۰ نفر

معاون وزیر اقتصاد تشریح کرد:

دلایل ارتقای 45پله‌ای ایران در شاخص تجارت فرامرزی

۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۲۰:۲۰
کد خبر: 314652
دلایل ارتقای 45پله‌ای ایران در شاخص تجارت فرامرزی

معاون وزیر اموراقتصادی و دارایی «ارتقای سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی از طریق کاهش مولفه‌های زمان و هزینه صادرات و واردات» را یکی از دلایل ارتقای 45 رتبه ای ایران در این زمینه بر پایه آخرین گزارش بانک جهانی دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، یکی از اصلی‌ترین راه‌های ارزیابی میزان سهولت در امر صادرات و واردات یا به طور کلی امر تجارت در جهان شاخص تجارت فرامرزی نام دارد.
این شاخص نتیجه ارزیابی دو موضوع اصلی تجارت یعنی میزان زمان و هزینه مصرف شده برای صادرات و واردات است.
بانک جهانی در ماه های پایانی سال میلادی گزارشی از تجارت فرامرزی کشورها برای سال آینده تهیه می کند و آن را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد.
به گزارش سه شنبه تارنمای وزارت اموراقتصادی و دارایی، معاون وزیر اموراقتصادی و دارایی کاهش مولفه‌های زمان مطابقت اسنادی صادرات به میزان 87 ساعت، هزینه مطابقت مرزی صادرات به میزان 150 دلار، هزینه مطابقت اسنادی صادرات به میزان 65 دلار، زمان مطابقت اسنادی واردات به میزان 152 ساعت و هزینه مطابقت اسنادی واردات به میزان 107 دلار را از پیامدهای ارتقای سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در ایران معرفی کرد.
به گفته «سیدحسین میرشجاعیان»، بر اساس این گزارش کاهش زمان مورد نیاز فرآیند ورشکستگی از 5.4 به 5.1 سال و افزایش نرخ بازستانی (نرخ احیا و تجدید بنگاه اقتصادی) از 4.15 به 1.37 سنت در ایران، نیز موجب افزایش امتیاز کشور از 93.23 به 57.35 و ارتقای رتبه آن از 160 به 131 شد.
این مسوول ادامه داد: پرداخت برخط سهم تامین اجتماعی و درخواست استرداد مالیات بر ارزش افزوده و اظهارنامه اصلاحی مالیات بر درآمد سبب کاهش مولفه مدت زمان صرف شده برای پرداخت مالیات از 344 به 216 ساعت شده و امتیاز نماگر را از 57.56 به 78.56 و رتبه ایران را از 150 به 149 بهبود داده است.
به گفته وی، در گزارش بانک جهانی امتیاز سهولت آغاز کسب‌ و کار ایران از 5.85 به 79.67 کاهش یافته و رتبه ایران در این نماگر 76 پله‌ سقوط کرده است. افزایش 57 روزه زمان آغاز کسب‌ و کار ایران و رشد شمار این مراحل از 5.8 به 5.10 مرحله نیز دیده می شود.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از تنزل 61 پله‌ای‌ رتبه ایران در نماگر اخذ مجوزهای ساخت ایران و کاهش امتیاز از 07.78 به 11.69 و افزایش 31 روزه مدت زمان اخذ مجوزهای ساخت ایران خبر داد و دلیل آن را اضافه شدن مرحله اخذ مجوز ایمنی از آتش‌سوزی و نیز افزایش یافتن مولفه هزینه از 2 دلار به 6/6 دلار (بیش از سه برابر) اعلام کرد.
میرشجاعیان درباره بهبود 2.34 واحدی امتیاز ایران در شاخص کل سهولت انجام کسب‌ و کار گفت: این افزایش امتیاز، ایران را به لحاظ بزرگی تغییر امتیاز در رده هجدهم جهان قرار داده است.
وی افزود: با وجود این افزایش در امتیاز، رتبه ایران در شاخص کل سهولت انجام کسب‌ و کار با چهار پله تنزل روبرو شده و از 124 در گزارش پیشین که به سال 2018 میلادی اشاره می کرد، به 128 در گزارش تازه رسیده است که این امر بیانگر اقدام موثرتر سایر کشورها در این زمینه است.
معاون امور اقتصادی و دارایی یادآوری کرد: شاخص سهولت انجام کسب‌ و کار هر ساله توسط بانک جهانی و از طریق بررسی وضعیت 10 نماگر همپیوند با قانونگذاری و تنظیم مقررات شامل «آغاز کسب‌ وکار، اخذ مجوزهای ساخت، دسترسی به برق، ثبت مالکیت، اخذ اعتبار، حمایت از سرمایه‌گذاران خرد، پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی، اجرای قراردادها و ورشکستگی و پرداخت دیون» کشورها استخراج می شود و ملاک بررسی 10 نماگر یاد شده «مدت زمان، تعداد فرآیند و میزان هزینه‌ها» است.
آخرین گزارش سهولت کسب‌ و کار بانک جهانی سی و یکم اکتبر 2018 (نهم آبان ماه جاری) منتشر شد که بر پایه اطلاعات جمع‌آوری شده در بازه زمانی دوم ژوئن 2017 میلادی (دوازدهم خردادماه 1396) تا یکم می 2018 (یازدهم اردیبهشت ماه 1397) است.
سامانه جامع گمرکی (پنجره واحد تجارت فرامرزی) پانزدهم مهرماه 1393 رونمایی شد تا ضمن شفاف سازی تبادل اطلاعات بین دستگاه های مرتبط با حوزه واردات و صادرات کالا با گمرک، شرایط را برای افرادی که تجارت قانونی و سالم می کنند، آسان تر و عرصه را برای متخلفان و قاچاقچیان تنگ تر کند.