور تحمیل می‌شود.

چوب خط بدهی داروخانه‌ها پر شده است

با این وجود، رئیس داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران به نکات قابل تأملی در رابطه با وضعیت دارو در داروخانه‌ها اشاره کرد. محمدرضا روئینی به تشریح وضعیت دارویی کشور پرداخت و از وضعیتی گفت که نبود نقدینگی به دردسر جدی داروخانه‌ها تبدیل شده و شرکت‌های تامین کننده دارو بیش از این نمی‌توانند در انتظار پرداخت مطالبات خود بمانند. او گفت: مشکلات دارویی کشور را باید جدی بگیریم. واقعا یک جنگ اقتصادی راه افتاده است و باید تلاش کنیم خسارات و تلفات این جنگ اقتصادی به حداقل برسد. روئینی ‌افزود:‌ توزیع داروهای دارای محدودیت مصرف در داروخانه‌های خاصی انجام می‌گیرد، چون داروخانه‌های سطح شهر از داروهای خاص که داروهای گران و اغلب هم بیمه‌ای هستند، استقبال نمی‌کنند. به‌طور مثال داروخانه باید یک آمپول را 5/1 میلیون تومان بگیرد و بعد به‌دست بیمار بدهد و بیمار به او صد هزار تومان بدهد به آن معنا که یک میلیون و 400 هزار تومان آن دست بیمه می‌ماند و بیمه یکسال بعد پول آن را بدهد. سود یک داروی 5/1 میلیون تومانی 70 هزار تومان است. داروخانه باید به‌دلیل 70 هزار تومان، یک میلیون و 400 هزار تومان را دست بیمه‌ای بدهد که یکسال بعد می‌خواهد پولش را بدهد. در نتیجه داروخانه‌های سطح شهر هم استقبال نمی‌کنند که این داروها را توزیع کنند. نکته دیگری در مورد این داروهاست، چون وزارت بهداشت مدیریت توزیع و مدیریت مصرف دارد و بابت آنها در بسیاری مواقع یارانه می‌دهد می‌خواهد توزیع آن را کنترل کند و دارویی که قرار است، هزار واحد از آن در ماه مصرف شود را نمی‌تواند بین هشت هزار داروخانه توزیع کند. اگر بخواهد آن را مدیریت کند، توزیع دارو را به جاهایی که عمدتا دولتی هستند، محدود می‌کند. ارتباط حوزه اطلاعات آماری آنها با وزارت بهداشت خیلی خوب است و می‌توانند آن را کنترل کنند. در نتیجه آن داروها را در این دست داروخانه‌ها توزیع می‌کنند. رئیس داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که آیا دلیل اصلی توزیع دارو در داروخانه‌های دانشگاهی خواب پول ناشی از طلب از بیمه‌هاست، گفت: بله خواب پول زیاد است و بیمه‌ها پول را دیر می‌گیرند. از سوی دیگر اگر توزیع داروی MS از داروخانه‌های دانشگاهی گرفته و در سطح شهر توزیع شود، باید آن را واقعا به خیلی از داروخانه‌ها ندهید یا به یک داروخانه فقط یک واحد آن را بدهید و این داروخانه دارو را به اولین بیماری که رسید بدهد دیگر آن دارو تمام شده است. او درباره حضور دلالان در بازار داروی کشور تصریح کرد: دلال‌ها دارو را هم گران‌تر می‌دهند و هم معتبر نیستند و در بسیاری از مواقع تاریخ مصرف آنها کوتاه است. ما مشابه‌اش را قبلا در چند سال گذشته دیدیم، از اینها خرید شده و به کشور آمده و عوارض شدید داده و هیچ‌کس هم مسئولیت این عوارض را قبول نکرده است.

ارز کافی برای تامین دارو

برای پیگیری از این صحبت‌ها به سراغ یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس رفتیم. همایون هاشمی در این باره می‌گوید: ما در شرایط تحریم هستیم و این امر نه تنها بر دارو بلکه بر همه امور کشور تاثیر گذاشته است. البته جای نگرانی وجود ندارد و ما ذخایر کافی برای دارو در اختیار داریم. مجلس و دولت ارز مورد نیاز برای تامین مواد دارو تهیه کرده‌اند و همه نهادهای دولتی، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها کمک کنند تا با تدبیر از این وضعیت عبور کنیم. او می‌افزاید: وقتی ارز چند برابر شده قطعا تاثیراتش را بر قیمت دارو و دیگر اقلام جامعه می‌گذارد. نماینده میاندوآب در مجلس در پاسخ به این سوال که آمریکا گفته است که ما ایران را از بابت دارو تحریم نکرده‌ایم خاطر نشان می‌کند: ‌آنها به دلیل اینکه چهره خود را در دنیا انسان دوستانه جلوه دهند، این حرف‌ها را می‌گویند. هرچند تحریم دارو در صدر تحریم‌های آنها قرار دارد و اگر ما برای این امر تمهیداتی را پیش بینی نکرده بودیم با کمبود دارو شرایط کشور به‌هم می‌ریخت، اما نیازهای اساسی مردم در حال تامین شدن است و فکرهایی در این باره صورت گرفته است. با این تفاسیر باید تاکید کرد که وضعیت دارو در کشور مناسب است.